العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

موضوع مغلق

قديم 09-02-2010, 05:43 AM
الصورة الرمزية medhat3377
medhat3377 medhat3377 غير متواجد حالياً

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold
افتراضي رد: السرعه و التسارع انا وصلت لاختراع مذهل

انا مش عايز اروح اسجل الاختراع اولا انا شايف انى حدفع فلوس ملهاش لازمه واجراءات روتينيه انا فى غنا عنها و فى الاخر استنى دورك ثم فى صديق لى ضابط شرطه قال لى هى ناقصه سرعات حاولت افهمه ان الموضوع مش سرعات وبس الموضوع عزم و قوه رهيبه تعطيك احساس افضل فى القياده توفير بنزين حراره اقل يعنى عمر اطول للموتور و الزيت و الريداتير و مراوح تكيف يعمل بدون ما يشكل اى جهد او عبىء على الومتور استخدام السرعه عند اللزوم فى تعديه من عربيه او مقطوره على الطريق بصوره افضل و وقت زمنى اقل طلوع الكبارى او اى مطلعايه بدون مجهود و لنه لم يقتنع و قال لى هى بردو السرعه و هناك تعقيدات اخرى كثيره بتواجه الواحد فى تسجيل الاختراع فهناك من قال لى السرعه حتواجه مشكله من الجهه المعنيه لان البلد مش ناقصه سرعه و هناك من قال لى ان فى التانى السلامه انتو متسربعين على ايه هى الدنيا حطير و شخص اخر قال لى امشى بشويش توصل بسرعه معندكش اختراع تهدى بى من سرعه العربيه و متخليهاش تجرى قلت لهم و تسقيط المواتير حلال و اختراعى هو الى حرام بالعكس انا اختراعى اوفر بكتير من تسقيط المواتير و الفلاتر الى بتعالج جزء واحد فقط و الديفل الى بيطلع صوت فظيع و بتتسحب الرخصه و توقف ترخيص السياره بسببه فى المرور ثم فى نقطه مهمه هو قله الانبعثات الخارجه قلت بكثير جدا لاحتراق البنزين بالكامل بمعنى الكلمه بدون تفيت و لو 1%كله بيتحرق فعلا انا قلت اكتفى بعمل عربيتى و من يحب من من حولى و من يريد عمل عربيته و الابتعاد عن اى تعقيدات من اى جه رسميه
قديم 09-02-2010, 06:03 AM

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold

بعد مشاهد الفيديو تم ملاحظه ان بيحفر فى وش سلندر الومينيوم و الحفر عليه مش حيستحمل لشده الحراره هل تعلم ان لما فى صمام بيتعوج بيعمل حفره و نغزات فى وش السلندر و بعد عمل فتره و جيزه الفتحات دى بتفتح اكتر بفعل الضغط و الحراره فبتؤدى الى تلف الوش و الومينيوم مش بيستحمل الحفر عليه و لا العب فيه لانه بيشرخ مره واحده و انا قلت ان اذا اتعوج صمام بعلم فى وش السلندر معنى كده انه يكون طرى بفعل الحراره و الضغط فمستحيل يتم الحفر عليه اما بالنسبه للسعودى الى عمل زاى الفيديو انه عمل الحفر على كابريس و معروف ان الكابريس وش السلندر بتعاها زهر و ممكن تسال فى المعلومه دى و حتعرف انه زهر و الزهر بيقبل الحفر عليه ومش زاى الومينيوم لان الزهر اقوى لتحمله الحراره و الضغط و لذلك كل المواتير الامريكيه الصنع حتلاقيها زهر و اسال على كلامى و حتلاقيه مظبوط ثم انا لو اخذت هذه الفكره و قلت انى مخترع يبقى كده انا حرامى و كداب البلد مليانه عباقره لكنهم مدفونين انت لو دورت فى نفسك و ركزت فى شىء معين و ظل يشغل بالك لفتره حتلاقى له حل و من هنا حتكون مخترع طيب الدكتور الى ذكر فى اول صفحه فكره الصمامات و التى راودته منذ سنه 65 و فكره الاكسجين كمان هو فعلا عبقرى و مخترع و بالفعل الباسات بها خمسه صمام لكل بستم تلاته هواء و اثنين شكمان و هى فكره ايضا منذ سنه 95 و تسعين موجوده

