العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 19-10-2011, 06:27 AM
الصورة الرمزية خطوه لأعلى
خطوه لأعلى خطوه لأعلى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Writer & Editor

خطوه لأعلى is a jewel in the roughخطوه لأعلى is a jewel in the roughخطوه لأعلى is a jewel in the rough
افتراضي رد: قبل أن تشتري اسبيرانزا - احذر!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhamdy75 مشاهدة المشاركة

مبروووووووووووووووووووووو ك

47 كويس
الله يبارك فيك

طب الحمد لله مع انى حاسة ان 47 كتير على مو 2007 بس الحق حالتها ممتازة
قديم 19-10-2011, 06:31 AM

خطوه لأعلى is a jewel in the roughخطوه لأعلى is a jewel in the roughخطوه لأعلى is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة transporter مشاهدة المشاركة

:12A96 E~160::0 369B3~177:
ألف مليون مبروك أختنا الكريمة_ بارك الله لكي فيها_ورزقتي خيرها_وكفاك الله شرها_ ويوما" بعد يوم ستتأقلمي مع أبعاد السيارة_ولكن توخي الحذر في البداية وتنبهي جيدا"_رزقك الله السلامة دائما"_ومرحبا" بك: 1463B6~153::12B F16~166: وسط إخوانك المتناقشين سلميا":070104~2 42::fun_10_1_ 124[1]::fun_10_1_12 4[1]: من أعضاء هذا المنتدي العظيم.....تقبلي تحياتي..
الله يبارك فيك

ميرسى
قديم 19-10-2011, 06:33 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

ألف مبروك إن شاء الله قدم خير
الله يبارك فيك

امين يارب
قديم 21-10-2011, 06:46 PM
الصورة الرمزية misho777
misho777 misho777 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مهندس زراعى ومدرب رياضى
هواياتي: الغطس والصيد

misho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khalidsdk مشاهدة المشاركة

باختصار سأروي لكم خلاصة تجربتي المريرة ومعاناتي مع اسبيرانزا 516 -1600cc حتى تم بيعها والحمد لله ،هذا ليس للنقد ولكن للاستفادة وأخذ العبرة لمن يريد :

(سيارتي كانت موديل 2007 وعملت بها 20000كم ولونها ،Sky grey- سيارتي السابقة كانت نوبيرا 2003 أوتوماتيك)

1) بداية استلام السيارة المكيف كان لا يعمل ودواسة البنزين بتقطع، تم ضبطهم بصعوبه وبعد عده زيارات للتوكيل وعده خناقات أيضا.
2) العفشة ناشفة جدا وتحس بكل زلطة في الطريق وتسمع أصوات غريبة وانت بتلف يمين أو شمال حتى بعد تعديل العفشة .
3) سحبها ضعيف جدا خاصة عند تشغيل التكييف وياسلام لو كنت محمل معاك ناس في العربية وطالع كبري في عز الظهر (فضيـــــــــــــــحة)، وحتلاقي في الأحوال العادية والله بلا مبالغة الـ 128 بتسبقك في الطلعة وكذلك جميع السيارات الـ 1300 والـ 1600 طبعا ، وموضوع انها 117 حصان وانها 147 نيوتن ده كلام فاضي وكذب عن تجربة وهي من واقع التجارب تقدر تقول انها فعليا 90 حصان ، 130 نيوتن/م
4) في المطبات وما أكثرها تسمع صوت طقطقة قدام ولما المطب ييجي وره تسمع نفس الصوت ورا وهو صوت ثابت في المطبات ومنتظم. (سوف تتعود عليه).
5) صفارة الفرامل وخاصة عندما تسخن الطنابير تحس انك ماشي بصفارة ممتازة تغنيك عن أي كلاكس (أيضا فضيحة)، نوعية التيل سيئ جدا بياكل الطنابير ، وكذلك نوعية الطنابير سيئة جدا - الطنابير اتاكلت بعد 20الف كيلو - طبعا خارج الضمان.
6) التابلوه بدأ يتقوس ويقب من الشمس ولسة العربية ما كملتش سنة !!
7) الباغة الخاصة بالكلاكس في الدركسيون غير حساسة وأحيانا بتعلق ونوعيتها رديئة .
8) الدوكو الخاص بالسيارة خفيف جدا لو عملتوا بأظافرك حيطلع علطول والاكصدام الأمامي والخلفي بدأوا في التقشير بعد الشهر الأول!!
9) صوت المارشدير عالي جدا (أيضا فضيحة ) الفتيس بيعض في المارشدير حتى بعد ضبطه في التوكيل ( لكن حتتعود عليه)
10) عيب قوي جدا في تصميم الموتور وأنه مقلوب ستجد الهيدرز الخاصة بالشكمان والفرن تم وضعهم إلى الداخل ناحية السائق والتابلوه وليس إلى الخارج كما هو الحال في جميع السيارات الأخرى المحترمة (فهل هذا اختراع جديد ؟) مما يسبب دخول حرارة الشكمان إلى الداخل ودليل ذلك حط يدك على الكاسيت بعد السير لفترة طويلة حتلاقيه مولع وسخن جدا ، انا كنت مركب صفارة انذار في الموتور ساحت واضطررت لتغييرها من سخونة الموتور ، فحركة قلب الموتور سيئة جدا وفكرة فاشلة تضر بالسيارة على المدى البعيد.
11) سماعات الكاسيت الأمامية كانت لا تعمل وتم ضبطها في توكيل كلاريون (السيارة زيرو !!!)
12) التوكيل وما أدراك ما التوكيل المعاملة الفعلية سيئة جدا جدا جدا ، لا تنخدع بالابتسامة وحضرتك ويا افندم وتحت أمرك ... ، انا عايز واحد يشتمنى بس يصلحلي العيوب اللي رايح عشانها مش بعد ما أحجز قبلها بأسبوعين وأروح وأضيع يوم كامل وأدفع مبلغ لا بأس به أرجع البيت بنفس العيوب !!!! (ضحك على الذقون)
13) أسعار الصيانة غالية صيانة 10000كم 300 جنيه - صيانة 20000كم - 700 جنيه ولدي ايصالات دفع بذلك ،طبعا كتير جدا غير اللي كنت بأدفعه في الزيارات اللي في النص مع المعاناه مع حضرتك وتحت أمرك يا فندم والكلام الفارغ ده والنتيجة ولا حاجة.
14) سنتر الباب الخلفي يمين لا يعمل وذهبت للتوكيل 3 مرات دون جدوى السنتر مش موجود حاليا ياا فندم على مدى شهرين !!!!
15) يوجد حدفة يمين لوجود عيب في الشاسيه باعتراف التوكيل وكثير من مالكيها سواء شعروا بها أو لم يشعروا وليس لها حل .

