العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 31-08-2013, 01:10 PM
الصورة الرمزية ahmed goda
ahmed goda ahmed goda غير متواجد حالياً

ahmed goda is on a distinguished road
افتراضي رد: الموضوع المنتظر// قيمة جمرك بعد سيارات المعاقين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

لو لك حد فى ألمانيا يعاين ويختار ويشحن لك السيارة يبقى أشترى من المانيا طبعا. أو حتى الخليج.

لو عاوز عربية كويسة ونظيفة يبقى تجيب من مدينة نصر ولكن هتبقى غالية ومش هتكسب فيها كثير يعنى مش هتفرق عن السوق المصرى. وساعة البيع ممكن سوقها يقف علشان حكاية الدريكسيون والتابلوة... يعنى لو هتشترى من هناك يبقى عامل حسابك انك هتحتفظ بيها لفترة

لو مش ليك حد برة والفلوس على القد أو عاوز تكسب فى العربية يبقى تجيب من بورسعيد ولكن عاين كويس جدا وأكشف كويس جدا وخد معاك واحد واثنين بيفهموا فى العربيات. العربيات هناك فى بورسعيد معظمها حالته متوسطة. فى تجار بيجيبوا حاجت نظيفة وعندهم ذمة والاغلبية بيحولوا يكسبوا على اقصى حاجة فيجيبوا عربية اما مرشوشة او عاملة حادثة ومتجددة فى بلدها وبيشتروها على هذا الاساس بأسعار رخصية ويجوا هنا يقول لك فبريكة. وفى عربيات بتكون لقط وفعلا فبريكة ولكن هذا بيكون نادر وعوزة حظ....

إللى بيستورد بنفسة من برة بيكسب فى العربية على الاقل 8 الاف جنية، وهيجيب عربية عارف فيها ايه قبل ما يشتريها لان برة فى امانة وبيقول لك على تاريخ العربية.
انا فعﻻ ليا حد فة المانيا .
بس الموضوع اللى انت كنت موضحة بخصوص النقل والجمارك مخلينى متردد شوية علشان كنت بتقول ان جمارك العربيات الالمانى بتبا غالية
كنت عايز اجيب اكتافيا هل الموضوع هيبا مجزى فى الاخر يعنى بعد الشحن والجمارك والتخليص الجمركى وعمولة المعاق والنثريات

تم الإرسال من جهازي GT-I9300 بواسطة تاباتوك 2
قديم 01-09-2013, 02:54 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed goda مشاهدة المشاركة

انا فعﻻ ليا حد فة المانيا .
بس الموضوع اللى انت كنت موضحة بخصوص النقل والجمارك مخلينى متردد شوية علشان كنت بتقول ان جمارك العربيات الالمانى بتبا غالية
كنت عايز اجيب اكتافيا هل الموضوع هيبا مجزى فى الاخر يعنى بعد الشحن والجمارك والتخليص الجمركى وعمولة المعاق والنثريات

عمولة المعاق؟ حضرتك لو هتجبها لنفسك عن طريق معاق يبقى انسى الموضوع ده خالص. فرق السعر بين مصر والسيارة من ألمانيا هيروح فى عمولة المعاق. عمولة المعاق من 8 إلى 10 الاف جنية. هتلاقى كأنك شارى من مصر. ولكن اكثر من هذا، هتفضل 5 سنين مهدد. لو اتمسكت بالعربية ممكن تلبس فى غرامة قدرها 2000 جنية من المرور لو الضابط عاند. ولازم تجيب المعاق يفرج بنفسه عن العربية. ولو لاقدر الله حكيت فى حد ولا خبط عربية حد هتبقى مشكلة وتجرى تجيب المعاق. ولو المعاق لاقدر الله توفى هتدخل العربية فى التركة ومجلس حسبى وهيصة..

