العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 08-08-2012, 05:02 AM
absat absat غير متواجد حالياً

absat is on a distinguished road
عاجل مشكلة الانجكشن والسلانسيه هل من جواب يشفي حيرتي

سيارتي كيا سيراتو 2011اوتوماتيك 4 غيار كان معدل استهلاكها للبنزين حوالي 200كيلو في الصفيحة في متوسط سرعة حوالي 100 كيلو المهم كنت افول العربيه الكمبيوتر يديني قراءة ان التانك يمشي حوالي 456كيلو تقريبا اقل 5 او اكتر وكان معدل الحقن علي مؤشر الانجكشن حوالي من 9 الي 12 لتر لكل 100 كيلو ومن حوالي اسبوعين لاحظت امر غريب بمجرد ما افول التانك وادور العربية اجد ان مؤشر الحقن يرتفع بدءا من 25 لتر الي ان وصل بدون مبالغة ل99.9 في غضون دقيقتين والعربية متوقفه وبمجرد الحركة ينزل هذا المؤشر حتي يصل الي 10 لتر او اكثر قليلا اللي انا حاسة ان العربية وهي واقفه بيزيد حقن البنزين فيها لحوالي 16.5لتر لكل 100كيلو وبمجرد الحركة يتناقص هذا المعدل احد الكهربائية اخبرني بانه يجب تغيير حساس الشكمان وفحصتها بالكمبيوتر عند اخر فوجد ان الحساس سلسم ولا تو جد به مشكله ارجو من الخبراء سرعة الرد
قديم 08-08-2012, 08:58 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة الانجكشن والسلانسيه هل من جواب يشفي حيرتي

معدل الاستهلاك الحقيقي بيظهر بعد التفويل بفترة علشان معظم العربيات بتخرف اثناء التفويل وعلشان تتطمن ممكن تروح التوكيل يكشف على العربية
قديم 09-08-2012, 03:01 AM
absat absat غير متواجد حالياً

absat is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

معدل الاستهلاك الحقيقي بيظهر بعد التفويل بفترة علشان معظم العربيات بتخرف اثناء التفويل وعلشان تتطمن ممكن تروح التوكيل يكشف على العربية
شكرا علي الرد لكن المشكلة ليست في مجرد التفويل ولكن في استمرار الحقن الزائد اثناء الوقوف انا باحس ان استهلاك العربية في السلانسيه زي استهلاكها وانا ماشي علي سرعة 180 كيلو فاكيد فيه حاجه غلط
قديم 09-08-2012, 02:01 PM
m0105538 m0105538 غير متواجد حالياً

m0105538 is a jewel in the roughm0105538 is a jewel in the roughm0105538 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة absat مشاهدة المشاركة

سيارتي كيا سيراتو 2011اوتوماتيك 4 غيار كان معدل استهلاكها للبنزين حوالي 200كيلو في الصفيحة في متوسط سرعة حوالي 100 كيلو المهم كنت افول العربيه الكمبيوتر يديني قراءة ان التانك يمشي حوالي 456كيلو تقريبا اقل 5 او اكتر وكان معدل الحقن علي مؤشر الانجكشن حوالي من 9 الي 12 لتر لكل 100 كيلو ومن حوالي اسبوعين لاحظت امر غريب بمجرد ما افول التانك وادور العربية اجد ان مؤشر الحقن يرتفع بدءا من 25 لتر الي ان وصل بدون مبالغة ل99.9 في غضون دقيقتين والعربية متوقفه وبمجرد الحركة ينزل هذا المؤشر حتي يصل الي 10 لتر او اكثر قليلا اللي انا حاسة ان العربية وهي واقفه بيزيد حقن البنزين فيها لحوالي 16.5لتر لكل 100كيلو وبمجرد الحركة يتناقص هذا المعدل احد الكهربائية اخبرني بانه يجب تغيير حساس الشكمان وفحصتها بالكمبيوتر عند اخر فوجد ان الحساس سلسم ولا تو جد به مشكله ارجو من الخبراء سرعة الرد
فول تانك البنزين وامشي بالعربية ١٠٠ كيلو داخل البلد ثم فول مرة اخري وشوف استهلكت كام لتر فعلي. هيظهر لك معدل الاستهلاك الفعلي داخل البلد وليس المعدل النظري ،لان هناك احتمال ان يكون هناك مشكلة في عرض بيانات الكمبيوتر .