العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 29-09-2011, 03:34 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هام تحذير لكل مالكي اسبيرانزا اوعوا تدخلوا نقطة ماء واحدة داخل الكبود .

يتم طلب غسيل الموتور فى اى توكيل خارج الباكدج الخاص بالصيانة فى اى توكيل 1/2 محترم
اما المراكز المحترمة فتقوم بغسل الموتور بعد كل صيانة
لكن فى الرغبة فى عمل ذلك فى محطات البنزين بين فترات الصيانة فالطريقة مذكورة لمن يحب ويرغب

قديم 29-09-2011, 04:30 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هام تحذير لكل مالكي اسبيرانزا اوعوا تدخلوا نقطة ماء واحدة داخل الكبود .

انا بخلى التوكيل هو اللى يغسلى الموتور فى كل مره بروح اعمل الصيانه الدوريه

و فعلا الموتور ليه مواده اللى بيتغسل بيها مش ميه
تحياتى
R OSE4U
قديم 29-09-2011, 06:13 PM
spera516 spera516 غير متواجد حالياً

spera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of light

انا غسلت العربيه كذا مره فى محطة بنزين وطبعا المكنه بتتغسل بالجاز وتتشحم
ومفيش عربيه بتتغسل بالمياه بس
بس فيه محطات غسيل بتغسل بجاز + مياه ودى نبعد عنها وياريت نختار محطات غسيل محترمه ونضيفه
قديم 14-01-2012, 11:32 AM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
رأى رد: هام تحذير لكل مالكي اسبيرانزا اوعوا تدخلوا نقطة ماء واحدة داخل الكبود .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_1993m مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

تحذير لكل مالكي اسبيرانزا اوعوا تدخلوا نقطة ماء واحدة داخل الكبود .
امبارح كنت بغسل العربية و قولت اغسل المكنة عادي يعني زي كل العربيات (و علي فكرة اول مرة هاغسلها) المهم غسلت المكنة و مشيت بالعربية زي الفل فجاة لقيت العربية بترجرج كده اكني حاططلها 80 مثلا و ماشية تكركر و تفصل لوحدها المهم و قفت العربية و فتحت الكبود لاقيت كل حاجة سليمة و ناشفة مفيش حتي بواقي ماء
فروحت لميكانيكي متخصص اسبيرانزا فابحكيله اللي حصل و اول ما قولتله اصلي غسلت المكنة قعد يقولي حرام عليك انت كده بتقضي علي العربية فالمهم في الاخر الحمد لله جت سليمة و اعنا ننشف المية بالهواء في غطاء البوجيهات و فيشة الحساس و الحمد لله ماحصلش حاجة.

فانا لقيت الحل اننا ممكن نرش سبراي و خلاص علي المكنة و خاصة لازالة الزيت اللي بيترسب علي فتحة الزيت و خاصة في الاسبيرانزا مش عارف ليه
واسف علي الاطالة
السلام عليكم
اسمحولي يا جماعه اقول وجهه نظري في الموضوع
اي متور معمول حساب انه يتعرض لاي ميه تيجي عليه ومعزول كويس....الي بيحصل ان كميه الميه الناتجه عن الغسيل بتكون كتير جدا وبتركن في الاماكن الضيقه الي يصعب الوصول اليها.انا بغسل متور عربيتي كل شهر تقريبا او كل 5 اسابيع بس بغسله كما يلي:
1-بتاكد ان مفيش ميه هتدخل على فلتر الهوا(بسد الهوايه باي حاجه)
2-بغلف سرينه الانذار بكيس وبربطها كويس وبسد دخله فيش امباين بتاعه البوجيهات
3-بتاكد ان مفيش اي فيشه هتتقطع او تتهز مع كبس مسدس الميه
4-بتوكل على الله وبغسل ب جاز
5-بغسل ب ميه وصابون عشان اشيل اثار الجاز(لان الجاز زي المغناطيس..لو سبته على المتور هيلم تراب تاني)
6- وده اهم خطوه....انا بنفسي باخد خرطوم الهوا وانفض بيه الفيش كوله الي قدامي وخاصه فيشه المباين العموميه
7-بشغل العربيه وبمشي وسعات نادره العربيه بتقطع شويه بس لما بتسخن بتتزبط لوحدها
وبالنسبه لل اي بي اس انا اعتقد انه مش بيتلف من مسدس الميه لما بنغسل بيه الرفارف لانه معرض كل يوم للميه والطين والوحل والمجاري وكل حاجه....ف مش مسدس الميه الي هيتلفه.والله اعلم

ده كان رايي وارجو تتقبلوه بكل سعه

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا
قديم 14-01-2012, 01:20 PM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute

ياجماعه محدش بيغسل موتور عربيه بالمياه ابدا ولا بالجاز ؟؟؟؟؟؟ حرام كده عايز تغسل الموتور بتشترى عبوه مخصص لغسيل الموتور ب25 جنيه تترش على الموتور وهو ساخن وبعدين هواء وخلاص مش اكتر من كده