العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 28-08-2010, 10:38 PM
gold_killer gold_killer غير متواجد حالياً

gold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو دخلو من يملك كيا نيو سيراتو

حابب اضيف حاجه صغيره بعد ما الاساتذه اتكلموا وهى خاصه بصلب الموضوع نفسه واللى هو التكييف كفائته قلت بعد فترة
انا كان عندى نفس الحاله بالظبط
جبت العربيه بتاعتى من شهر 10 اللى فات وهى هيونداى i10 وكان بسم الله ماشاء الله كويس بالرغم ان الموتور 1100
و من فترة كده لاقيت ان الاداء بقى ضعيف جدا جدا لدرجة ان فعلا كنت بجيب على 3 او 4 علشان احس ان فيه تكييف
فقلت اكيد المشكلة فى فلتر التكييف وقلت اجرب انضفه واشوف النتيجه
وجبت الكتالوج بتاع العربيه ودورت على مكان فين فى العربيه لاقيتهم راسمين مكانه فين وازاى افكه
وبالنسبه للعربيه عندى هو نزلت درج التابلوه خالص يعنى بعد ما اتفتح اشده تانى لحد ما ينزل ولاقيت فعلا فلتر التكييف وراه ولاقيته فعلا مليان تراب
نضفته كويس بس من غير مياه وركبته تانى و جربت والحمد لله بقى زى الاول بالظبط فانت جرب تنضف الفلتر صدقنى بيفرق كتير قوى فى العربيه وبالنسبه للمكان انا مش عارف ان ده مكان موحد فى كل العربيات ولا فى الهيونداى بس علشان انا فاكر ان كان معايا زميلى معاه الانترا كان الفلتر فى نفس المكان ونضفه برضه

جرب كده وقوللى النتيجه بس ان شاء الله صدقنى هتفرق معاك
قديم 29-08-2010, 11:16 AM
الصورة الرمزية hassanshokrof
hassanshokrof hassanshokrof غير متواجد حالياً
من انا؟: اعشق كل ما يتعلق بالاسلحة والسيارات و الصيد
التخصص العملى: ضابط قوات مسلحة
هواياتي: قيادة السيارات - الصيد - الرماية

hassanshokrof has much to be proud ofhassanshokrof has much to be proud ofhassanshokrof has much to be proud ofhassanshokrof has much to be proud ofhassanshokrof has much to be proud ofhassanshokrof has much to be proud ofhassanshokrof has much to be proud ofhassanshokrof has much to be proud ofhassanshokrof has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gold_killer مشاهدة المشاركة

حابب اضيف حاجه صغيره بعد ما الاساتذه اتكلموا وهى خاصه بصلب الموضوع نفسه واللى هو التكييف كفائته قلت بعد فترة
انا كان عندى نفس الحاله بالظبط
جبت العربيه بتاعتى من شهر 10 اللى فات وهى هيونداى i10 وكان بسم الله ماشاء الله كويس بالرغم ان الموتور 1100
و من فترة كده لاقيت ان الاداء بقى ضعيف جدا جدا لدرجة ان فعلا كنت بجيب على 3 او 4 علشان احس ان فيه تكييف
فقلت اكيد المشكلة فى فلتر التكييف وقلت اجرب انضفه واشوف النتيجه
وجبت الكتالوج بتاع العربيه ودورت على مكان فين فى العربيه لاقيتهم راسمين مكانه فين وازاى افكه
وبالنسبه للعربيه عندى هو نزلت درج التابلوه خالص يعنى بعد ما اتفتح اشده تانى لحد ما ينزل ولاقيت فعلا فلتر التكييف وراه ولاقيته فعلا مليان تراب
نضفته كويس بس من غير مياه وركبته تانى و جربت والحمد لله بقى زى الاول بالظبط فانت جرب تنضف الفلتر صدقنى بيفرق كتير قوى فى العربيه وبالنسبه للمكان انا مش عارف ان ده مكان موحد فى كل العربيات ولا فى الهيونداى بس علشان انا فاكر ان كان معايا زميلى معاه الانترا كان الفلتر فى نفس المكان ونضفه برضه

جرب كده وقوللى النتيجه بس ان شاء الله صدقنى هتفرق معاك
السلام عليكم
تقريبا مكان فلتر التكييف في معظم العربيات في هذا المكان
مثلا التويوتا كورولا 2007 في نفس المكان

قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا
قديم 07-09-2010, 04:19 PM
reduxe reduxe غير متواجد حالياً

reduxe is on a distinguished road

لو ممكن تشرح إزاي أوصل لمركز الخدمة الموجود عند حديقة الطفل من طريق النصر ( الاوتوستراد)
قديم 09-09-2010, 12:24 AM
sakar sakar غير متواجد حالياً

sakar is on a distinguished road

كلام timtim 77 صح التوكيل دلوقتى بياخد 4000 جنيه على اى عربية خليجى وانا معايا عربية كيا سيراتو خليجى وعملت بيها حادثة وروحت بيها توكيل عند منشية البكرى اسمه modern mechines والمركز ده كويس جدا بتاع كيا وهيونداى وعندهم جهاز كشف اعطال وقطع غيار اصلية وكمان المصنعية رخيصة ولما سالت على اسعار قطع الغيار فى السوق والتوكيل لقيت اسعار المركز ارخص ب 20% واستلمت العربية وهى دلوقتى الحمد لله بقت زى الفل