العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 16-10-2012, 12:28 PM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عربية على شاسيه ولا على علب؟؟؟ اتعرف على طرق بناء السيارات

سؤال بقي ل م/ بوريو. أنت ليه ما دخلتش ميكانيكا سيارات و دخلت انتاج؟

التعديل الأخير تم بواسطة svneleven ; 16-10-2012 الساعة 12:29 PM سبب آخر: تصحيح خطأ املائي
قديم 16-10-2012, 12:52 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven مشاهدة المشاركة

سؤال بقي ل م/ بوريو. أنت ليه ما دخلتش ميكانيكا سيارات و دخلت انتاج؟
كان نفسي... بس ما قدرتش لكذا سبب

أولا .. أنا من اسكندرية... وهندسة اسكندرية ما فيهاش ميكانيكا سيارات.. ومجموعي في اعدادي هندسة ما كانش يدخلني ميكانيكا باور

بعد ما دخلت إنتاج.. لقيت إن القسم ده أحسن بكتير .. يمكن هو ده اللي كنت عايزه وانا مش واخد بالي... خصوصا إني كان نفسي أشتغل في صناعة السيارات.. مش صيانتها

بعد ما خلصت كلية وبدأت أشتغل... حاولت اشتغل في كذا شركة سيارات بعد التخرج... بس الأمور ما اتسهلتش... خصوصا إن مصانع السيارات في مصر بتشتغل بأقل من ربع الطاقة الإنتاجية، يعني غالبا مش بيحتاجو ناس

دلوقتي... وبعد حوالي 17 سنة من التخرج... اكتشفت إني كان لازم أدخل فنون تطبيقية.... لإن أنا أساسا بحب أعمل تصميمات للسيارات... بصراحة بحب الناحية الإبداعية أكتر بكتير من الالتزام بالروتين (مع إنه مهم جدا).

على فكرة ...أنا عندي بعض تصميمات كنت عاملها وانا في ثانوي واعدادي هندسة على مستوى عالي جدا... بس دراسة الهندسة ما كانتش بتخلي فيه وقت للحاجات دي، بس اهتماماتي اتجهت إني أعرف اكتر عن العربيات والأنظمة الميكانيكية اللي فيها
قديم 18-10-2012, 06:48 PM
الصورة الرمزية nawwara
nawwara nawwara غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خريجة أصول الدين - جامعة الأزهر - senior fitness trainer
هواياتي: الرياضة ، القراءة ، الأعمال الفنية

nawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond repute

جزاك الله خيرا
اقل ما يقال ان موضوعك رائع
معنى كده ان اغلب العربيات اللى بنركبها دلوقتى على علب
ولا لسة فى منها على شاسيه زى نص النقل
ياريت تقولنا على ماركات العربيات اللى على علب واللى على شاسيه لو لسة فى منها سواء ماركات قديمة او جديدة مما يستخدم الان
جزاك الله خيرا

قديم 18-10-2012, 11:22 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nawwara مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا
اقل ما يقال ان موضوعك رائع
معنى كده ان اغلب العربيات اللى بنركبها دلوقتى على علب
ولا لسة فى منها على شاسيه زى نص النقل
ياريت تقولنا على ماركات العربيات اللى على علب واللى على شاسيه لو لسة فى منها سواء ماركات قديمة او جديدة مما يستخدم الان
جزاك الله خيرا
أهلا وسهلا بحضرتك

حاليا... عربيات النص نقل والميكروباص وبعض سيارات الدفع الرباعي هي اللي مازالت مبنية على شاسيه

ممكن ترجعي للمشاركة 48 ، 54 ، 57 ، 80 ، 89 ، 93 لمعلومات مفصلة أكتر

ولو عند حضرتك أي أسئلة تانية أنا جاهز

...

التعديل الأخير تم بواسطة borio1704 ; 18-10-2012 الساعة 11:28 PM
قديم 19-10-2012, 12:48 AM
الصورة الرمزية nawwara
nawwara nawwara غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خريجة أصول الدين - جامعة الأزهر - senior fitness trainer
هواياتي: الرياضة ، القراءة ، الأعمال الفنية

nawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond repute

جزاك الله خيرا ربنا يبارك فيك ويجعله فى ميزان حسناتك
انا شوفت بقية المشاركات اللى قولت لى عليها واستفدت منها
جزاك الله خيرا