العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 05-11-2012, 05:11 AM
john.wair john.wair غير متواجد حالياً

john.wair will become famous soon enough
افتراضي انا عايز افهم حاجه

السلام عليكم انا كنت عايز افهم حاجه هو فى حاجه اسمها فلتر هوا اسبور و فلتر عادى و هل الاسبور ده اللى بيدى الصوت الرياضي و هل ده يثار على الموتور بالايجاب و لا بالسلب و سعره بيتدى من كام الى كام و الديفل صحيح بكتم الموتور حتى لو كان نوع نظيف يعنى لازم الموتور يكون نازل بديفل و لا ده كلام فارغ و سعره من كام اللى كام و هل ده ليه ايجابيات حكايه التوربو ده بيسخن الموتور و بيحتاج انك تحط بنزين ذو اوكتان اعلى و ده مثلا بيدى العربيه كام هور بوار و يا ريت سعره كام و هل ده بيتصلح لو باز ولا بيترما و ناسف الاطاله و لكن ده من ثقاتى فى المنتدى و الله يعلم هذا
قديم 05-11-2012, 02:58 PM
john.wair john.wair غير متواجد حالياً

john.wair will become famous soon enough
افتراضي رد: انا عايز افهم حاجه

متابع معاكم و الله يصلح الاحوال
قديم 05-11-2012, 10:22 PM
الصورة الرمزية zatlon
zatlon zatlon غير متواجد حالياً

zatlon is on a distinguished road

متابع معاك للإشتراك ببعض التساؤلات.
قديم 05-11-2012, 10:56 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

طيب اولاً بالنسبة لفلتر الهواء فيه طبعاً فلتر عادى وده بيبقى بالمقاس والhousing او العلبة بتاعة الفابريكا
الفلاتر السبور ملهاش علبة اصلاً وفكرتها انها تدخل هواء بشكل اكبر واسرع وابرد للموتور وده فعلاً بيفرق فى الاداء
بس للامانة الكلام ده برة اكتر هناك الهواء عندهم نظيف
هنا الهواء نسبة شوائب التراب وغيرة غير عادية ان مكانتش الاعلى فى العالم وبالتالى استخدام فلاتر سبور خاصة الغير اصلية بيدخل شوائب اكتر للموتور ويسرع من تلفه خاصة ولو كان الفلتر اصلى لازم تهتم برضو بصيانته وتنظيفة ده غير الاهتمام بتغييره قبل المواعيد الموصى بيها من المصنع وتحافظ ان الحوض يكون نظيف ويركب بشكل يخليه مقابل للهواء اللى جاى فى وش العربيه ولو احتجت تطولة بيركبة ماسورة
وفيه مواضيع فيها تفاصيل كاملة عن الفلاتر السبور ممكن تستخدم مربع البحث اللى تحت لوجو الموقع فووووووووق خالص هتلاقى مواضيع كتيييييييييير عن الفلاتر السبور بالشروحات بالصور

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 05-11-2012, 10:56 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

الفلتر السبور بيغير شوية فى صوت العربيه ساعات بس مش زى الديفيل
بيخلى فيه صوت سحب الهواء من الموتور وبيبقى صوت حلو مش وحش ولا مزعج

وبالنسبة للديفيل فهو المفروض شغلتة يخرج عادم الاحتراق من الموتور بشكل اسرع من الفابريكا فيقلل من الضعط على الموتور ويسمح باستيعاب تسقيط مواتير اكبر ودائماً الديفيل الصح بيبقى بالمقاس حسب طول المسافة من الهيدر للاخر العربيه وحسب سعة الموتور
انا معرفش المعادلة ايه بالظبط بصراحة بس الفكرة ان لازم المواسير متبقاش واسعة اوى علشان تضمن ضغط متوازن وكمان متبقاش ضيقة للدرجة اللى تعمل ضغط عكسى

وطبعاً لازم قبل الديفيل يتعدل الهيدر تركيب ديفيل من غير هيدر ولا ليه اى لازمة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 05-11-2012 الساعة 11:02 PM