العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 23-04-2011, 11:11 PM
الليدى ديانا الليدى ديانا غير متواجد حالياً

الليدى ديانا will become famous soon enough
عاجل الرجاء الافادة من الناس الخبرة

الرجاء الافادة انا معى 90000عاوزة عربية للاسرة ادعى لكم عليها طوال العمر
كل ماركة عربية لها عيوب ومزايا انا جاهلة فى كل النواحى الفنية للسيارات الرجاء الرد اشترى اية مع العلم دة اول واخر مرة اشترى فيها عربية الرجاء الرد بالصالح ولكم اجر عند الله والدعاء لكم منى
قديم 24-04-2011, 12:01 AM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough
افتراضي رد: الرجاء الافادة من الناس الخبرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الليدى ديانا مشاهدة المشاركة

الرجاء الافادة انا معى 90000عاوزة عربية للاسرة ادعى لكم عليها طوال العمر
كل ماركة عربية لها عيوب ومزايا انا جاهلة فى كل النواحى الفنية للسيارات الرجاء الرد اشترى اية مع العلم دة اول واخر مرة اشترى فيها عربية الرجاء الرد بالصالح ولكم اجر عند الله والدعاء لكم منى
نصيحتين : بلاش صينى ايا كانت جودته و بلاش تقسيط ايا كانت مميزاته ..

قدامك لوجان تفوز بجدارة ... ب 70 ألف تقريبا الفول اوبشن و مانيوال و مفيش اتوماتيك و طبعا وسعها و علوها عن الارض حكاية و اوبشن جيد جدا جدا للسعر ده

ممكن حتة نيو اكسنت و بتعمل حاجة و تمانين (اخر التمانينات 89 86 ) و منها اتوماتيك .. اوبشن كتير و اماكن تخزين .. واطية شوية و خفيفة ع السرعات العالية جدا .. بس عربية معقولة اوى و تساوى تمنها و سوقها كويس جدا

ممكن حاجة النترا بس مش فول ابشن اتوماتيك ... هتقدرى تجيبى حاجة هاف اوبشن او فول اوبشن و فتيس مانيوال ..

ممكن شيفروليه لانوس او افيو .. عربيات سوقى و بياعة .. بس طبعا الجودة قليلة .. مش هتدى لك فخامة على قدر السعر ( و ده رأى شخصى مبنى على اراء مالكيها ) .. بس عربيات جيدة و منتشرة و احلى حاجة فيها ان قطع غيارها موجودة و رخيصة ..

اوبترا او كيا ريو برضه كويسين .. اسعارهم ف ايدك .. بس الريو ملاحظ انها مش منتشرة اوى ... بس الاوبترا متدهولة ف كل شارع ف مصر .. و انتشارها ملحوظ و عربية كويسة جدا ...

اليابانى برضه .. يارس ( بس بيتهيألى اغلى من 90 ) .. و الصنى الملكة اليابانية ... ممكن برضه تفكرى فيها ..

طبعا اسف جدا عشان مدعمتش كلامى باسعار من الواقع ... بس صدقينى .. لازم ترتاحى لعربية من دول الاول .. و بعدها تروحى تشوفيها ع الطبيعة ف المصرية للسيارات مثلا

( لانه عندنا ف اسكندرية ف جرين بلازا عامل صالة كبيرة و كلها عربيات زيرو و تقدر تقعد و تفقتح و تبص براحتك خالص .. مش عارف هل ده نظامه ف مصر كلها ولا ايه )

و لو العربية اللى اخترتيها طلعت مش حلوة يبقى تدورى على غيرها .. انما بيتهيألى المقارنة المفتوحة دى هتتعبك جدا ..
اختارى ثم قيمى اختيارك و ان وجدتى انك مخطئة .. اذن دورى على عربية تانية تغطى عيوب الاولى .. و على فكرة .. مش هتلاقى عربية كاملة متكاملة .. لازم هتلاقى حاجة تستغنى عنها ( الحجم الخارجى او الداخلى او السعر او الكماليات او اللون احيانا او توافر السيارة مثل الكارينز او او او ) .. و دى انتى اللى تحدديها بقى على حسب طلبك للعربية ..

.. بس انتى فكرى بهدوء و عربية عربية تفحصيها و تقييمها .. عشان توصلى للعربية صاحبه اقل عيوب من نظرك و تشترى .. مش عايز اكتتر اكتر من كده ... لكن بلاش صينى ... ايا كانت جودته .. ف الاول و الاخر اسمه و ماركته و صناعته و جودته صينى .. مش حرب ع كل الرخيص .. لكن فعلا مشاكله كتير و حاجاته بتغلب و عيوب صناعته المتوقعه بتبقى اكتر من اى ماركه تانى ..
بالتوفيق .. و طمنينا عليكى قريب ونبارك ع اللوجان بقى ولا حتة اوبترا .. (اكتر عربيتين بحترمهم ف الفئة السعرية دى )

* حاجة مهمة اخر 60 حاجة : حاولى قدر الامكان تبقى على اكتر مبلغ ممكن .. يعنى متشتريش بال 90 كلهم .. لان الايام لا يعلم بها الا الله .. .مش تشاوم بس اعملى حساب المستقبل ف صيانة دورية و الترخيص و الكماليات ( كسوة جلد للكراسى و دى فى دى و بتاع ) .. يعنى حاولى تختارى حاجة مناسبة لما هو اقل من 90 .. الا لو كنتى عاملة حسابك يبقى خلاص .. ربنا يوفقك ..
و اسف ع الاطالة المبالغ فيها .. G IFT4U
قديم 24-04-2011, 12:20 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: الرجاء الافادة من الناس الخبرة

انا برشح لحضرتك عربية اتوماتيك بما ان حضرتك اول مره تجيبي عربية ونصيحة ليكي لو اول مره تسوقي يبقي تجيبي عربية اتوماتيك مستعمله تتعلمي عليها سنة وبعدين تبيعيها مش هتخصري فيها كتير بس هتتعملي من وراها اكتر

وانا برشحلك من العربيات الزيرو النيسان الصني الاتوماتيك السوبر صالون عربية ياباني مشاكلها تكاد تكون معدومه مميزاتها عديدة جدا كفايا انها اقوي ماتور في فئة ال 1600 سي سي 118 حصان عربية ممتازة بمعني الكلمة وفيها وسائل امان عديدة

السيارة ياباني تقفيل مصري واي استفسار تاني انا تحت امرك