العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 09-11-2010, 10:35 PM
walidelwahsh
Guest

افتراضي رد: عندي مشكلة محيراني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

على فكره ياهندسه

لو الرباط على الوش مجبش نتيجه

حتجرب تسلك الردياتير وتغسله كويس عند أى واحد بتاع رادياتيرات

نفترض ده برضه مجبش نتيجه

يبقى طلمبة الميه عندك مشكوك فى أمرها
ان شاء الله حابدأ بغسل دورة المية ثم الربط على الوش واشوف وبعدين ربنا يسهل وتتحل قبل الجوان...
صحيح يا هندسة احط ميه خضرا وازودها مية مقطرة ولا اعمل ايه؟؟؟؟
قديم 09-11-2010, 10:48 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

لو الردياتير كان مليان أملاح من أثر الميه العاديه الحاليه

لا أرشح أستعمال ماء أخضر

وأرشح أستعمال ماء مقطر

ليه أنا بأقول الكلام ده

مهما تسلك ردياتير قديم

فلازم بيكون فيه نسبه ولو ضئيله من الأملاح التى كانت موجوده بالماء العادى السابق ومترسبه على الجدار الداخلى لمواسير الردياتير

ومع تشغيل ماء أخضر يحتوى على مادة الأيثيل جليكول

فمن الوارد جدا حدوث تفاعل كيميائى بين الأيثيل جليكول ( الموجود بالماء الأخضر )

وبين بواقى الأملاح المترسبه والاصقه على الجدر الداخليه لمواسير الردياتير

هذا التفاعل الكيميائى بيؤدى إلى حدوث تآكل فى المواسير من الداخل

وبيعجل بتلفها

على أساس ممكن تتعرض من الداخل لتآكل شديد ( فى سمك المواسير نفسها )

ومن هنا وارد جدا

حدوث ثقوب ضعيفه ومع ضغط الماء وسخونته

حتتسرب مياه من المواسير للخارج

وبالتالى باظ الردياتير

أذا عملية أستعمال الماء الأخضر

بتتوقف على مدى حالة مواسير الردياتير

والله الردياتير جديد أو مواسيره سالكه وتمام وحالتها جديده

يبقى ممكن تستعمل ماء أخضر

على أساس هنا بنستبعد تعرض المواسير للتلف الحادث من التفاعل الكيميائى

بين أى نسبة أملاح قد تكون مترسبه على الجدر الداخليه للمواسير

وبين مادة الأيثيل جليكول التى تدخل ضمن عملية تصنيع الماء الأخضر

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 10-11-2010, 12:36 AM
walidelwahsh
Guest

Post رد: عندي مشكلة محيراني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

لو الردياتير كان مليان أملاح من أثر الميه العاديه الحاليه

لا أرشح أستعمال ماء أخضر

وأرشح أستعمال ماء مقطر

ليه أنا بأقول الكلام ده

مهما تسلك ردياتير قديم

فلازم بيكون فيه نسبه ولو ضئيله من الأملاح التى كانت موجوده بالماء العادى السابق ومترسبه على الجدار الداخلى لمواسير الردياتير

ومع تشغيل ماء أخضر يحتوى على مادة الأيثيل جليكول

فمن الوارد جدا حدوث تفاعل كيميائى بين الأيثيل جليكول ( الموجود بالماء الأخضر )

وبين بواقى الأملاح المترسبه والاصقه على الجدر الداخليه لمواسير الردياتير

هذا التفاعل الكيميائى بيؤدى إلى حدوث تآكل فى المواسير من الداخل

وبيعجل بتلفها

على أساس ممكن تتعرض من الداخل لتآكل شديد ( فى سمك المواسير نفسها )

