العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 20-09-2013, 12:49 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحقونى ياجماعه عربيتى الانترا 2008 بتبطل منى

1- شكرا لمركز سبيد سرفيس - والمهندس هاني لزوقة - ومساعدته للعضو الزميل
2- الجهاز اللي عنده يقدر يدخل علي العربية بالكامل ولا دخل علي الموتور بس
3- لو دا عيب خبيث ذي النيسان 2002 - 2003 - 2004 متركبش نفس الحساس ركب الحساس المعدل بعد التاكد من التوكيل
والله اعلي واعلم

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 25-09-2013, 09:55 AM
victornabil2002 victornabil2002 غير متواجد حالياً

victornabil2002 has a spectacular aura aboutvictornabil2002 has a spectacular aura aboutvictornabil2002 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة victornabil2002 مشاهدة المشاركة

ممكن يكون فعلا حساس الكرنك او ممكن يكون حاجه تانيه على العموم انا زى مقلتلكو انا هجرب العربيه الكام يوم دول لغاية يوم الاثنين و هبقى اقولكو ايه الاخبار يوم الثلاثاء عشان انا فى كل الاحوال هروح للمهندس هانى يوم الاثنين عشان ياخد الحساس بتاعه
الحمد لله بعد ما المهندس هانى ركبلى حساس الكرنك من عنده زى مقولتلكو العربي مبطلتش ولا مره بقالها كام يوم اهه المهم رحت امبارح شارع دمشق عشان اشترى الحساس ده فدخلت على التوكيل فبساله على سعره راح هبدنى 470 جنيه جاتلى صدمه و رحت على نافع جبته من عنده ب 190 جنيه و جريت على سبيد سيرفس عشان المهندس هانى كان مستنينى اصله كان مطبق يومين شغل من غير نوم راح فاكك الحساس بتاعه و اخده و ركبلى اللى انا اشتريته و من امبارح للنهارده كله تمام العربيه مبطلتش و لا مره اه نسيت اقولكو ان موضوع تاخير الدواره كمان راح خالص من ساعة ما المهندس هانى غيرلى حاجه فى فلتر البنزين اسمها o-ringهجرب كام يوم كده و اقولكو الاخبار ايه فعلا المهندس هانى يستاهل الف شكر هوا فعلا عنده ضمير و ده قليل اليومين دول
قديم 25-09-2013, 11:51 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

برافو عليه الله ينور
الف مبروك على حل المشكلة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 25-09-2013, 12:20 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

الله ينور عليه وربنا يكرمه ياريت تقول مكانه وتليفونة عشان الاعضاء تتعامل معاه

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 25-09-2013, 12:58 PM
victornabil2002 victornabil2002 غير متواجد حالياً

victornabil2002 has a spectacular aura aboutvictornabil2002 has a spectacular aura aboutvictornabil2002 has a spectacular aura about

الى كل الاخوه الاعضاء انا هقولكو على الحاجات اللى عملتها عند المهندس هانى مركز سبيد سيرفيس عشان انا اعرفه اساسا من ايام ما كان شغال فى غبور فرع قليوب و لما فتح المركز بتاعه بينى و بينكو كنت خايف اروحلو اصل انا محسوك حبتين فى عربيتى و مبحبش اى حد يلعب فيها بس الايام اثبتت انه فعلا شاطر اوى على فكره دى مش دعايه و لا حاجه عشان هوا فاتح المركز بتاعه من 2010 و انا لسه يادوب ابتديت اتعامل معاه من كام شهر على العموم عشان مطولش عليكو انا كان عندى مشكلة الطقه فى الدركسيون و التوكيل غيرلى القطمه كلها بسبب الموضوع ده بس طبعا كانت لسه فى الضمان فمدفعتش حاجه هيا تمنها 16000 جنيه ايوه 16000 جنيه مش 1600 جنيه عموما بعد ما التوكيل غيرلى القطمه الطقه مارحتش و كنت مضايق جدا و كل شويه حد يفتيلى فى حاجه شكل فقررت اروح للمهندس هانى الشهر اللى فات فراح قاللى دا كبالن قلتلو اكيد قاللى عيب و لو مطلعتش هيا متدفعش حاجه فسالته بكام قاللى فى التوكيل ب 6000 جنيه جوز الكبالن كامل بس احنا محتاجين الراس بس فقاللى اجبهم من نافع اللى فى شارع دمشق يابانى نوع NKN ب 750 جنيه و فعلا ركبهم و راحت الطقه خالص و فى نفس اليوم قلتلو على موضوع تاخير الدواره ده فجبتلو بوجيهات و حلهولى على طول زى مقلتلكو فى الموضوع انه غير ال O-RING بتاع فلتر البنزين و نضف حساس الايدل و البوابه و فعلا العربيه مبقتش تاخر و كشف على كل اجزاء العربيه و ربطلى العفشه و قاللى هحتاج تيل ورا و قدام بس كمان كام الف كدا عشان التيل لسه فيه شويه ووراهونى و فى يوم تانى غيرلى سير المجموعه و امبارح غيرلى حساس الكرنك زى مقولتلكو نيجى بقه للى دفعته الفتره اللى فاتت
1- كبالن-----750 جنيه
2- بوجيهات---75 جنيه
3- مساحات جديده RUBBER----60 جنيه عشان اللى كانو فى العربيه تعبو خالص
4- منظف رشاشات -----35 جنيه
5- سير المجموعه-------190 جنيه
6- حساس كرنك---------190 جنيه
بالنسبه للمصنعيات فهى رخيصه جدا
عنوان المهندس هانى مركز سبيد سيرفس هو 10 شارع 10 خلف حديقة بدر جسر السويس و تليفونه 01060900088 بس المشكله انه اغلب الوقت موبايله خارج نطاق الخدمه عشان جوه المركز مفيش شبكه و يا ريت اللى عايز يروح يتصل بيه الاول عشان يحددله معاد عشان هوا عنده ضغط كبير و يقوله انه من طرفى ا/ فيكتور اللى معاه الالنترا الدهبى عشان يعمل معاه واجب و بالتوفيق للجميع