العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 01-05-2011, 10:18 AM
المناور المناور غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Network Administrator

المناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to behold
افتراضي رد: رابطة ملاك الكيا برايد

كتالوجين العربية

http://rapidshare.com/files/456718633/KIA.zip

http://rapidshare.com/files/45671978..._Catalogue.rar

الكتالوج التانى غنى بالمعلومات

اسعار بعض قطع الغيار

سير كاتينة 45
سير دينامو 15
فلتر هواء 25
فلتر بنزين 20
فلتر زيت 30
تيل فرامل امامى 40
تيل فرامل خلفى 60
بوجيهات 35
مساعد امامى صينى 290
مساعد خلفى صينى 290
فانوس امامى 70
فانوس خلفى 70
فانوس الاشارات 15
بلى العجل امامى 40
بلى العجل خلفى 40
اسطوانة الدبرياج 350
طنابير 200
جوز كبالين صينى 200
جوز كبالين يابانى 350

اسعار العربية فى السوق

بالنسبة للهاتش باك فتتراوح ما بين 25 الف إلى 28 الف
وبالنسبة للسيدان الكورى أو المصرى ما بين 30 الف وحتى 35 الف

اماكن قطع الغيار

روحت الحرفيين علشان كنت عايز اجيب طنابير وتيل خلفى للعربية وحاقولكم على اسماء المحلات اللى لقيتها فى سكتى لبيع قطع غيار البرايد ومعلش يا جماعة أنا حاقول اسماء المحلات بس لان دى اول مرة اروح الحرفيين وماعرفش اسماء الشوارع

محلات الكيا الاستيراد : محل الصعيدى ، محل المصرية الاسيوية ، محل الاسراء دول كلهم جنب بعض بس مالقيتش عندهم أى حاجة من اللى بسأل عليها ، اللى لقيت عنده حاجات البرايد مخصوص محل اسمه محمد مهران وده جبت عنوانه من الكارت : ش/ د. أحمد ممدوح امام بلوك 8 وعلشان ملقيتش غيره والراجل شكله حس انى دوخت عقبال ما لقيت الحاجات اللى عايزها فكان مش راضى ينزل نكلة ، وزى ماكنت قلتلكم أنا كنت بدور على طنابير خلفى وتيل فمالقيتش عنده غير طقم الفرامل كامل التيل بالطنابير بالبلى بكل حاجة والجوز ب 250 جنيه وكنت عايز عصاية الغيارات كاملة ودى لقيتها عنده ب 175 جنيه

ولقيت محل واحد بيبع قطع غيار الكيا جديد واسمه الاستاذ بس مغلوانى شوية جوز الطنابير كورى عامل 270 جنيه والتيل ب 70 جنيه

بس أنا فضلت اشترى الاستيراد علشان ماكنتش عايز اجيب جديد تعبان وكمان غالى وعلشان اجرب الاستيراد وقبل ما اشترى اتفقت مع الراجل ان الحاجة لو طلع فيها حاجة حرجعهاله علطول ، والحمد لله الحاجات كانت كويسة حتى الشحم كان من النوع النضيف ويادوب لقينا جزء كان مصدى من كتر الركنة فبدلناه من الفرامل القديمة .

--------
وأنا ماشى بالعربية مرة واحدة لقيت عداد السرعة والكيلو متر مش شغالين روحت للميكانيكى لقى السلك بتاعهم اتقطع روحت جيبت واحد من حلمى سليمان ب 35 جنيه ركبهولى الميكانيكى واخد 5 جنيه..... عندى ملحوظتين حابب اقولهم الأولى بوادر القصة دى بدأت بان عداد السرعة وهو طالع ونازل بيفضل يرعش الملحوظة التانية السير اللى بيتباع دلوقتى بيحتاج يتعمل بالمطرقة لان الاصلى بيبقى طرف السلك مربع والجديد بيبقى دائرى شوية فلازم يتخبط عليه شوية لغاية اما ياخد شكل القديم علشان يشتغل مظبوط

دى مشاركة كنت كتبتها لواحد بيدور على عربية فى الفئة السعرية بتاعة البرايد بس كلامى كله كان عن السيدان حاحاول انى اعمل مقارنة بين البرايد الهاتش باك ومنافسيها

1- الكيا برايد سيدان 1300 سى سى فيها التكييف والباور اللى انت طالبهم وواسعة واستهلاك البنزين يادوب واعتمادية وقليلة الصيانة وقطع غيارها رخيصة الثمن وسعر اعادة البيع كويس جدا وفى منها اتوماتيك كمان واهم شىء انها ارخص واحدة فى الاختيارات لان اعلى حاجة فيها مش حايتعدى 36 الف عيبها انها فقيرة من حيث الشكل من جوة لو انك بتهتم .