ومن هنا وارد جدا

حدوث ثقوب ضعيفه ومع ضغط الماء وسخونته

حتتسرب مياه من المواسير للخارج

وبالتالى باظ الردياتير

أذا عملية أستعمال الماء الأخضر

بتتوقف على مدى حالة مواسير الردياتير

والله الردياتير جديد أو مواسيره سالكه وتمام وحالتها جديده

يبقى ممكن تستعمل ماء أخضر

على أساس هنا بنستبعد تعرض المواسير للتلف الحادث من التفاعل الكيميائى

بين أى نسبة أملاح قد تكون مترسبه على الجدر الداخليه للمواسير

وبين مادة الأيثيل جليكول التى تدخل ضمن عملية تصنيع الماء الأخضر
الريداتير جديد بتاعها الاصلي جبتة من التوكيل من حوالي سنتين ونصف بس حاقولك انا مش حاحط مية خضرا ليه...فيه عداء بيني وبينها مش عارف لية بتكرهني حطيتها تلات مرات وكل مرة تقع على الارض وارجع احط مية عادية
اول مرة جبت الجركن 4 لتر دا السعودية كان الريداتير استيراد وكانت المية كمان مركزة فلقيت احد جناب الريداتير كله بيجيب مية من التفاعل الكيميائي اللي انت قولت عليه
تاني مرة غيرت بقى الريداتير قلت احط مية خضرا بقى حطيتها فعملت ايه كنت بالاقي مية على الدواسة اللي جنبي فروحت التوكيل قاللي حاجات غريبة كدا بس تغيرها غالي والحل هو الغاء التكييف السخن وطبعا غير المية وحط مية عادية لان الخضرا بتبقى غالية جدا في التوكيل هو قالي كدا برضة
ثالث مرة رحت غسلت الريداتير كان بقاله سنة تقريبا وبقيت المية مصدية في القربة فقلت اعمل دورة واحط مية خضرا في موبيل النزهه طلع الراجل بتاع البنزينة لص ليه بقى عشان ضحك عليا وقاللي المية اللي هي زي الكانز دي تحقة تحطها مركة قلتلة كام واحدة قاللي مش اكتر من سبعه فوجئت باننا بنحط لغاية 17 واحدة والواحدة ب25 جنية احسب انت بقى المهم معرفشي ايه حصللي بللمت وامانطقتش مش عارف ليه المهم المية دي بقة وقعت ازاي لما في التوكيل قطع الخرطوم بتاع المية اللي واصل من الموتور الى تقؤيبا حاجة ورا التابلوة تقريبا عشان التكييف السخن اللي هما لغوة الخرطوم المقطوع دا قسمة بعد ما قطعه الى نصفين واحد جاي من التابلوة وراجع فية وواحد جاي من الموتور وراجع فية المهم الخرطوم التاني دا اتخرم معرفشي ازاي والمية على طريق محور 26 يوليو كلها نزلت ...ليا بقى حق اكرة المية الخضرا ولا لأ؟؟؟؟اسف للاطاله

التعديل الأخير تم بواسطة walidelwahsh ; 10-11-2010 الساعة 12:44 AM
قديم 10-11-2010, 12:53 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

ليا بقى حق اكرة المية الخضرا ولا لأ؟؟؟
عندك حق .............

دا اللى حصل معاك ده

عباره عن فيلم هندى

أنا توهت الصراحه

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 12-11-2010, 07:17 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidelwahsh مشاهدة المشاركة

