العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 11-09-2012, 11:04 AM
equation equation غير متواجد حالياً

equation is on a distinguished road
افتراضي رد: عداد RPM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

متهيألي الفتيس عند حضرتك زي اللي في الصورة ده

الفتيس ده فيه ميزتين لتوفير الوقود

1- الأوفر درايف... وده عبارة عن زرار بيشغل الترس الرابع في الفتيس وموجود في عصاية الفتيس... افصله جوه البلد وشغله على الطرق السريعة

2- زرار التحكم في طريقة القيادة (اقتصادية / عادية) وده الزرار اللي في الفتيس من تحت جنب العصاية... لو عايز العربية تسحب خليه على القيادة العادية (Normal)

غالبا ... انت مشغل الأوفر درايف وظابط الفتيس على القيادة الاقتصادية

...

شكرا كتيير يا بشمهندس علي اهتمامك ..... هو فعلا نفس الفتيس ده ...... بس انا مش مشغل الأوفر داريف "لأني لما باشغله بيجيب لي لمبه في التابلوه "Off load"" ممكن يكون الأحتمال التاني هاجربه ان شاء الله ..... لو حضرتك عندك مركز صيانة ممكن ازورك و تبص علي العربية تكون مشكور جدا
قديم 11-09-2012, 11:46 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة equation مشاهدة المشاركة

شكرا كتيير يا بشمهندس علي اهتمامك ..... هو فعلا نفس الفتيس ده ...... بس انا مش مشغل الأوفر داريف "لأني لما باشغله بيجيب لي لمبه في التابلوه "Off load"" ممكن يكون الأحتمال التاني هاجربه ان شاء الله ..... لو حضرتك عندك مركز صيانة ممكن ازورك و تبص علي العربية تكون مشكور جدا
مركز صيانة؟؟؟ ربنا يسمع منك

أنا ما عنديش مركز صيانة ولا حاجة... كل الموضوع إني بحب السيارات، وبحكم كوني مهندس وعندي خبرة في استخدام السيارات فالواحد بقى يقدر يفيد الناس

بس لي ملحوظة على اللمبة اللي في التابلوه... غالبا اللمبة دي بتظهر لما حضرتك تطفي الأوفردرايف مش العكس... واللمبة دي أتوقع إنها مكتوبة كده: OFF O/D، وده هختصار لكلمة Over Drive OFF

لو تقدر تصور لنا اللمبة يكون أحسن

لو عايز معلومات أكتر عن الأوفردرايف ممكن تدخل على الرابط ده:
أوفردرايف .... يعني إيه ؟؟

...
قديم 11-09-2012, 04:03 PM

مركز صيانة؟؟؟ ربنا يسمع منك

أنا ما عنديش مركز صيانة ولا حاجة... كل الموضوع إني بحب السيارات، وبحكم كوني مهندس وعندي خبرة في استخدام السيارات فالواحد بقى يقدر يفيد الناس

بس لي ملحوظة على اللمبة اللي في التابلوه... غالبا اللمبة دي بتظهر لما حضرتك تطفي الأوفردرايف مش العكس... واللمبة دي أتوقع إنها مكتوبة كده: OFF O/D، وده هختصار لكلمة Over Drive OFF

لو تقدر تصور لنا اللمبة يكون أحسن

لو عايز معلومات أكتر عن الأوفردرايف ممكن تدخل على الرابط ده:
أوفردرايف .... يعني إيه ؟؟

...
ربنا يكرمك يا هندسة علي معلوماتك القيمة ..... هو فعلا الرسالة اللي بتيجي هي off O/D و ان شاء الله هاصورها و ابعتها ..... طيب اعرف ازاي الزرار بتاع الوضع العادي و لا الاقتصادي و خصوصا الزرار ده واحد ميكانيكي قبل كدا قالي متدسش عليه علشان ممكن يعمل مشاكل في الفتيس و كان مفهمني ان الزرار ده بيعمل lock للفتيس ...... معلش تعبتك معايا ربنا يجعله في ميزان حسناتك
قديم 12-09-2012, 02:09 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة equation مشاهدة المشاركة

