العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > جولف GOLF

جولف GOLF من أنجح موديلات الشركة الألمانية بدأ إنتاجها عام 74 و بيع منها أكثر من 25 مليون نسخة حتى الآن

قديم 27-11-2010, 01:18 AM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تنصحوني اشتري جولف ايه ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة desozz مشاهدة المشاركة

شكرا يا م/احمد علي ردك الوافي.
طيب ايه رايك اجيب ايه جديد لو هادفع 40000 مقدم انا عايزاجيب حاجة كده شبابي وتكون مش مكلفة في قطع غيارها او ايه مستعمل مايكونش مقرف في قطع غياره وصيانته ومعلش حاجة تانية نفترض اني ممكن احط علي ال40000 الف دول 30000
يبقوا 70000 اجيب ايه بقي مستعمل او زيرو او كسر الزيرو يعني رايك ايه برضه
المستعمل كله مقرف صيانته
لكن لو هتشتري حاجة كسر زيرو على معرفة بتاريخها ونظافتها عالية يبقى هتبقى قريبة للزيرو
وطبعاً الزيرو أفضل

في حاجات كثير جداً زيرو في مستوى سعر من 60 إلى 70 ألف
في منها شبابي وعائلي وواسع وضيق وأوتوماتيك وعادي

ممكن تقول طلباتك في العربية إيه عشان نقدر نفكر مع بعض
قديم 27-11-2010, 02:33 AM
الصورة الرمزية tareksakr
tareksakr tareksakr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق القاري
هواياتي: السيارات القراءة

tareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond repute

زي ما قالك الاستاذ أحمد خليك في حاجة زيرو أوكسر زيرولان المبلغ اللي معاك يجيب جولف 2 بحالة ممتازة جدا وباقل منه شوية بس الجولف مصاريف صيانته غالية شوية فانت ممكن تجيب حاجة كسر زير أو زيرو أفضل والمبلغ لو انت زودت وي ما بتقول ممكن تجيب نيسان صني أو نيو اكسنت او لانسر 1300 أو تويوتا كورولا 2005 في اكتر من اختيار
قديم 27-11-2010, 02:13 PM
desozz desozz غير متواجد حالياً

desozz is on a distinguished road

الف شكر ياجماعة علي تجاوبكم معايا والله بصراحة انا اول مرة اشتري عربية
وهاتكون اول عربية ليا فا مش عارف اجيب ايه بامانة انا عايز حاجة تكون شبابية وتكون يعني وسعة مش ضياقة من جوه وحاجة محترمة ومش مقرفة في الصيانة او قطع غيارها وانا معايا لحد 70000 الف ومش شرط اوتوماتيك ومعلش سؤال تاني ايه رايكوا في السيفيك موديل التسعينات معلش انا اسف علي الاطالة والاسئلة الكتير بس اصل دي او عربية هاجبها وانا خبرتي في العربيات مش قد كده يعني علي قدي
وشكرا مقدما
قديم 28-11-2010, 03:47 PM
desozz desozz غير متواجد حالياً

desozz is on a distinguished road

محدش رد عليا يعني علي العموم متشكرين يا جماعة علي الافادة
قديم 28-11-2010, 10:02 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة desozz مشاهدة المشاركة

حاجة تكون شبابية وتكون يعني وسعة مش ضياقة من جوه وحاجة محترمة ومش مقرفة في الصيانة او قطع غيارها وانا معايا لحد 70000 الف ومش شرط اوتوماتيك
الإختيارات كثيرة جداً
فلازم تنزل تتفرج عشان تقدر تحكم

نيسان صني زيرو تبدأ من 84000 جنيه ياباني محترمة
نيو أكسنت زيرو تبدأ من 82500 جنيه

والشيفورليه أفيو سيارة قمة السوء ممنوع الإقتراب منها
ولا أنصح أحد بالفيرنا ولا باللانوس لأن زمانهم ولى

لو بتقبل الصيني ممكن تلاقي شوية حاجات كويسة
أقدم مصنع سيارات في الصين هو مصنع فاو
وهو الذي يصنع التويوتا في الصين بترخيص من تويوتا ويصنع مازدا بترخيص منها ويصنع فولكس بترخيص منها
توكيلها في مصر وليد توفيق وامكو
منزل سيارة إسمها فيتا عبارة عن نسخة من الياريس التويوتا مع إختلاف الشكل الخارجي ولكن بنفس الموتور والأجزاء الأخرى
سعرها 72000 جنيه كاملة أوتوماتيك جميع الكماليات التي تتخيلها وموتور تويوتا ياريس
وفي منها كمان الفتيس العادي الهاتش باك بدون شنطة وسعرها 60000 جنيه
التوكيل موجود في المعادي بجوار مكتبة المعادي العامة (مكتبة سوزان مبارك)

وهناك سيارة صيني أخرى إسمها الجاك بي 15 jac b15
جميلة جداً وتعتبر أجمل سيارة صيني في مصر من ناحية الشكل بالذات في هذه الفئة السعرية
وموتور موتسيبيشي الموديل الجديد فتيس عادي سعرها 78000 جنيه

طبعاً في صيني تجميع محلي مثل ال
BYD F3 وسعرها 66000 جنيه فتيس عادي
و M11 سبرانزا وسعرها 69000 جنيه فتيس عادي

حاول تنزل تاخد لفة عشان تقدر تحكم