العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تأجير السيارات

تأجير السيارات خاص بمعارض تأجير السيارات ومايتبعها من استفسارات وموضوعات

قديم 25-10-2009, 02:44 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
رد: عايز تدخل مشروع ايجار السيارت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif el din مشاهدة المشاركة

عايز تعرف يعنى اية ايجار سيارت
عايز تدخل مشروع ايجار السيارت
عايز تجد طريقة كويسة فى شركات كبيرة للايجار السيارت
عايز تدخل شريك فى عربية وتشغلها فى الايجار
عايز تستفسر عن شى فى الايجار
عايز تتاكد ان العرض ال عندك صح والشركة ال هتاخد عربيتك مضمونة
عايز تورد عربيات
عايز تعرف حجات كثيرة
كل دة واكثر بكثير هنساعدك ونفسرهولك ونساعدك علية
شكرا ليك استاذ سيف على فيض عطاءك واليك الاستفسار (ارجو الرد على المنتدى لافادة الغير جزاك الله خيرا)
بعد شهرين تقريبا سيصلنى مبلغ فى حدود 70الف ولى صديق يمتك سيارة اوبل كورسا 2004 سيبيعها ويضيف الى ثمنها ويشترى سيارة اخرى حتى الان لا نعلم ماهى
(ذلك متوقف على المبلغ الذى سيتم جمعة) عندنا رغبة قوية فى البدء والكفاح للوصول الى النجاح لانه لن يكون مجرد مشروع يدر دخل فقط بل نواه لما نحلم بتحقيقة سابق الى جانب حب مجال السارات بصفة عامة
ونفكر فى فتح مكتب لايجار السيارات (سيارتى+سيارته):-

هل هذا العدد كافى كبداية؟
ماهى نوعيات السيارة التى يمكن ان تؤدى الغرض فى حدود الامكانية المذكورة؟
ماهى المخاطر التى يمكن التعرض لها وكيف يمكن تفاديها او التعامل معها؟
ماهى الضمانات التى يجب اتخاذها فى حالة التأجير لاشخاص لا نعرفهم؟
وفى حالة السرقة والحوادث(لا قدر الله) كيف يكون العمل؟
كيف يمكننا البداية وعلى ماذا نعتمد وما الذى يجب التركيز عليه؟

فى البداية لا نفكر مطلقا فى الربح فقط يكفى ايجار المكتب ومصروف لكل منا فى ادنى الحدود
الغرض هو اكتساب سمعة وشهرة وثقة العملاء حتى يمكننا التأجير او البيع والشراء لحساب الغير بكل امانة وبما يرضى الله وذلك فقط عن طريق استغلال المكتب مكان للإعلان عن النشاط
(مع العلم بوجودالمعارف الذين يريدون التأجير او ارسال من يريدون سيارة بسائق للمشاوير للسائحين العرب او الاجانب ) باختصار فى فترة الصيف يكون العمل مضمون بإذن الله من خلال المعارف المضمونين
ثم العمل على التوسع فى السنة التالية بزيادة عدد السيارت ولو بمعدل سيارة كل عام بحد ادنى
ملحوظة:صديقى هذا عنده خبرة فى تقييم حالة السيارة بدقة وتثمينها مع بعض التجارب فى مجال الايجار سواء ان يستأجر من مكتب او يؤجر سيارته للاخرين بشرط ان يقود بنفسة
اعتذر عن الاطالة وارجو الافادة(من اين وكيف نبدأ)
قديم 25-10-2009, 07:08 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تدخل مشروع ايجار السيارت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

شكرا ليك استاذ سيف على فيض عطاءك واليك الاستفسار (ارجو الرد على المنتدى لافادة الغير جزاك الله خيرا)
بعد شهرين تقريبا سيصلنى مبلغ فى حدود 70الف ولى صديق يمتك سيارة اوبل كورسا 2004 سيبيعها ويضيف الى ثمنها ويشترى سيارة اخرى حتى الان لا نعلم ماهى
(ذلك متوقف على المبلغ الذى سيتم جمعة) عندنا رغبة قوية فى البدء والكفاح للوصول الى النجاح لانه لن يكون مجرد مشروع يدر دخل فقط بل نواه لما نحلم بتحقيقة سابق الى جانب حب مجال السارات بصفة عامة
ونفكر فى فتح مكتب لايجار السيارات (سيارتى+سيارته):-

هل هذا العدد كافى كبداية؟
ماهى نوعيات السيارة التى يمكن ان تؤدى الغرض فى حدود الامكانية المذكورة؟
ماهى المخاطر التى يمكن التعرض لها وكيف يمكن تفاديها او التعامل معها؟
ماهى الضمانات التى يجب اتخاذها فى حالة التأجير لاشخاص لا نعرفهم؟
وفى حالة السرقة والحوادث(لا قدر الله) كيف يكون العمل؟
كيف يمكننا البداية وعلى ماذا نعتمد وما الذى يجب التركيز عليه؟

فى البداية لا نفكر مطلقا فى الربح فقط يكفى ايجار المكتب ومصروف لكل منا فى ادنى الحدود
الغرض هو اكتساب سمعة وشهرة وثقة العملاء حتى يمكننا التأجير او البيع والشراء لحساب الغير بكل امانة وبما يرضى الله وذلك فقط عن طريق استغلال المكتب مكان للإعلان عن النشاط
(مع العلم بوجودالمعارف الذين يريدون التأجير او ارسال من يريدون سيارة بسائق للمشاوير للسائحين العرب او الاجانب ) باختصار فى فترة الصيف يكون العمل مضمون بإذن الله من خلال المعارف المضمونين
ثم العمل على التوسع فى السنة التالية بزيادة عدد السيارت ولو بمعدل سيارة كل عام بحد ادنى
ملحوظة:صديقى هذا عنده خبرة فى تقييم حالة السيارة بدقة وتثمينها مع بعض التجارب فى مجال الايجار سواء ان يستأجر من مكتب او يؤجر سيارته للاخرين بشرط ان يقود بنفسة
اعتذر عن الاطالة وارجو الافادة(من اين وكيف نبدأ)

