العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > فورد FORD

قديم 10-07-2012, 10:08 PM
amr h amr h غير متواجد حالياً

amr h is on a distinguished road
افتراضي محتاج رايكم في حاجتين منها فوكس سيدان 2006

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بفكر في فوكس سيدان 2006 .. لاني لقيتها بحوالي 60 او 65 الف فابريكه فول ابشن اوتوماتيك 1.4 سي سي

انا محتاج استشاره في حاجتين.. اولها عن العربية..

1- ايه رايكم فيها.. انا ماشفتهاش لسه.. بس ده كلام واحد ثقه.. العربية فبريكه بس مرشوشه رفرف.. وحاجه في الاكصدام..

بس هيا ده عيوبها.. فهل هي كويسه وسعرها كويس عليها

2- رايكم بقى في فورد فوكس سيدان 2006 نفسها.. حسب قرايتي البسيطه ان العربية ده اصلا اوروبية.. ماتورها من جينيرال والعربية معموله في اسبانيا.. او الماتور اسباني مش فاكر بصراحه.. بس اللي بيتقال انها اوروبية.. وعشان كده هيا مختلف عن الباقي كفئة مش موديل.. فهل ده صحيح.. وايه الميزه في ده..

3- قريت عن حاجه اسمها abs .. هل هي موجوده فيها..

4- استهلاكها للبنزين اايه رايكم فيها..

5- قطع غيارها هل متوفر.. لان ان انا معايا عربية لا لاقيلها قطع غيار واتسخلت من التوكيل.. تيل فرامل طويل امامي جايبها من التوكيل بـ 700 جنيه.. وعربية عادية مش اللي هيا يعني وحتكلم عليها..

6- اخر حاجه.. رايكم بشكل عام فيها.. وبخصوص عيوبها عشان ابقى عامل حسابي عليها..

نيجي بقى للحاجه التانية..

معايا فولكس واجن باراتي 2005 .. عملت بيها حدثه وغيرت قايم.. ماتورها سليم لان الخبطه كلها كانت ناحستي يعني من الناحية الشمال والشنطه ورا.. الحمد لله اصلا اني طلعت منها حي..

حسب ما سألت عن تسعير العربية قالولي بتشيل 5 على كل سنه.. وانا كنت جايبها 84 نقول 85 من التوكيل .. يعني بعد 7 سنين 35 الف.. عايز اعرف انزل كام من سعرها عشان القايم.. ماحدش يقولي ان ما اقولش عن تغيير القايم.. انا عايز ربنا يباركلي في الفلوس حتى لو كانت قليله وفي العربية اللي حشتريها..

فرايكم انزل كام.. عشان لا اظلم ولا اتظلم..

وعايز اعرف سعرها في السوق مستعمل بكام..

على فكره.. مافيش حاجه اتغيرت في ماتورها.. خالص.. لا حتى سيور ولا كاربراتير .. يادوب بطارية العربية اللي اتغيرت.. لان اصلا العربية ما مشيتش كتير..
قديم 12-07-2012, 03:18 PM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج رايكم في حاجتين منها فوكس سيدان 2006

الفوكس عربية مممممممتازة بس هي1600 سي سي اول مرة اسمع عن 1400 اتأكد من الرقم

هي امريكاني في المكونات تقفيل اسباني ممتاز
من افضل العربيات في الثبات واختبارات الامان
فيها فرامل abs , abd وايرباج بالهبل

عيوبها : قطع غيارها غالية جد جدا في التوكيل خارج التوكيل قطع الغيار نادة بس موجودة وغالية برده

ولازم لو هتشتري اكشف عليها في التوكيييييييييل مهم جدا
عشان لو حالتها وحشة وهتكرهك في العربية و السواقة ، لازم تكون حالتها ممتازة لو جيد جدا متشتريش

عايز حضرتك تسأل علي تابلوه العربية في التوكيل بكام قبل ما تشتري ، عشان لو لا قدر الله العربية اتخبطت و الايرباج ضرب تكون عارف سعره بكام

لو معندكش مشكلة في اللي انا قلته توكل علي الله واشتري

قديم 12-07-2012, 04:01 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

صاحبى معاه فوكس 2011 بيقول عليها ممتازة وقطع غيارها متوافرة زى الكيا
والف حمدا لله على سلامتك
قديم 12-07-2012, 05:22 PM
amr h amr h غير متواجد حالياً

amr h is on a distinguished road

الف شكر على الرد..

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الشوق كاديلك مشاهدة المشاركة

الفوكس عربية مممممممتازة بس هي1600 سي سي اول مرة اسمع عن 1400 اتأكد من الرقم

هي امريكاني في المكونات تقفيل اسباني ممتاز
من افضل العربيات في الثبات واختبارات الامان
فيها فرامل abs , abd وايرباج بالهبل

عيوبها : قطع غيارها غالية جد جدا في التوكيل خارج التوكيل قطع الغيار نادة بس موجودة وغالية برده

ولازم لو هتشتري اكشف عليها في التوكيييييييييل مهم جدا
عشان لو حالتها وحشة وهتكرهك في العربية و السواقة ، لازم تكون حالتها ممتازة لو جيد جدا متشتريش

عايز حضرتك تسأل علي تابلوه العربية في التوكيل بكام قبل ما تشتري ، عشان لو لا قدر الله العربية اتخبطت و الايرباج ضرب تكون عارف سعره بكام

لو معندكش مشكلة في اللي انا قلته توكل علي الله واشتري

تسلم على النصايح المهمه .. انا كنت بالفعل ناوي اعمل كشف عليها من التوكيل لو ربنا اراد واخدت قرار اني اشتريها..

هوا توكيل فورد مع مين

اما موضوع 1600 ده المانيوال اما 1400 ده اوتوماتك.. لو انا غلطان يبقى مصلحه ليا لو كانت 1600

وهل العربية بعد 6 سنين اعطالها بتبقى كتير ؟؟ ولا العربية ده بتستحمل شقى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

صاحبى معاه فوكس 2011 بيقول عليها ممتازة وقطع غيارها متوافرة زى الكيا
والف حمدا لله على سلامتك
ربنا يباركله فيها..

والله يسلمك.. تسلم على السؤال

وبالفعل.. الشخص اللي بيقولي على العربية هووا اصلا معاه عربية فورد اواخر التسعينات ولقيته بيقولي قطع غيارها متوفره وماتقلقش.. بس حبيت اتأكد

بس هل سعرها مناسب ولا غالي عليها ؟؟

وهل حد يقدر يقولي العربية اللي معايا تتباع بكام (فولكس باراتي)

وشكرا على الرد.. ريحتوني بيه

التعديل الأخير تم بواسطة amr h ; 12-07-2012 الساعة 05:28 PM
قديم 12-07-2012, 05:32 PM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

الفوكس مفيش منها 1400 ، كل اللي موجود 1600

ومن اول 2006 كله اتوماتيك
حاول تجيبها ماشية كيلومترات قليلة

ورأيي شوف اسعار قطع الغيار قبل ما تشتري وسأل

الفوكاس قطع الغيار الخارجية اسعارها عادية ، لكن اي حاجة في الماتور او الفتيس غاااااااااااااااااااااااا ااااااالية

اللهم بلغت اللهم فاشهد