ربنا يكرمك يا هندسة علي معلوماتك القيمة ..... هو فعلا الرسالة اللي بتيجي هي off O/D و ان شاء الله هاصورها و ابعتها ..... طيب اعرف ازاي الزرار بتاع الوضع العادي و لا الاقتصادي و خصوصا الزرار ده واحد ميكانيكي قبل كدا قالي متدسش عليه علشان ممكن يعمل مشاكل في الفتيس و كان مفهمني ان الزرار ده بيعمل lock للفتيس ...... معلش تعبتك معايا ربنا يجعله في ميزان حسناتك
مفيش تعب والله... المهم يكون الكلام فيه فايدة ويجيب نتيجة كويسة

بالنسبة للفتيس.. موضوع الـLock ده (وساعات بيتقى إسمه Hold) هو ببساطة طريقة لمنع إن الفتيس ينقل لما تحتاج إن العربية تسحب معاك، أو ساعات لما تبقى محتاج العربية ما تنقلش لو إنت على التاني جوة البلد مثلا... ولما تلاقي الظروف تسمح بالنقل إفصل الزرار.

إنما مش ده موضوعنا ... الزرار اللي موجود عندك مكتوب جنبه .Normal / Econ ... يعني (عادي / اقتصادي)... خليه على الوضع العادي Normal ... ولو مش متأكد.. جرب شغله وشوف الفرق في أداء العربية

على فكرة... لو شغلته المفروض تظهرلك لمبة في التابلوه تقوللك إنك مشغل الـEcon

...
قديم 12-09-2012, 11:02 AM

مفيش تعب والله... المهم يكون الكلام فيه فايدة ويجيب نتيجة كويسة

بالنسبة للفتيس.. موضوع الـLock ده (وساعات بيتقى إسمه Hold) هو ببساطة طريقة لمنع إن الفتيس ينقل لما تحتاج إن العربية تسحب معاك، أو ساعات لما تبقى محتاج العربية ما تنقلش لو إنت على التاني جوة البلد مثلا... ولما تلاقي الظروف تسمح بالنقل إفصل الزرار.

إنما مش ده موضوعنا ... الزرار اللي موجود عندك مكتوب جنبه .Normal / Econ ... يعني (عادي / اقتصادي)... خليه على الوضع العادي Normal ... ولو مش متأكد.. جرب شغله وشوف الفرق في أداء العربية

على فكرة... لو شغلته المفروض تظهرلك لمبة في التابلوه تقوللك إنك مشغل الـEcon

...
حقيقة ردودك اكثر من رائعة ...... و فعلا السحب اصبح افضل كتيير و خاصة في صعود الكباري لما دوست علي الزرار بتاع الأوفر درايف ..... بس هل ده فيه ضرر علي المتور لأني باحس اني بقيت محمل علي المتور جامد .... و صورة اللمبة في التابلوه موجودة بالأسفل
مش عارف ارفع الصورة بس هي باللون البرتقالي O/D وتحتيها كلمة OFF

بالنسبة لزرار ظبط الوضع العادي او اقتصادي مش عارف .... مش بيجلي اي لمبة لما باشغله بس زرار في الاتجهاين او متعادل يعني زرار ليه ثلاث اوضاع (الوضع النيوترال (يعني بيكون مستقيم زر اللي حضرتك كنت باعته في صورة الفتيس ) و واتجاه للاسفل في اتجاه التابلوه و الأخر للأسفل في الاتجاه الأخر )..... مش عارف لو ممكن ابحث عن الكاتلوج بتاع الفتيس ده .....

و بجد متشكر كتيييير علي معلوماتك ..... ده في ناس كانت بتقنعني اني اغير الفتيييس

طبعا انا هاستغلك في حجات كتييير و خصوصا انا عندي مشكلة في درجه الحرارة

[IMG]D:\Abdelati\Cars\my_accen t99\Over drive.JPG[/IMG]