العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 11-11-2012, 01:33 PM
hanyyyyyy hanyyyyyy غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم-السيارات

hanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nice
افتراضي رد: تقرير صيانة 20 ألف ومهزلة جديدة بالقطامية

نصيحة من اخوك لو ميهمكش الضمااان اوى اعمل عوامة البنزين عند اى كهربائى شاطر بره التوكيل والله العظيم مش هتاخد نصف ساعة ومش اكتر من 15ج الى 20ج لانها مش معضلة(ممكن يكون الذراع بتاع العوامة عايز يتنى لتحت حاجه بسيطه علشان يحس بمستوى البنزين صح) ولا محتاجة تضيع وقت منك فى التوكيل ولا حاجة وانا متاكد انه مش هيخرجك من الضمان هما يعرفوا منين اصلا ؟؟ اما بخصوص الكاوتش اللى على السقف انا ظبطه تمام التمام (بسيلكون اسود) ازاى ؟؟؟؟!

الراجل وهو بيركبلى الشبكة على العربية (تاكسى) فكه وراح حاطط على اطراف مكان تركيبه على السقف خط رفيع من السيلكون ولا كأن فى حاجة وزى الفل اكرر زى الفل واكرر مرة تانية والله العظيم زى الفل ومتخافش من حاجة ومضايقش نفسك ياسيدى ادينى حلتهالك لو لم تتمكن من حلها حتى الآن ؟؟!!!!!

وبالتوفيييييييييييييييييق
قديم 11-11-2012, 02:07 PM
melsheshtawy melsheshtawy غير متواجد حالياً

melsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanyyyyyy مشاهدة المشاركة

نصيحة من اخوك لو ميهمكش الضمااان اوى اعمل عوامة البنزين عند اى كهربائى شاطر بره التوكيل والله العظيم مش هتاخد نصف ساعة ومش اكتر من 15ج الى 20ج لانها مش معضلة(ممكن يكون الذراع بتاع العوامة عايز يتنى لتحت حاجه بسيطه علشان يحس بمستوى البنزين صح) ولا محتاجة تضيع وقت منك فى التوكيل ولا حاجة وانا متاكد انه مش هيخرجك من الضمان هما يعرفوا منين اصلا ؟؟ اما بخصوص الكاوتش اللى على السقف انا ظبطه تمام التمام (بسيلكون اسود) ازاى ؟؟؟؟!

الراجل وهو بيركبلى الشبكة على العربية (تاكسى) فكه وراح حاطط على اطراف مكان تركيبه على السقف خط رفيع من السيلكون ولا كأن فى حاجة وزى الفل اكرر زى الفل واكرر مرة تانية والله العظيم زى الفل ومتخافش من حاجة ومضايقش نفسك ياسيدى ادينى حلتهالك لو لم تتمكن من حلها حتى الآن ؟؟!!!!!

وبالتوفيييييييييييييييييق
أستاذ هانى
أشكرك على نصيحتك ولحد إمبارح كان يهمنى الضمان وعاوز أحافظ عليه لكن بصراحة بعد إمبارح أنا قررت أتعامل مع مركز صيانة محترم لأن كده كده الضمان لم يشفع لى فى العوامة ثم أننى رأيت العجب إمبارح .. تخيل واحد قالوله هتغير تيل وطمبورة وهو عامل 55 ألف وكل صيانته فى التوكيل .. مش المفروض إن الريجا بتحصل فى الطمبورة لو التيل تآكل بشكل مبالغ فيه إذا فين المتابعة الدورية للسيارة لما تكتشف إن العربية عاوزة طمبورة وتيل مع بعض .. كل ده غير المعتقدات السائدة فى التوكيل بأن كل التوكيلات كده وواحد فنى طالع يزعق ويقولك بنعرف نزعق زيك وواحد يقولك إنت مش سلمت العربية تروح تقعد بقى و تستنى لحد ما نبعتلك .. ياراجل ده ما ينفعش يكون ورشه تكاتك
قديم 11-11-2012, 02:50 PM
hanyyyyyy hanyyyyyy غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم-السيارات

hanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nice

خلى بالك ان العربية دى سهل جدا التعامل بيها مع الميكانيكيه لأنها مش معقدة ولا حاجة وطبعا هتجبلها حاجات التويوتا او اللانسر (كلا فى مكانه) يعنى الموضوع مفيش اسهل من كده لأنى فعلا اول ما جبتها قولت لنفسى همشى مع التوكيل علشان احافظ عليها لكن للاسف ملقتش التوكيل فاهم بالقدر الكافى اللى يجذبنى للتعامل معاه بالاضافة الى المعاملة السيئة من الفنيين يعنى الراجل اللى سياتك بتتكلم عنه بتاع الطنابير والتيل ده انا لو فى مكانه هاروح اجيبت تيل بـ 65ج واخرط الطنابير خرطه تمام بـ 25ج والميكانيكى 20ج بالكتير وركب ياسيدى والمرة اللى بعديها ابقى اجيب طنابير التويوتا حوالى 250ج الى 300ج وفى انواع اقل على فكرة بس كلا على حسب ظروفه ... واتحلت ياسيدى !!!
قديم 11-11-2012, 07:24 PM
الاستاذ/ علاء الاستاذ/ علاء غير متواجد حالياً

الاستاذ/ علاء is just really niceالاستاذ/ علاء is just really niceالاستاذ/ علاء is just really niceالاستاذ/ علاء is just really niceالاستاذ/ علاء is just really nice

مفيش فايدة ........
قديم 11-11-2012, 08:55 PM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of

اصلا موضوع الصيانة فى التوكيل بالنسبة للسيارات الشعبية واللى محفوظة للميكانيكية وقطع غيارها بملاليم مشروع فاشل تماما ولو عارف ميكانيكى محترم جنب بيتك احسن الف مرة لكن لو معاك بى ام ولا مرسيدس ولا ميباخ يبقى خليك فى التوكيل وربنا يعينك وبعدين وقتك اهم بكتير يعنى تضيع 6 ساعات علشان موضوع بسيط حرام والله