العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 25-01-2012, 12:28 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رجّة مش خفيفة مع السحب.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

من رأييى ترفع السياره فى بنزينه وتخللى عامل البننزينه يشوفلك فيه بوش فى العجل ولا لا

وممكن تعمل إختبار ترصيص للتعرف على حالة بلى العجل بالأكسات

صعب جدا فنيا يا بشمهندس سمير يكاد يكون مستحيل الي حضرتك بتقترحه ده, نظرا لإنعدام خبرتي يا فندم وغير إني لما هروح لحد مش بيفهم هيبعتني على مشكلة أكبر أو عند حدتاني.
إنما لو حضرتك شاكك في التشخيص أنا ممكن أروح لعفشجي تاني يقولي إيه الي بايظ.
----------------------------

لكننى أريدك أيضا أن تطمئن على بطاحات ركب التحميل الأماميه

وارد أوى تلاقى كاوتشة بطاحه أو الإثنين بحتاجه للتغير
والله يا بشمهندس أنا حاسس إنك بتتكلم بالهوريغليفي, مش فاهم أي مسمى من المسميات دي كلها.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

الأكسات هى أعمده صغيره على نهايات أعمدة الكبالن ( بعد الكبلن نفسه ) من الجوانب الخارجيه

التى ترتكز على بلى العجل

ووظيفة الكبلن هو توصيل الحركه الدورانيه والمفصليه فى ذات الوقت بين أعمدة الكبالن

والأكسات
طيب معلش حضرتك ممكن كمان تجاوبني على أهم سؤال الله يكرمك.
فيه مشكلة من الإستمرار على الوضع الحالي ولفترة,
أنا طبيعتي في الإستخدام قاسية شوية ياعني فرامل شديدة وساعات ملفات بسرعة وأحيانا بمشي طريق لمدة تزيد عن الساعة ونص بسرعة لا تقل عن 140, غير في بعض الأحيان بوصل لـ 170 أو أعلى قليلا.
فا أنا مش مستعد أصلح العيب ده "لو كان أكسات" دلوقتي ياعني لظروف خاصة.
أولا العفشجي قالي تمنهم جداد عالي ودا غير التركيب.
أعرف واحدة كان معاها بيجو 206 وإتكسر منها الأكس في مرة وهيا على طريق صحراوي وطبعا شافت الويل لحد بس ماعرفت تروح وأنا كل الي خايف منه إني ألاقي العربية رقدت مني على بوزها وأنا في ملف ولا فوق مطب.
على فكرة أنا مش بتاع تخميس ولا قرص والمطباط باخدها بمنتهى الراااحة أنا بس أسلوب سواأتي عصبي لأني معظم الوقت ببقى مستعجل أو متأخر.

بجد بجد أنا شااكر مجهودك يا بشمهندس ومجهود الإخوة الكرام الي بيحاولوا يساعدوا لوجه الله والله والله دي أكتر حاجة بتميز مصر موتورز الجو الودود والحميمية بين الأعضاء.
:lov eu:

قديم 25-01-2012, 12:34 PM

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

هو فعلا تحليل سليم ان الموضوع مش مرتبط بالكاوتش بدليل لما تسيب رجلك من على البنزين الرجة تروح
فهل ممكن يكون مكان القواعد بوش ؟ محتاجة فعلا يتكشف عليها كويس
طيب والله انا مستعد أبوظ عربية كل يوم بس إنتا تنورني بردودك. "طبعا بشرط اني العربية دي تبقى مش بتاعتي"
طيب يا أ.أحمد كدة الموضوع ده إتلغى أو إتشال من الإحتمالات فا أرجو متابعة التفاصيل وإفادتنا مما علمك الله.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

ما هى اخبار عفشة السيارة من بيضات مقص وجلب مقصات وبيض طرف وجلب المقصات الخلفية
من الممكن ان يكون من قام بتركيب قواعد الموتور لم يتم المهمة على اكمل وجة وهذا مجرد احتمال
متابع معك حتى تقوم بالكشف على العفشة بالكامل
أ.محمد أنا آسف مش عارف أفيدك بأي حاجة من الحاجات دي كلها والله لأني فعلا مش فاهم أي شيء,,,
يا جماعة إستهدوا بالله كدة وحد يفهمني براحة.

ممكن سؤال؟
هل أنا وإسلوب سواقتي هوا السبب في تلف الآكس ياعني (إذا كان هذا هو العيب) ياعني هل دا بيبوظ من سوؤ الإستخدام ولا ليه عمر إفتراضي؟
العربية على فكرة عاملة حوالي 220 ألف كيلو.

قديم 25-01-2012, 12:43 PM

نسيت أقولكوا يا جماع ةالرجة بدئت تزيد وبقت بتظهر على أي سرعة وأي أر بي إم لمجرد إني أدوس بنزين ومابتهداش غير بعد الـ 130 لما آجي أدوس بنزين تاني بلاقيها بش بتترج وطبعا دا إنتحار.
إمبارح سمعت صوت شخللة أو رجرجة خفييييف قوي من تحت ناحية الفردة الأمامية يمين ومستمر مع الحركة سواء فيه رجة أو لأ بس مش عارف أميزه قوي لأنه وااااااطى وصوت الهوا أعلى منه.

قديم 25-01-2012, 01:26 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

إنما لو حضرتك شاكك في التشخيص أنا ممكن أروح لعفشجي تاني يقولي إيه الي بايظ.
أعتقد ده أسلم حل ليك

بس حاول تنتقى عفشجى يمتاز بالمهاره والأمانه

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 25-01-2012, 08:50 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

هل وارد يكون فيه مشكلة فى الفتيس ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا