العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 23-05-2010, 12:46 AM
الصورة الرمزية omardivel2005
omardivel2005 omardivel2005 غير متواجد حالياً

omardivel2005 is a jewel in the roughomardivel2005 is a jewel in the roughomardivel2005 is a jewel in the roughomardivel2005 is a jewel in the rough
افتراضي رد: ال eps في كورسا 1999

اللمبة مش محروقة انا متأكد من الموضوع دة وبالنسبة لموضوع التوصيل دة هية أساسا بتاعت أية ومتوصلة بأية ؟!!! العربية كورسا 1200
قديم 23-05-2010, 12:01 PM
الصورة الرمزية MEMOO_1ST
MEMOO_1ST MEMOO_1ST غير متواجد حالياً

MEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond repute

حضرتك على حد علمي الكورسا ال1200 مفيهاش بور اصلا الكورسا ال1000 هيا الي فيها eps الي هوا البور الكهربا.

الحمد لله والشكر لله.
قديم 10-08-2010, 10:31 AM
FADY79 FADY79 غير متواجد حالياً

FADY79 is on a distinguished road

صباح الخير
انا برده لسة جايب ورسا 99 ولسة بقالى شهر معاها وكمان فى السواقة ناس كتيرة تقولى انها حلوة وناس تانية تقولى بيعها عشان مش حلوة وعندى شى غريب عداد اللى بيبن سخونة العربيو ديما الموشر قبل 100 بشرطة مش عارف هل هى عيبها انها بتخسن زى ما بيقوله ولا عيب منى انا فى ماشى لانى ش بجيب الخامس خالص ديما ماشى اخرى على الرابع بين 80 ول 100
ولا اصل العربية ده عيب فيها اصلا
وقطع غيرها اخبارها ايه انا سامع انها غالية
هل حقيقى وهل فيه اماكن كويسة اجيب منها بعد كده رخيصة كمان العربية فيها رجة وانا لسة بطلع او على الاول مش عارف اعمل ايه وشى غريب جدا انا لما اشتريت العربية صحبها قلى انها بارو ولها زيت لكن اكتشفت ولانى خربتى فى العربيات هبلة وعبيطة انها على كهرباء ولكن رحت لكرهباى قالى ده مش باور وقالى على سكاترا حاجة ز ى كده مش فاهم شى بجد ارجو تفدونى فى العربية هل حلوة بتاعت سفر عشان انا شغلى بعيد يعنى رايح جاى كل 60 كيلو وهل هاتستحمل معايا عشان انا واخدها بقرض من شغلى .شكرا
قديم 10-08-2010, 01:38 PM
الصورة الرمزية MEMOO_1ST
MEMOO_1ST MEMOO_1ST غير متواجد حالياً

MEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FADY79 مشاهدة المشاركة

صباح الخير
انا برده لسة جايب ورسا 99 ولسة بقالى شهر معاها وكمان فى السواقة ناس كتيرة تقولى انها حلوة وناس تانية تقولى بيعها عشان مش حلوة وعندى شى غريب عداد اللى بيبن سخونة العربيو ديما الموشر قبل 100 بشرطة مش عارف هل هى عيبها انها بتخسن زى ما بيقوله ولا عيب منى انا فى ماشى لانى ش بجيب الخامس خالص ديما ماشى اخرى على الرابع بين 80 ول 100
ولا اصل العربية ده عيب فيها اصلا
وقطع غيرها اخبارها ايه انا سامع انها غالية
هل حقيقى وهل فيه اماكن كويسة اجيب منها بعد كده رخيصة كمان العربية فيها رجة وانا لسة بطلع او على الاول مش عارف اعمل ايه وشى غريب جدا انا لما اشتريت العربية صحبها قلى انها بارو ولها زيت لكن اكتشفت ولانى خربتى فى العربيات هبلة وعبيطة انها على كهرباء ولكن رحت لكرهباى قالى ده مش باور وقالى على سكاترا حاجة ز ى كده مش فاهم شى بجد ارجو تفدونى فى العربية هل حلوة بتاعت سفر عشان انا شغلى بعيد يعنى رايح جاى كل 60 كيلو وهل هاتستحمل معايا عشان انا واخدها بقرض من شغلى .شكرا