سيبك من الموضوع دة خالص طالما مش معاق... الموضوع بيبقى مجزى لو العربية لمعاق وبيجبها من برة.
قديم 01-09-2013, 12:52 PM
الصورة الرمزية ahmed goda
ahmed goda ahmed goda غير متواجد حالياً

ahmed goda is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

عمولة المعاق؟ حضرتك لو هتجبها لنفسك عن طريق معاق يبقى انسى الموضوع ده خالص. فرق السعر بين مصر والسيارة من ألمانيا هيروح فى عمولة المعاق. عمولة المعاق من 8 إلى 10 الاف جنية. هتلاقى كأنك شارى من مصر. ولكن اكثر من هذا، هتفضل 5 سنين مهدد. لو اتمسكت بالعربية ممكن تلبس فى غرامة قدرها 2000 جنية من المرور لو الضابط عاند. ولازم تجيب المعاق يفرج بنفسه عن العربية. ولو لاقدر الله حكيت فى حد ولا خبط عربية حد هتبقى مشكلة وتجرى تجيب المعاق. ولو المعاق لاقدر الله توفى هتدخل العربية فى التركة ومجلس حسبى وهيصة..

سيبك من الموضوع دة خالص طالما مش معاق... الموضوع بيبقى مجزى لو العربية لمعاق وبيجبها من برة.
انا كنت عايز اجيبها لنفسى عن طريق معاق
بس حضرتك وضحتلى ان الموضوع مش هيبا مجزى فى الاخر مع العلم لو المعاق هياخد مثﻻ 5الاف
طيب لو جبت من كوريا هيبا بردو مش مجزى وﻻ ايه راي حضرتك

قديم 02-09-2013, 11:48 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed goda مشاهدة المشاركة

انا كنت عايز اجيبها لنفسى عن طريق معاق
بس حضرتك وضحتلى ان الموضوع مش هيبا مجزى فى الاخر مع العلم لو المعاق هياخد مثﻻ 5الاف
طيب لو جبت من كوريا هيبا بردو مش مجزى وﻻ ايه راي حضرتك

الفرق بين سعر السيارة فى السوق المصرى وسعر العربية المستوردة بالمعاق نفسة بيكون من 10 إلى 15 الف جنية لعربية زى الاسكودا. المعاق كان زمان بياخد 5 الاف جنية الان محدش بيقل عن 8 الاف جنية. على العموم حكاية الشحن هى اللى بتكون مؤثرة يعنى مرة سألت شركة سيارات فى كوريا على تكلفة الشحن فى كونتينر 20 قدم مكعب لميناء السويس. الجواب كان 1100 دولار شامل تخليص ورق الشحن ومصاريف النقل من المعرض للسفينة. كان زمان الدولار رخيص الان 7 جنية يعنى مبلغ كبيرة. فى هذا المنتدى شركة بتقول ان الشحن ممكن يكلف من كوريا حوالى 700 دولار فى نفس الحاوية ولكن طبعا فى مصاريف بتندفع مثل النقل وفلوس بتدفع للجمرك فى كوريا.

فى واحد زميل اتفق مع 6 يجيبوا حاوية اكبر ويستوردوا من المانيا طلع كل شخص يدفع 6 الاف جنية وهذا الكلام من اسابيع.. وكان الشخص اللى هيشحن هيتبرع بالعملية بمجهودة
لانه قريب للشخص الى فى مصر

الشحن مشكلة ، والمعاق لازم تكون ضامنه. وهتفضل حاطط ايدك على قلبك لحد ما تخلص 5 سنوات ومش تقدر تبيع العربية ولا تتصرف فيها لو احتجت فلوسها.. مشوار محفوف بالمخاطر ولكن فى ناس بتحب تمشى فيه علشان ممكن تكون العربية تستحق
قديم 03-09-2013, 03:05 PM
Sheeko2010 Sheeko2010 غير متواجد حالياً

Sheeko2010 is on a distinguished road

ارجوا المساعده
بالنسبة " لمصاب العمليات حربية "
كم تبلغ الرسوم الجمركية لسيارة هوندا سيفيك 2004 اوتوماتيك 1600 سى سى وارد الامارات ؟
وايضا ما هى الرسوم الجمركية على جولف باسات 1998 اوتوماتيك 1600 سى سى وارد المانيا ؟