العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 05-09-2011, 11:22 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عربية تقيلة ولا خفيفة؟؟؟ طبعا الخفيفة أحسن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

أنا مش ناسيك يا بشمهندس سامح... وبحاول أجمع معلومات في موضوع المقارنة ده

بس بصراحة لما بدأت أدور في النت... جه في دماغي عربية الناس مش واخدة بالها منها وهي في رأيي أفضل مثال على موضوعنا

العربية دي هي:

دايهاتسو كوبن DAIHATSU Copen

العربية دي خفيفة جدا... ثباتها عالي جدا.. أداءها ممتاز.. موتورها صغير

معلش ... دي أول مرة حجيب أرقام.. بس لما نيجي للمقارنة الأرقام ما بتكدبش

بيانات عن الدايهاتسو كوبن:

الوزن: 850 كجم
الموتور: 1300 سي سي كامة مزدوجة - بنظام تغيير توقيت الصمامات
قدرة الموتور: 86 حصان عند 6000 دورة في الدقيقة
التسارع (0 - 100 كم/س): 9.4 ثانية
مقاس الإطارات: 165/50R15
الثبات: عالي جدا: خمس نجوم (من أكثر من تقرير عن السيارة)

تعالى نقارن بشكل مبدأي الأرقام دي مع أي عربية المفروض إن أداءها عالي

* وزن معظم السيارات الاسبور الحديثة ما يقلش عن 1200 - 1400 كجم
* معظم مواتير العربيات الاسبور ما تقلش عن 2000 سي سي
* معظم مواتير العربيات السبور بتديك على الأقل 200 حصان
* تسارع السيارات في الحدود الدنيا حسب الأرقام دي بيبقى في حدود 8 - 9 ثواني
* مقاس الإطار في معظم العربيات الاسبور بيبقى على الأقل عرضه 205 .. وقطر الجنط 16 - 18 بوصة... مع نسبة ارتفاع الكاوتش 45 - 55 %

الدايهاتسو كوبن ممكن التسارع بتاعها يكون ضعيف نسبيا... بس خد بالك إنها ممكن يتحط فيها موتور أكبر شوية (1600 سي سي مثلا مع تربو) وده حيديك على الأقل 160 حصان.. تقريبا ضعف القوة بتاعتها حاليا

بس تخيل إن عربية بالتماسك والثبات العالي ده مقاس الكاوتش بتاعها 165 بس.... ده دليل توزيع الوزن المثالي بتاعها بالإضافة لخفة وزنها

...

إيه دي إيه إنشاء الله دايهاتسو إلي بتعمل عربيات سبور دي كمان.
والله أنا عايز أدحك ومش عارف صدقني.
بس عموما إختيار غريب وأنا شخصيا عمري ماجه في دماغي أبدا الدايهاتسو كعربية اساسا ناهيك بقى إني أول مرة أشوف العربية دي او اسمع عنها اصلا.
عموما لك الشكر طبعا في إنك نولتهالي وشوفت الكوبن قبل ما .... بعد الشر عليا طبعا.
في إنتظار المزيد وفقك الله واعانك.

قديم 06-09-2011, 02:42 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

للي اول مره يتعلموا السواقه الاحسن انهم يتعلموا علي عربيه تقيله
علشان يعرفوا يتحكموا في العربيه لان العربيه التقيله مش سريعه الاستجابه زي الجديده اللي لو ايدك اترعشنت العربيه تحود منك اعتقد من هنا جت كلمه ان العربيه التقيله احسن

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 06-09-2011, 04:39 PM
moneer_marco moneer_marco غير متواجد حالياً

moneer_marco will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

اللي حضرتك قلته ده له تفسير علمي

أولا.. الألومنيوم عموما (أو سبيكة الألومنيوم بمعنى أصح) مادة أقل مرونة من الحديد.. وبالتالي لما تحصل صدمة في المعدن حيتكسر أو يتشقق.. إنما الحديد بينتني لإنه أكثر مرونة (وده على حسب نوع الحديد أو الصلب المستخدم)

بس حضرتك ربطت بين إن العربية اللي مركبة جنط ألومنيوم اتقلبت والعربية اللي مركبة جنط حديد متقلبتش، والحقيقة مش كده خالص

الموضوع ليه علاقة مباشرة بانتقال الوزن في لحظة الصدمة

خلينا نشرح أكتر...

عربية حضرتك ما اتقلبتش لإنك حاولت تفادي الحجر وتروح ناحية الشمال ... فالوزن كله راح ناحية اليمين... وبعدين أخدت المطب على العجلة اليمين برضو... كده مركز ثقل العربية كله على جنب العربية اليمين وبالتالي الحجر مستحيل يرفع العربية لدرجة الانقلاب

إنما العربية اللي كانت مركبة الجنوط الألومنيوم اتقلبت لإن الحجر جه تحت الجنب اليمين (الخفيف) لحظة ما كان بيفاديه... حضرتك ممكن تتأكد من صاحب العربية لإنه أكيد كان بيحاول يروح ناحية اليمين

أنا اتعرضت لنفس الموقف والحمد لله العربية ما اتقلبتش... بس طلعت على جنط استبن بتاع ميكروباص كان ماشي قدامي... وحاولت أفاديه وأروح على اليمين بس أخدته على العجلة الشمال

لو كنت أخدته على العجلة اليمين كانت العربية أكيد حتتقلب... بس الحمدلله ... لسه لينا عمر

...
رد مميز من واحد فعلا فاهم وربنا يكفيك ويكفينا شر الطرق
قديم 06-09-2011, 05:38 PM
epnmasr epnmasr غير متواجد حالياً

epnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond repute

تسلم يا باشمهندس على المعلومات المفيده والشيقه دي
وأرجو من حضرتك تعمل لنا مقارنه فنيه بين نيو النترا بأبعاها العريضه والماتور لأني سمعت أنه V لكن مش متأكد
وبين الكروز لأن فيه ناس كتير بتقول خليك في الكروز لأنها أثقل وثباتها أعلى وأعتقد بعد معلوماتك الشيقه دي ممكن الكلام يتغير و شكراً جزيلاً لحضرتك وبالتوفيق دائماً
قديم 06-09-2011, 10:00 PM
الصورة الرمزية MASalex
MASalex MASalex غير متواجد حالياً

MASalex is a splendid one to beholdMASalex is a splendid one to beholdMASalex is a splendid one to beholdMASalex is a splendid one to beholdMASalex is a splendid one to beholdMASalex is a splendid one to behold

شكرا يا باشمهندس
حقيقى موضوع هايل
منتظر موضوع الدخول فى الملفات بالنسبة للسيارات الجر الأمامى والخلفى