عموما هذا ما أذكره وهذه تجربتي الشخصية لمن يريد أن يستفيد ، والحمد لله بعت العربية وخلصت منها واشتريت الآن دايو ليجانزا مو 2001 أوتوماتيك وهي الحمد لله زي الفل وربنا يبارك فيها .

وتقييم نهائي للسيارة أعطيها 60% وقد تكون جيده لمن كان لديه قبلها 128 - سيات 133 - 127- 125 أو شي من هذا القبيل مع احترامي الكامل لجميع السيارات السابقة ، وهي تصلح أكثر للسيدات وللاستخدام الخفيف غير كده للأسف مش حتنفع واللي حياخدها حيفكر يبيعها بعد أسبوع من شرائها .

اللهم قد بلغت اللهم فاشهد - نصيحة خالصة لوجه الله

أي استفسار انا جاهز 0123498224 م/ خالد جمال -
ملاحظة السيارة اتباعت بـ 60000جنيه ولو جابت أقل من كده كنت حأبيعها برضه.
خالد باشا بجد عندك حق انت كدة شردت السيارة واعتقد لو انك نزلت هذا المقال فى الجرائد الرسمية ابو الفتوح سوف يعلن افلاسه وهذا لحسن حظه وايضا ان غالبية الشعب المصرى غير مهتم بالقراءة بجد انت استاذ ورئيس قسم ويجب ان تستفيد دولة الصين نفسها من تقييمك للسيارة اذا كانت هذه سيارة عارف انا كان معى بالسيارة 4 افراد وحسيت ان السيارة تسيير ببطء وكنت عايز اشيل كرباج زى عربجى الحنطور واقوم بضرب الموتور ليزيد من سرعته انا شفت العجب من هذه السيارة والحمدلله بعتها وخلصت منها كما فعلت انت وشكرا لتقيييمك العظيم عسى ان يستفيد منه المصريين:coptic_Thutmosis 1S:
قديم 21-10-2011, 08:17 PM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute

ياجماعه الله ينور عليكم على راى علاء ولى الدين (كابتن كابتن هو كله ضرب مافيش شتيمه:ROFL_C~ 118 بس بصراحه انتم جمعته بين الاتنيين ضرب وشتيمه فى العربيه والغريب انكم بعتم العربيه خلاص لكن مازات الشتيمه مستمره ليه مش عاررررررررررررررررررررررر رررررررررررف؟؟؟؟؟؟؟
اعتقد ياجماعه كفايه لاكده وصدقنى الناس معهم كتير اسبرنزا ومش ممكن حد يصدق اللى بيتقال ده ده لو عربيه كارو مش يتقال عليها كده تابلوه بيقوس؟؟والدوكو بيقشر والله والواحد عايز يضحك ......على العموم جزاكم الله كل خير ولكن على راى الاستاذmisho وبشهادته شخصيا انه لسه الناس مقبله على العربيه وبتحجزها وبتشتريها وهو باع عربيته اللى كانت مطلعه عينه على حد قوله وقال الراجل عليها لكن المفاجاه برضه ان الراجل اشتراها منه