العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 04-04-2011, 01:25 PM
الصورة الرمزية Mr.Shams
Mr.Shams Mr.Shams غير متواجد حالياً

Mr.Shams has a spectacular aura aboutMr.Shams has a spectacular aura aboutMr.Shams has a spectacular aura about
طلب انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم
امبارح زى ماكلنا عارفين كانت الدنيا بتمطر بغباء والمياه كانت مغرقه الشوارع وخصوصا الدائرى
ولجل حظى الهباب كنت راجع من شغلى فى القاهره الجديده حوالى الساعه 6.00 مساء ووصلت لبيتى فى ميدان لبنان الساعه 11.30
المهم الدائرى زى ماقلت كان واقف وكلنا كنا ماشين على الاول وانا ماشى ماسك تانى حاره شمال وملتزم بيها (انا لسه جديدفى السواقه ومليش فى الغرز وكده) وكنت شايف عربيه نقل بمقطوره فى مرايتى الشمال عايزه تخش الحاره بس هدت فقلت الراجل ده بيفهم بس فجأه لقيت دخل وخدلى الجنب الشمال كله من اول الرفرف لحد المرايه
المهم الراجل نزل وحاول يعتزر بس انا شفت منظر الخبطه وركبنى ميت عفريت وكنت عايز امسك فيه بس هو شكله غلبان
المهم ... قالى تعالى معايا وانا اصلحهالك
بس انا اروح فين يامعلم الدنيا واقفه والمطر على اخره فقلتله لا انا عايز تمنها(كل ده وانا متحول اخر 20 حاجه)قام صاحبى كان معايا نط فى العربيه واخد المفاتيح بتاعتها ومفتاح الكونتكت والموبايل بتاعه وادهوملى
فقلت للراجل ادفعلى تمن تصليحها
فقالى معيش فلوس فمسكت فيه وطلعت من جيبه 400 جنيه بالعافيه
فلقيت صاحبى بيقولى خد الموبايل واديلوه الشريحه بصيت للراجل بينى وبينكم صعب عليا فأديته الموبايل والمفتاح ومشيت
شويه لقيت الراجل وانا ماشى بيخبطلى على الزجاج وبيقولى ان مفتاخ الكونتكت معايا وطلب منى 20 جنيه من الفلوس اللى اخدتها علشان يحمل بيهم
المهم اديته
بس طول مانا مروح عمال احرق فى سجاير ومضايق مش علشان ان العربيه اتخبطت (مفيش عربيه فى مصر مابتخبطش) بس حاسس انى عملت حاجه غلط وانى افتريت على الراجل ده
فأتصلت بواحد صاحبى هو مش متدين قوى بس ملتزم فقالى انى صح ومن اتلف شيئا فعليه اصلاحه وناس كتير قوى قالتلى كده
فياترى ياأخوانى انا كده صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 04-04-2011, 01:46 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اولا قدر الله و ما شاء فعل
كون ان الخبطه جايه من ورا يبقي هو اللي غلطان
و فعلا زي ما صاحبك قالك من اتلف شئ فعليه اصلاحه
علشان يمشي محترم بعد كده
ناس حتقولك افرض كان تعبان و مش قادر حتبقي انت و الزمن عليه
تقولهم لو تعبان يقعد في بيته ما ينزلش يكسر في عربيات الناس
و بعدين هو قالك مش معايا فلوس و لقيت معاه 400 جنيه تفسر دا بأيه؟؟؟!!!!
غير ان سواق النقل راتبه عالي جدا ما تقولش عليه غلبان ابدا
ال 400 جنيه اللي انت اخدتهم حتحط عليهم كمان الف جنيه علشان تصلح عربيتك دا اقل واجب
و ربنا يسترها معاك

حـازم خـضـر

قديم 04-04-2011, 01:51 PM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute

متحملش نفسك عقده ذنب .....وكويس ان صاحبك اتصرف كده .....بتوع النقل ياما اتسببوا فى حوادث باستهتارهم بارواح الناس ....وكويس انها جت على أد كده ..............تقبل تحياتى

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله
قديم 04-04-2011, 01:55 PM
@واحد من الناس@ @واحد من الناس@ غير متواجد حالياً

@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute

لا اللى عملته صح وعين العقل كنت هتبقى إفتريت عليه لو كنت خدت الموبايل أما كده أنت صح ورضيته ورضيت نفسك ورضيت ربنا لان فعلا القاعدة الشرعية بتقول من أتلف شىء فعليه إصلاحه وهذا ما علمه لنا الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم وغير كده هو بعد كده هيسوق بإحترام وهيفكر ألف مرة قبل ما يعمل غرزة هو مش قدها ويا ريس الموضوع بسيط مش مستهله تأنيب ضمير وجلد الذات والحمد لله إنها جت على قد كده والحمد لله على كل حال

مـثل صيـنـي يقول :

" إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه
لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول "

تحياتي

@ واحد من الناس @

قديم 04-04-2011, 02:06 PM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough
رأى رد: انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طيب .. انت الحمد لله عرفت تاخد جزء بسيط من مبلغ التصليح
.... واحد قريبى معاه نوبيرا و موقفها ف الشارع ... نزل الصبح بيشيل الغطا ... ملقاش غير حديد مفروم ... معرف بعدها من الجيران ان دبابة شالتله الجنب .... ( دبابة جيش مش نص نقل ) ... و القشر بتاعت الابواب راحت ... اخدله الجنب من اوى الفانوس لحد مرايه السواق برضه .... يروح لمين و يقول يا مين ... ربنا يعوض عليه ...
بس انت لما شوفته هيدخل من وراك .. و بليل شوية ... يعنى كنت فتحت انتار عشان تبين له عربيتك او كنت زودت بنزين و وسعت له ... انا حاسس انك كان المفروض تتصرف غير انك تقف تتفرج على العربية كده و هى بتتخبط ... بس ربنا سترها و انت سليم .. اما بخصوص الفلوس و كده فده متفكرش فيه ... بس برضه كان المفروض لما كنت لاقيته بيقولك عايز 20 ... كنت اديتله 100 ... ده التصرف الصح .. لان المفروض دى بقت فلوسك و لما تشوف واحد محتاج فلوس كنت اديتله اكتر خصوصا انك عارف انه طلع 400 جنيه من جيبه و ممكن ده يكون ايراد يومه او شهره ..
بس خلاص انت حاول اليومين الجايين تبقى تساعد فقرا و حاول متسيبش حد يأثر عليك ... لا يقولك انت صح او غلط .. محدش هيتحاسب على تصرفاتك غيرك ... خليك حذر ف تعاملك و فكر 6000 مرة قبل ما تاخد حاجة من حد .. فكر ف اهل بيته ... هو غلطان بس عياله ذنبهم ايه ؟؟

مش بقطمك بس خلى بالك و انسى اللى فات .. بس متنساش العبرة منه ...