الريداتير جديد بتاعها الاصلي جبتة من التوكيل من حوالي سنتين ونصف بس حاقولك انا مش حاحط مية خضرا ليه...فيه عداء بيني وبينها مش عارف لية بتكرهني حطيتها تلات مرات وكل مرة تقع على الارض وارجع احط مية عادية
اول مرة جبت الجركن 4 لتر دا السعودية كان الريداتير استيراد وكانت المية كمان مركزة فلقيت احد جناب الريداتير كله بيجيب مية من التفاعل الكيميائي اللي انت قولت عليه
تاني مرة غيرت بقى الريداتير قلت احط مية خضرا بقى حطيتها فعملت ايه كنت بالاقي مية على الدواسة اللي جنبي فروحت التوكيل قاللي حاجات غريبة كدا بس تغيرها غالي والحل هو الغاء التكييف السخن وطبعا غير المية وحط مية عادية لان الخضرا بتبقى غالية جدا في التوكيل هو قالي كدا برضة
ثالث مرة رحت غسلت الريداتير كان بقاله سنة تقريبا وبقيت المية مصدية في القربة فقلت اعمل دورة واحط مية خضرا في موبيل النزهه طلع الراجل بتاع البنزينة لص ليه بقى عشان ضحك عليا وقاللي المية اللي هي زي الكانز دي تحقة تحطها مركة قلتلة كام واحدة قاللي مش اكتر من سبعه فوجئت باننا بنحط لغاية 17 واحدة والواحدة ب25 جنية احسب انت بقى المهم معرفشي ايه حصللي بللمت وامانطقتش مش عارف ليه المهم المية دي بقة وقعت ازاي لما في التوكيل قطع الخرطوم بتاع المية اللي واصل من الموتور الى تقؤيبا حاجة ورا التابلوة تقريبا عشان التكييف السخن اللي هما لغوة الخرطوم المقطوع دا قسمة بعد ما قطعه الى نصفين واحد جاي من التابلوة وراجع فية وواحد جاي من الموتور وراجع فية المهم الخرطوم التاني دا اتخرم معرفشي ازاي والمية على طريق محور 26 يوليو كلها نزلت ...ليا بقى حق اكرة المية الخضرا ولا لأ؟؟؟؟اسف للاطاله

والله انت عامل زيى برضه يا باشا .. برضه فى عداء بينى وبين المية الخضرا ..

لان مرة كانت العربية متلتة منى وكنت دايخ فيها واجيب بوجيهات متطلعش السبب .. اجيب رشاش استيراد واركبه وبرضه المشكلة موجودة ورجعت الرشاش تانى .. كشفت كمبيوتر ومطلعش حاجة .. نظفت البوابه ومفيش فايدة .. وبالصدفة اكتشفت ان سلك من سلوك البوجيهات وحش مع انه كان بيطلع شرارة تمام والميكانيكى راح لفة بالشيكرتون لفتين والموتور اتظبت وبقى ميه ميه (الواحد مبيتعلمش بالساهل) ..

المهم بقيت فرحان وكأن هم وانزاح لانى قعدت 3 ايام فى حيرة بسبب الموضوع ده ... وبعدين وانا راجع من عند الميكانيكى ومروح راح خرطوم الريداتير ضارب والميه الخضرا كلها وقعت (مكنتش كملت اسبوع) ههههههه .. وحصلى عقدة منها زيك كدا ...

دلوقتى بستعمل ميه من الفلتر بتاع البيت وشغالة زى الفل ..

لكن الميه الخضرا معاك برضه كويسة يعنى مفيش فرق .. بس متحطش ميه خضرا الا لما المشكلة تنتهى باذن الله ..

اول حاجة بس الاول تعمل غسيل لدورة الميه ودى زى ما قلتلك ممكن تعملها بنفسك .. او اى واحد بتاع ريداتير يعملهالك بسهولة وتديلة 15 جنية ولا حاجة ... وتجرب بعد كده يوم ولا حاجة ...

لو كان عندك صدا فى الريداتير قبل ما تغسل دورة الميه .. وفضلت السخزنة زى ما هيا .. تقوم تروح تانى لبتاع الريداتير (بس لازم يكون كويس ومعروف) وتفك الريداتير ويسلكهولك وبعدين يحطلك مزيل صدا وبودرة (عشان لو في اى تسريب) يعنى الحاجات اللى هيطلبها منك .. والموضوع ده هيكلفك حوالى من 80 الى 120 جنية بس روح لصنايعى شاطر ومعروف وخليك واقف على ايده وحسسة انك فاهم ...

وجرب وربنا يسهل .. وباذن الله هتابع معاك لغاية لما المشكلة تتحل باذن الله ...

واسف على التاخير يا كبير ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