العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > فورد FORD

قديم 21-12-2010, 12:45 AM
الصورة الرمزية yaser4050
yaser4050 yaser4050 غير متواجد حالياً

yaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to behold
افتراضي رد: لا تصدق كل ماتسمع و لا نصف ماترى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELWAA مشاهدة المشاركة

مبروك عليك يا باشا و لو انها متأخره شويه و انا كنت عايز واحده مونديو زى بتاعتك ربنا يباركلك فيها تكون اول يد برضه و من حد نضيف بيتى ... حضرتك جبتها ازاى ؟
الله يبارك فى حضرتك
و جات صدفة عن طريق النت ولما رحت أتفرج مكنتش عامل حسابى إنى هاشترى لكن أخوية جرب العربية وقال لى خلص
وانا اثق فى كلامه مع انه اصغر منى بس دا مدير شركة سعودية لمستلزمات الأمن الصناعى و بيركب عربية موديل السنة
و طبعا دى ارادة ربنا

Mr. Yasser Al-Feky
قديم 21-12-2010, 11:13 PM
ELWAA ELWAA غير متواجد حالياً

ELWAA is on a distinguished road

yaser4050
ماشاء الله ,, ربنا يباركلك فيها يا باشا و يخليلك أخوك و يبارك فيه
أنا بفكر جديا فيها ( المونديو ) ان شاء الله وكنت بسأل بتعمل صيانتها فين ميكانيكا و كهرباء؟
و بإعتبارك عشت مرحله البحث اللى انا فيها دلوفتى .. انا بشوف اعلانات لمونديو مو 2000 ؟ ايه الفرق بينها و بين ال 98 بتاعه حضرتك ؟
ومتشكر جدا و أسف على أسئلتى الكتير
قديم 22-12-2010, 11:56 PM
الصورة الرمزية yaser4050

yaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELWAA مشاهدة المشاركة

yaser4050
ماشاء الله ,, ربنا يباركلك فيها يا باشا و يخليلك أخوك و يبارك فيه
أنا بفكر جديا فيها ( المونديو ) ان شاء الله وكنت بسأل بتعمل صيانتها فين ميكانيكا و كهرباء؟
و بإعتبارك عشت مرحله البحث اللى انا فيها دلوفتى .. انا بشوف اعلانات لمونديو مو 2000 ؟ ايه الفرق بينها و بين ال 98 بتاعه حضرتك ؟
ومتشكر جدا و أسف على أسئلتى الكتير
أنا تحت أمرك
بالنسبة لموديل 98 زى ماحضرتك عارف ان كل ماركة سيارة لها موديل معين بيبقى ناجح جدا مثل البيجو 405 موديل 79 و اللى عرفته اثناء بحثى ان أفضل موديلات المونديو 97 و 98 لكن ممكن تفرق فى مرايات كهرباء
بالنسبة للصيانة كل التوكيلات غالية بس موش كل ميكانيكى عن تجربة يعرف يشتغل فى الفورد
هناك نوع من الميكانيكية يعمل أبوالعريف و هو مايعرفش فيها حاجة وانا رحت لتلاتة واحد حاول يحل سير الكاتينة و يغيرة و بعد ماقفل العربية لقيت 3 أجزاء حديد كبار موش عارف يركبهم فين و بعد محاولات من 9 إلى 12 مساء عرف واحد تانى قالى ماضحكش عليك ماعرفش اشتغل فيها التالت بصراحة طلع صنايعى
ومن خلا النت و موقع مصرموتورز و البحث فى جوجل عن مركز صيانة فوردمونديو عرفت عناوين وتليفونات ناس بتشتغل بس فى الفورد
الكهربا فى طنطا عندى واحد اسمه عاطف بس بجد صنايعى و طبعا طالما كهربائى بيشتغل فى السيارات الجديدة يبقى يقدر يشتغل فيها
ثم بصراحة لحد النهاردة مافيش غلطة فى أى جزء فى الكهرباء
وماحتجتش كهربائى إلا لتركيب جهاز إنذار والحمدلله
وأنا تحت أمرك فى أى استفسار

Mr. Yasser Al-Feky
قديم 16-01-2011, 03:14 AM
uioprty uioprty غير متواجد حالياً

uioprty has a spectacular aura aboutuioprty has a spectacular aura about

الف مبروك اخي الكريم وربنا يبارك لك فيها
يارب تفدني بسوالي
عندي مونديو 94 والعربية طبعا زي الفل وكل كلامك فعلا صحيح علي المونديو ومتعة التجربة والقوة والثبات

سوالي بخصوص البنزين انت بتحط بنزين 80 والعربية انجكشن مفيش مشاكل حصلت الي الان معاك والانجكشن متسدش ولا حصلة حاجة واداء العربية عامل اية وربنا يبترك لك

التعديل الأخير تم بواسطة uioprty ; 16-01-2011 الساعة 03:22 AM
قديم 23-02-2011, 02:52 AM
الصورة الرمزية yaser4050

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uioprty مشاهدة المشاركة

الف مبروك اخي الكريم وربنا يبارك لك فيها
يارب تفدني بسوالي
عندي مونديو 94 والعربية طبعا زي الفل وكل كلامك فعلا صحيح علي المونديو ومتعة التجربة والقوة والثبات

سوالي بخصوص البنزين انت بتحط بنزين 80 والعربية انجكشن مفيش مشاكل حصلت الي الان معاك والانجكشن متسدش ولا حصلة حاجة واداء العربية عامل اية وربنا يبترك لك
إطلاقا
مفيش أدنى مشكلة و لا العربية تسقف ولا تكركر ولا غيرة
انا طبعا ركبت هيونداى فبل كدة و جربت أحط 80 العربية موش سقفت لأ دى عملت فرح

Mr. Yasser Al-Feky