العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 13-09-2012, 10:00 PM
Hafdl21 Hafdl21 غير متواجد حالياً

Hafdl21 will become famous soon enough
افتراضي سحب / سخونه جنوط / مروحة ردياتير

السلام عليكم
انا عندي كام مشكله كده وياريت الاقي حل عندكم

المشكله الاولى = السحب وحش جدا لازم اكبس للغيار علشان العربيه تسحب او اسيبه براحته على الاخر -- مغير بوجيهات - سلوك بوجيهات- منضف الكربراتير - ظابط تقسيمه المكنه - ظابط تاكيهات - كده مقدمناش غير اسطوانه -- بس العربيه لما بتسيب الغيار براحته بتجري اعتقد ده مش اسطوانه -- انا بحس العربيه متكتفه ومش قفش عجل لاني مغير كل حاجه كالاتي

المشكله التانيه = سخونه الجنوط -- بتبقى مولعه = مغير خزن ورا وخراطيم الزيت قدام وورا -- كاوتشات البساتم قدام -- الخزن وراا - حليت السرفو ومنضفه ومغيرله اولسيه والطقيه الجلد وبرده العربيه جنوطها بتسخن جااامد .. اعمل ايه تااني ؟

المشكله الثالثه = مروحه الردياتير طول منا واقف شغاله طبيعي بتشتغل وتفصل
طول ما انا ماشي شغاله حتى على الطريق السريع بتفضل شغاله

واسف للاطاله
قديم 13-09-2012, 10:10 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سحب / سخونه جنوط / مروحة ردياتير

السلام عليكم
العيب الأول بسبب العيب الثاني مادام العجل بيسخن يبقي فيه عجل قافش فهوه الي بيسخن الجنط وبيكتف السياره لو ما كنش كده يبقي اكشف علي علب الشكمان ممكن تكون مسدوده او مجموعة الدبرياج
اما العيب الثالث ممكن يكون عيب بسبب ثرموستات المروحه او لو علبة الشكمان مسدوده بيكون فيه حمل على الموتور فبيسخنه او مجموعة الدبرياج
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 13-09-2012, 11:07 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

هى العربيه نوعها ايه وحالتها ايه طيب ؟؟؟

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-09-2012, 11:46 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hafdl21 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا عندي كام مشكله كده وياريت الاقي حل عندكم

المشكله الاولى = السحب وحش جدا لازم اكبس للغيار علشان العربيه تسحب او اسيبه براحته على الاخر -- مغير بوجيهات - سلوك بوجيهات- منضف الكربراتير - ظابط تقسيمه المكنه - ظابط تاكيهات - كده مقدمناش غير اسطوانه -- بس العربيه لما بتسيب الغيار براحته بتجري اعتقد ده مش اسطوانه -- انا بحس العربيه متكتفه ومش قفش عجل لاني مغير كل حاجه كالاتي

ياباشا جرب تخلى العربيه تسحب تلقائى يعنى تشد الغيار تمام وبعدين تفصل الغيار يعنلا تمور العربيه لو العربيه هدت سرعتها لو حدها يبقى فى عجل رجلاش التيل بتاعه زياده عن اللزوم

المشكله التانيه = سخونه الجنوط -- بتبقى مولعه = مغير خزن ورا وخراطيم الزيت قدام وورا -- كاوتشات البساتم قدام -- الخزن وراا - حليت السرفو ومنضفه ومغيرله اولسيه والطقيه الجلد وبرده العربيه جنوطها بتسخن جااامد .. اعمل ايه تااني ؟

اى عربيه فى الحر دا لازم العجل يسخن لكن مش لدرجه انك تشم ريحة التيل من السخونيه لو كدا يبقى فى عجل البستم بتاعه قافش او العجل اللى ورا رجلاش التيل زياده حبتين

المشكله الثالثه = مروحه الردياتير طول منا واقف شغاله طبيعي بتشتغل وتفصل
طول ما انا ماشي شغاله حتى على الطريق السريع بتفضل شغاله

دا بيرجع لان العربيه مش مظبوطه ومخنوقه بسبب المشكلتين اللى فوق
لازم تجرب الحل الاول وانا متابع معاك ولو بتشم ريحة التيل مع السخونه يبقى العجل قافش

واسف للاطاله
وانا متابع معاك لو فى جديد

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 14-09-2012, 02:39 PM
Hafdl21 Hafdl21 غير متواجد حالياً

Hafdl21 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش1 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
العيب الأول بسبب العيب الثاني مادام العجل بيسخن يبقي فيه عجل قافش فهوه الي بيسخن الجنط وبيكتف السياره لو ما كنش كده يبقي اكشف علي علب الشكمان ممكن تكون مسدوده او مجموعة الدبرياج
اما العيب الثالث ممكن يكون عيب بسبب ثرموستات المروحه او لو علبة الشكمان مسدوده بيكون فيه حمل على الموتور فبيسخنه او مجموعة الدبرياج
والله المستعان
مجموعه الدبرياج تقصد = دسك - واسطوانه - وبلي ؟؟
النهارده الجمعه يارب الاقي حد بتاع شكمانات فاتح
وشكرا لمساعدتك