بص يا باشا أول حاجة ألف ألف مبروك عليك العربية وربنا يباركلك فيها ويبعد عنك شرها ويديك خيرها.
تاني حاجة العربية الكورسا ال 1000 على حساسات مش زي ال 1200 وانا معايا ال 1000 واول لما جبتها ناس كتير قالولي هات ال 1200 احسن لكن انا بصراحة مشفتش منها حاجة وحشة علشان افكر ابيعها ولو انتا اهتميت بيها هتبقى زي الفل يعني لو انتا لسه بتشتري خليك في ال 1200 لو العربية معاك يبقى الفرق ميستهلش ان انتا تبيع الي معاك وتشتري 1200 .
تالت حاجة حرارة العربية طبعاً كدا مش طبيعية اول حاجة لازم تروح لواحد كهربائي كويس وبعدين تبص على المراوح وتتأكد ان هيا شغالة وتشوف المراوح بتشتغل عند درجة حرارة كام المفروض المراوح تشتغل عند تاني علامة بعد ال 90 لو لقيتها غير كدا يبقى انتا محتاج تغير ثيرمو ستات ( نفس الموقف حصل معايا اول لما اشتريت العربية وغيرتو وبقت زي الفل ) والمفروض ان لو انتا في زحمة والجو حر ومشغل التكييف العداد ميعديش النص ( لو انتا عاوز كهربائي كويس انا اعرف واحد كويس اسمو حسن بدر في الشارع الي جنب توكيل الرواس في وسط البلد ).
رابع حاجة المفروض عند 80 او 90 تجيب الخامس علشان تريح العربية وخصوصاً لو انتا مسافر بيها .
خامس حاجة بالنسبة لقطع الغيار هيا طبعاً قطع غيار الالماني كله اغلى من الياباني او الكوري لكن في النهاية عمر افتراضي اطول.
سادس حاجة بالنسبة للرجة دي خلي ميكانيكي كويس يبصلك عليها.
سابع حاجة العربية فعلاً بور كهربا ودا طبعاً احسن من البور العادي علشان بيقى خفيف وانتا واقف وبيتقل معاك على السرعات العالية.
اخر حاجة العربية زي الفل وتستحمل معاك الشغل انا سافرت بيها العين السخنة والساحل الشمالي والمنوفية كذا مرة والعربية زي الفل والحمد لله لكن طالما شاريها جديد لازم تتأكد من شوية حاجات زي تغيير الزيوت و الفلاتر و الكشف على الفرامل و الكاوتش وهتبقى معاك زي الفل ان شاء الله.
وفي النهاية لو عندك اي استفسار انا تحت امرك في اي حاجة بس ياريت حضرتك تقولنا جبتها بكام وماشية كام الف وحالتها اية علشان الفائدة تعم ان شاء الله.

الحمد لله والشكر لله.
قديم 11-08-2010, 12:06 PM
FADY79 FADY79 غير متواجد حالياً

FADY79 is on a distinguished road

صباح الخير
كل سنة وانت طيب ورمضان كريم على كل الاخوة المسلمين

انا بشكرك جدا على ردك وكلامك الجميل بس انا مشكلتى انى لسة جديد فى السواقة
وكل شى يخص العربية يعنى با بتدى افهم سنة سنة

انا فعلا النهارده ملاحظ انه عداد السرعة بيعلى الى درجة 99 اللى هى قبل 100 بشرطة ثانيا البور انا وبلف اى ملف باف الدريكسيون لفة كملة واللى اعرفه عن البور انه غير كده المرفروض لمسة بيمين او لمسة شمال

انا مش عارف بصراحة العربية كويسة ولا م انى قرات على المواقع انها مش حلة هذا الموديل 99 وانه اى حد يبعد عنها مع انه اللى انا شايف انه عربية ممتازة لكن الخاجات ده هى اللى بس مخلية دماغى لفة هل اكمل مع العربية ولا لو جت فرصة ابيعها .
ارجو ياباشا تبعتلى تليفونك على الموقع عشان اكلمك
حاجة مهمة بالنسبة للسيور والقطع اللى هاتتغير فى العربية اعرف منين انها عايزة تتغير
انا بصراحة مشفاهم شى فى الصيانة العربية
ارجو من حصرتك تبتعلى تلفونك وانا اكلمك واستفسر عن الحاجات دى
شكرا على تعب محبتك وكل سنة وانت طيب ورمضان كريم