العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 24-10-2010, 05:18 AM
semo99 semo99 غير متواجد حالياً

semo99 is a jewel in the roughsemo99 is a jewel in the roughsemo99 is a jewel in the rough
افتراضي خبطتين في العتب توجع

بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعه في البدايه مش عارز الف وادور كتير انا تقريبا بسوق من حوال 8 سنين وطبعا زي كل الشباب الرخصه لسا طالعه من سنتين بس

المهم حصل من اسبوع ان غلط غلطه دمرت التعتب بتاع العربيه وانا كنت الغلطان بكل النواحي وبعديها بيوم خيشت في انبوبه بوتجاز طبعا كانت السرعه قليله عملت شويه حك في الباب بس بس مش دي المشكله المشكله ان عمري ما خبط في حد ابدا ودي اول مره فحاسس من جوايا ان اني نسيت السواقه خالص وبالنسبه لخبطه العتب الاولي كنت طالع من تقاطع و داخل يمين وللاسف كان الرصيف بارتفاع حوال 50سم ودا لعده اسباب اولا انا بخش الدوران بسرعه لاتقل عن 40 ثانيا مرايتي الجميله اللي علي الباب اليمين انا ظابطها تجيب العربيات متجبش الرصيف (زي كل الناس)طبعا عالجت الموضوع وقلت المؤمن مصاب رحت مصلحا وتاني يوم حصل نفس الموقف بس المره دي خبط في انبوبه بوتجاز كانت محطوطه في بدايه تقاطع وبردو ونا داخل يمين فشوطها ومن ساعتها وانا متقدر جدا حاسس ان دا تنبيه اللي ممكن يحصل بعد كدا هي بتيجي في حاجه هايفه بس خايف تيجي في التقيل والاقي نفسي في الخشبه

طبعا اللي طالبه حد يقلي ايه العمل عشان الرصيف خصوصا اني ظابط المرايات لفوق مش لتحت واني ابعادي العربيه مش مقدرها اوي عشان لسا مغيرها مفيش شهري
قديم 24-10-2010, 05:50 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خبطتين في العتب توجع

ولا يهمك وقدر الله وماشاء فعل
عايز اقولك بس انت مكبر الموضوع قوى العربيه انت بتقول من شهر اصبر وهاتحفظ ابعادها مع انها مفروض تكون اتحفظت بس ده عادى يعنى
ضبطك للمرايا اليمين تمام ومايتظبطش عن كده محدش بيظبطها لتحت ابدا

ماتقلقش ياباشا ده الواحد مر بنوادر اللى عندك ده خفيف والحمد لله

بالتوفيق

قديم 24-10-2010, 06:57 AM
corsair
Guest

انتا مشكلتك لما بتيجي تاخد الملف بتاخده علي الضيق وده طبعا غلط لازم تاخد الملف علي الواسع زي النقل كدا علشان تدي لنفسك براح ان لو حد زنق عليك في الملف يبقي ليك مساحه تقدر تحمي بيها نفسك

ومتزعلش نفسك واللي يجي في الريش بقشيش
قديم 24-10-2010, 07:13 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

الف سلامة عليك وعلى العربية

نقطتين لازم تاخد بالك منهم وانت بتاخد الملفات على الاقل لغايه لما تتعود على ابعاد العربية زي ماقال استاذ علاء
1. انك تاخد الملفات على الواسع زي ما قال ابو دنيا وتتدي نفسك براح حتى في المناورات لو انت على طريق بلاش الغرز دلوقتي الا لما تتعود على ابعاد العربية او تكون المسافات واسعه
2. انك تهدي قبل الملف مينفعش تاخده حتى على 20 خصوصا ان الموضوع اتكرر اكثر من مرة وبعدين يطلعلك واحد غبي حاططلك سيخ حديد والا عامل ماسورة يبقى اليوم مش فايت

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 24-10-2010, 08:53 AM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

الحمد لله بسيطة بس مش لازم الثقة الزائدة بالنفس لغاية ما تحل المشكلة دى اللى فعلا بدأت تتحل لأن البداية هو تحديدها والاعتراف بالخطأ ... خف السرعة فى الملفات وركز وخدها على الواسع يا بطل

هشام باهى