تحة طيبة وبعد
الموضوع كويس جدا وبالتوفيق
بس خلينا نفكر فى الخطوات بتعتنا وحدة وحد
فى مكان نبداء منة ولية شروط خاصة وفين مكانة
عيزين نجيب عربيات بالتقسيط ولا نبداء بسيارات كاش
هل نعمل صباحا وهنتابع المكتب بعد الظهر
هنعمل سجل تجارى وبطاقة ضريبية ولا اية
فى امور كثيرة ويجب علينا توضيحها علشان نعرف نفكر بسهولة
ويريت اعرف طريقة الاتصال بك
للاستفسار السريع
0125485222
قديم 25-10-2009, 07:21 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

طيب انا عندى نيسان صنى 2008 ممكن تتأجر لشركة وبكام ؟
قديم 26-10-2009, 06:36 AM
khaled77777 khaled77777 غير متواجد حالياً

khaled77777 is on a distinguished road

سلام عليكو يا جمعاة معاكو أخوكو خالد أنا بخدم فى القوات المسلحة بس أنا فى اجازة مرضية طويلة لانى عندى التهاب فى النخاع الشوكى وبدور على سيارة تكون بدون مقدم اوعلى الابيض لان مرتبى صغير ومعند يشى مقدم ولكن محتاج أزود دخلى وامرتب مبيكفيش لانى عندى أولاد فى المدارس والعيشة غالية ومش محتاج اقول اكتر من كدة لو حديعرف طريق سيارة برجاء مرسلتى على الاميل دة medo777_2007@yahoo.com medo777_2007@windowslive. com أو على رقم التليفون دة 0172958802 ولكم الف شكرا على مسعدتى
قديم 26-10-2009, 11:26 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif el din مشاهدة المشاركة

تحة طيبة وبعد
الموضوع كويس جدا وبالتوفيق
بس خلينا نفكر فى الخطوات بتعتنا وحدة وحد
فى مكان نبداء منة ولية شروط خاصة وفين مكانة
عيزين نجيب عربيات بالتقسيط ولا نبداء بسيارات كاش
هل نعمل صباحا وهنتابع المكتب بعد الظهر
هنعمل سجل تجارى وبطاقة ضريبية ولا اية
فى امور كثيرة ويجب علينا توضيحها علشان نعرف نفكر بسهولة
ويريت اعرف طريقة الاتصال بك
للاستفسار السريع
0125485222
كما عودتنا دائما بالاهتمام وهو ما ننتظره منك فلك 1000 شكر لسعة صدرك
مزيد من التوضيح الاتى:
*مكان نبداء منة ولية شروط خاصة وفين مكانة؟
المكام محل ايجار فى الغالب هيكون فى امبابة منطقة مدينة العمال او المهندسين ناحية نادى التوفيقة للتنس برضه منطقة كويسة وحيوية للمجال ده يعنى هنشوف انسب مكان ونفتحة مكتب صغير مبدئيا مش معرض كبير
*عايزين نجيب عربيات بالتقسيط ولا نبداء بسيارات كاش ؟
ان شاء الله كاش عشان مايبقاش فى ضغط علينا من حيث القسط ونشتغل على مهلنا بدون مطالبات من حد
*هل نعمل صباحا وهنتابع المكتب بعد الظهر ؟
فى البداية العمل هيكون بعد الظهر يعنى من 4العصر تقريبا لانى انا وصديقى موظفين ووظيفتنا طبعا اساس لحياتنا دلوقتى لغاية ما الموضوع يمشى ولو الشغل هيحتاج حد من بداية اليوم ممكن نجيب حد من اصدقائنا الموثوق فيهم يكون موجود لغاية ما حد مننا ييجى بعد انتهاء عملة بالوظيفة
هنعمل سجل تجارى وبطاقة ضريبية ولا اية ؟
من الواضح ان الحكاية دى مهمة وبالصدفة ومن فضل الله كنت ناوى اسافر فعملت بطاقة ضريبية وسجل تجارى عشان اغير المهنة من موظف لصاحب عمل وما زال السجل التجارى موجود وكذلك البطاقة الضريبية ولكن:- النشاط الموجود فى البطاقة الضريبية والسجل هو مكتب توريد زيوت سيارات (خاجة كده وكده يعنى) والعنوان على شقة مش محل (حاجه صورية برضة) فهل ينفع الموضوع ده بحيث نضيف نشاط ؟
ويريت اعرف طريقة الاتصال بك؟
لو حضرتك تفتكرنى انا كنت بعتلك قبل كده بخصوص السوزوكى ماروتى بمقدم قليل وقسط قليل (بأمارة السؤال الاختيارى).......... فاكر؟ هههههههه
انا ايمن جلال 0111858995
ده رقم موبايلى بس انه عبء على حضرتك ان تكلم كل الناس وتروح لغاية عندهم(جعل الله عطاءك فى ميزان حسناتك) ةاكيد فى يوم هاخد ميعاد من حضرتك واجيلك واخد من وقتك 5 دقايق على الاقل اتشرف بمعرفتك عن قرب
بس للاسف انا حاليا مقيم فى المر ج وشغلى فى العبور لكن بيت العائلة فى امبابة وبروحه كل اسبوع او 10 ايام وان شاء الله اول فرصة تيجى هكلمك واجيلك
جزاك الله كل الخير ورزقك السعة والبركة فى الرزق