العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 20-10-2010, 01:07 AM
الصورة الرمزية amrmohamed1975
amrmohamed1975 amrmohamed1975 غير متواجد حالياً
من انا؟: ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح متخفش من جني و لا من شبح
التخصص العملى: اتصالات
هواياتي: كرة القدم و القراءة

amrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عضو جديد محتاج نصيحة

استاذي انا هنصحك زي ميدو ما قال لك الخمسين الف ممكن تجيب بيهم فيرنا 2009 او 2008 مش عاملة عداد كتير او كسر زيرو قطع غيار رخيصة و متوفرة جدا 1600 سي سي سعر اعادة بيع كويس بعكس الصيني بكل ما به من كماليات و حتي لو العربية طلعت مفيش مشاكل فيها حتي لو بشكل فردي اذا كان فيه اعضاء معاهم صيني و العربيات كويسة معاهم بس لو فكرت بكره الصبح تبيع تأكد انك هتخسر مبلغ كبير ما بالك لو حبيت تغيير بعد سنة او سنتين او ثلاثة دي الفكرة العامة للعربيات الصيني عند اعادة البيع حتي لو مافيش مشاكل فيها و بالتوفيق انشاء الله و لا تنسي الاستخارة

اللهم احفظ مصرنا الحبيبه من الفتن ماظهر منها وما بطن اللهم ولِي علينا خيارنا ولا تولِي علينا شرارنا اللهم احفظ شعبها من كل سوءٍ وشر يا رب العالمين اللهم يسر أمرنا وفرج كربنا وأرزقنا نعمة الامن والامان والاستقرار
اللهم أكتب لمصر وأهلها الخير حيث كان وكيف كان اللهم اجعل مصر سخاء رخاء وسائر بلاد المسلمين اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه
قديم 20-10-2010, 02:10 AM
allam87 allam87 غير متواجد حالياً

allam87 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

حبيب قلبى الغالى . اولا يعلم ربنا اننا بنتكلم بقلوب مفتوحه وماحدش له اى غرض من ورا مناقشاتنا دى . غير مصلحتك مع العلم اننا ماحدش فينا يعرفك . او له منفعه خاصه من ورا كلامه دا . انما حاحكيلك على تجربه صغيره انا عايشها دلوقتى وهى انى معايا عربيه 128 موديل 2007 . والعربيه عامله معايا 35000وكسر كم . وماشاءالله عليها زى الفل معايا . مافيش غير تغيير الزيت والفلتر كل 5000كم ويمكن على عيد ميلادها الرابع اغير تيل فرامل فقط من باب الأمان . انما انا عايز اقوللك ان المحافظه على اى شيئ فى الدنيا بنستعمله حتى لو سلعه صينى او رخيصه فبالتأكيد حايقلل جدا من مشاكلها . وربنا يستر عليك وعلينا انشاء الله .
شكرا يا باشا علي النصحية والمساعده واكيد طبعا انا عارف ان كل واحد حتي لو بيقول شئ غلط لكن انه اخلص النية وقال اللي هو مقتنع انه في فائدة للسائل وطالما اخلص النية في النصحية فهو انسان محترم وربنا هايجازيه خير

وربنا يباركلك في عربيتك يا باشا واديني بنسمع الآراء الناس المجربة واللي عندها خبرة عشان نقدر في الاخر ناخد قرار بناءا علي الآراء اللي سمعتها والخبرات السابقة لان الواحد لازم يكمل علي خبرات سابقة ويسأل مش يبتدي من الصفر ويتعرض لمشاكل ناس قبل كده وقعت فيها وده طبعا مش هايمنع اننا هانقع في مشاكل وممكن كمان تكون مشاكل مش جديدة وناس قبل كده وقعت فيها لكن موصلتناش قبل ما نقع فيها ساعتها نرضي باللي انكتبلنا وننصح الآخرين ونحدثهم عن الخطأ اللي وقعنا فيه عشان محدش يقع فيه وبكده يبقي في امل في الحياه ونقول ان الدنيا لسه فيها خير
قديم 20-10-2010, 02:21 AM
mg57 mg57 غير متواجد حالياً

mg57 is on a distinguished road

ياباني او كوري بلاش الصيني
قديم 20-10-2010, 02:26 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmohamed1975 مشاهدة المشاركة

استاذي انا هنصحك زي ميدو ما قال لك الخمسين الف ممكن تجيب بيهم فيرنا 2009 او 2008 مش عاملة عداد كتير او كسر زيرو قطع غيار رخيصة و متوفرة جدا 1600 سي سي سعر اعادة بيع كويس بعكس الصيني بكل ما به من كماليات و حتي لو العربية طلعت مفيش مشاكل فيها حتي لو بشكل فردي اذا كان فيه اعضاء معاهم صيني و العربيات كويسة معاهم بس لو فكرت بكره الصبح تبيع تأكد انك هتخسر مبلغ كبير ما بالك لو حبيت تغيير بعد سنة او سنتين او ثلاثة دي الفكرة العامة للعربيات الصيني عند اعادة البيع حتي لو مافيش مشاكل فيها و بالتوفيق انشاء الله و لا تنسي الاستخارة
اهلا بيك يا باشا واكيد طبعا قبل ما هاجي اشتري العربية هاصلي صلاة استخارة

ومع اني كنت مستبعد المستعمل لكن لكثرة من نصحوني بهذا ممن حولي لما اقولهم عن الميزانية والمتطلبات يبدو اني هادخل المستعمل كاحد الخيارات التي لا استبعدها
ومع اني احترت بين السيارات الزيرو التي قد اشتريها ويمكن ان يزداد حيرتي بعد لما اوسع الدائرة من حولي اكثر ولا استبعد المستعمل لكن عربية توفر لي متطلباتي في حدود ميزانيتي هي هدفي وقد اجدها في المستعمل علي الرغم من اني المفروض اضيق الدائرة من حولي واحصر الخيارات بين مودلين او ثلاثه حتي اختار من يحقق شروطي لكن ميزانيتي لازم تخليني افكر في المستعمل زي ما نصحني كتير
ودلوئتي بالنسبة للمستعمل ناس كتير قالتلي لانوس وناس اقل قالت فيرنا علي العموم بالنسبة للمستعمل لان مقدرش احدد سعرها وانا هنا في البيت زي الزيرو لان الموضوع معتمد علي الموديل وحاله العربية فانا هاسئل عن المستعمل من المعارف ومن الناس اللي حولي ومن المعارض اللي في منطقتي واقول لكم العروض اللي اتقدمتلي موديل العربية وحالتها وبعد كده اخد نصيحتكم عن ايهما افضل بين العروض اللي اتقدمتلي في المستعمل ومستني نصائح واراء وردود اخري في الموضوع واللي بينقل لينا تجربته عشان نستفيد منها اكيد ربنا هايزوده خبره من غير خسائر ان شاء الله
قديم 20-10-2010, 02:29 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mg57 مشاهدة المشاركة

ياباني او كوري بلاش الصيني
اهلا بيك
وشكرا ع النصيحة
وده تقريبا راي اغلب اعضاء مصر موتورز اللي ردوا ع الموضوع
لكن رغم كده ان لنة استبعد العربيات الصيني كاحد الخيارات
لان عربية تحقق متطلباتي في حدود ميزانيتي هي هدفي ايا كانت