2- هيونداى اكسنت 1500 سى سى بلاش ال 1300 لانه مافيهوش باور ، عربية كويسة وبرضو اعتمادية وقليلة الصيانة وقطع غيارها رخيصة وسعر اعادة البيع كويس جدا بس ما فيهاش اتوماتيك وكمان العربية واطية شوية من الارض التابلوه بتاعها حلو بس للاسف بيشقق بسرعة من الشمس وبما اننا بنتكلم عن 1500 فسحب البنزين حايبقى اعلى شوية وكمان حاتبتدى معاك فى السعر من حوالى 38 الف .

3- رينو كليو 1200 سى سى فيها تكييف وباور اعتمادية جدا امان جدا انت عارف بقى الاوربى شيك جدا من جوة يادوب بتشم بنزين مشكلتها فى سعر قطع الغيار غالية شوية مقارنة بالباقيين بس هى معمرة وكمان اعادة البيع مش قد كده واهم حاجة الصيانة اللى مش اى حد يعرف يشتغل فيها وممكن غلطة تدفعك قد كده ده غير انها ضيقة شوية فى صالونها وسعرها ممكن يبتدى معاك من 34 اللى هو الشكل القديم .

4- الكيا سيفيا 2 مش 1 ودى 1500 سى سى فيها برضو تكييف وباور واعتمادية جدا وثابتة جدا وامان وشكلها شيك وواسعة من جوا وقليلة الصيانة وقطع غيارها رخيصة وفيها اتوماتيك وسعر اعادة البيع كويس بس مش زى البرايد والاكسنت كمان العربية واطية شوية ودى ممكن تبتدى معاك من 39 الف .

رابطة ملاك الكيا برايد
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=54002

التعديل الأخير تم بواسطة بدر بسيونى ; 13-05-2011 الساعة 02:29 PM
قديم 01-05-2011, 12:36 PM
shtaher2368 shtaher2368 غير متواجد حالياً

shtaher2368 will become famous soon enough

عيبها الوحيد تخبيط دائم بالأبواب وزنة دائمة فى الأبواب

أقصد زنة فى التابلوة معايا موديل 1999

حاول تتبع الصوت وتعرف فين المشكلة وعامة دى شكلها مشكلة فردية يعنى مسمعتش اجماع بوجودها فى كل البرايد أو حتى اغلبها .

التعديل الأخير تم بواسطة بدر بسيونى ; 13-05-2011 الساعة 02:26 PM
قديم 02-05-2011, 06:23 PM
joophy joophy غير متواجد حالياً

joophy has a spectacular aura aboutjoophy has a spectacular aura about

السلام عليكم
اولا احب اشكر صاحب الموضوع لأني من ملاك البرايد سيدان وكنت بالاحظ انها بالفعل مش واخدة حقها
ثانيا بالنسبة لموضوع تخبيط الأبواب أنا برده عندي نفس المشكلة في الأبواب والتابلوه فيه زنه غريبه
قديم 03-05-2011, 06:02 AM
المناور المناور غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Network Administrator

المناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to behold

يا مرحب بيك يا joophy فى الرابطة

بالنسبة لصوت الزنة فى التابلوه ده أنا مش لاقيه عندى أو ممكن مكنتش واخد بالى منه فأنا حاحاول اركز كده واشوف الحاكية دى وياريت لو بقية الملاك يقولولنا لو عندهم نفس المشكة ولا لأ .

رابطة ملاك الكيا برايد
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=54002
قديم 03-05-2011, 10:43 PM
joophy joophy غير متواجد حالياً

joophy has a spectacular aura aboutjoophy has a spectacular aura about

مرحب بيك يا مناور باشا
بصراحة قطع الغيار مفيش احسن وارخص من الجندي اللي في شارع دمشق

الكلمات الدليلية
اسعار قطع غيار, برايد, kia pride, pride, عصفورة, كيا برايد