التعديل الأخير تم بواسطة medhat3377 ; 09-02-2010 الساعة 06:26 AM
قديم 09-02-2010, 06:31 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

بدل الدوشة دى كلها و كأنه سر حربى سجله كبراءة اختراع وبعد كده اعره على اى شركة سيارات واعمل اعلان ان اللى يعمله عن غير طريقك بعد تسجيله هتحبسه وبعد كده تشرحه لانه من غير المعقول اى واحد هيوديلك عربيته تتعمل هتعملها من وراه او تحبس نفسك فى اوضه انت والعربية بعيد عن صاحبها طبيعى هتشتغل ادامه و فى وجوده يبقي الافضل انك تسجله والف مبروك مقدما واحيى فيك مخك الشغال والمبتكر
قديم 09-02-2010, 06:39 AM

انا معاك فى انت قلته بس واحد عرف و عملها فى عربيته و مشى فى الشارع اروح اجرى وراه و اقله انت عملتها من ورايا ثم الى بيسوق العربيه هو الوحيد الى بيبقى عارف عربيته فيها ايه يعنى انا ساعتها حنعرف ازاى ان العربيه دى عامله او مش عامله الا فى حاله شدها معى على الطريق حتتعرف ساعتها نتيجه التسارع دى نقطه و واحد اخر اخذ الفكره و نفذها فى ورشته انا حنعرف ازاى اما بالنسبه لشركات السيارات فهناك معايير ميقدرش يزود عنها طبقا للشركه الام و القوانين المصريه انت تعرف ان الهوندا السيفيك نازله فى كل الدنيا 1800 سلى سى و عندنا بس 1600 و تعرف ان النوبيرا المفروض 2000 سىسى فى الدول الاخرى عندنا 1600 و خد مندا كتير القانون بيعتبر قوه الموتور زياده رفاهيه مش اكتر و بيفرض ضريبه عاليا عليه ثم الى عايز انا حعمله القصه دى و هو مش واقف على ايدى هو الى عايز يوصله انا وصلتهوله و هو انت رايح تشترى تورته بتقوله لازم اقف على ايدك ورنى بتعمل ايه طبعا لا انت تشترى وتاكل و بس بتقول لتفرنا بتاع الشاورمه ورينى انت بتحبشها ايه طبعا لا بتقول لبتاع الايس كريم انت بتخليها تمط كده ازاى طبعا لا لكل مهنا اسرارها و انا سوف احافظ عليه لكن بعد عمل عربيتى الى عايز اهلا وسهلا بى انا مش حقول لحد لا يشرفنى و على راسى من فوق

التعديل الأخير تم بواسطة medhat3377 ; 09-02-2010 الساعة 06:49 AM
قديم 09-02-2010, 11:29 AM
corsair
Guest

ربنا يوفقك في المشروع ده بس الموضوع ده عايز علي الاقل اختبار مش اقل من سنه او سنتين حتي نري اذا كان هناك مشاكل قد تحدث نتيجة هذه الفتحات في الموتور وعند نجاح تلك التجربة باذن الله ساكون من عملائك وهذا سوف يكون شرف لي وربنا معاك ونصيحة من اخوك سجله في براءة الاختراع حتي لو شكليا وتابع مشروعك ومتعطلش نفسك وياريت يكون ليك في المنتدي ده قسم خاص بيك نقدر نوصلك من خلاله ورقم تليفون ليك نقدر نعرف منك اخر الاخبار وانا مستني شهر مارس علي احر من الجمر لمعرفة نتيجة الاختبار وانشاء الله يكون في مقابلة معاك قريبا
موضوع مغلق