العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 06-07-2011, 02:00 AM
doctormae2002 doctormae2002 غير متواجد حالياً

doctormae2002 will become famous soon enoughdoctormae2002 will become famous soon enough
افتراضي نويت وعزمت النية ومحتاج مساعدتكم بشدة

السلام عليكم زملاء المنتدي الكرام
بعد بحث طويل وشاق للحصول علي اول عربية ليه ومع خبريتي الضئيلة في القيادة وخبرتي في انواع السيارات اللي اكتسبتها من منتداكم الكريم وبعد فشلي في العثور علي سيارة مستعملة محترمة متتعبنيش ويكون في نفس الوقت سعرها لقطة(وفشلت في هذا) فقررت ان اشتري سيارة جديدة وابتدي معها واحدة واحدة في السواقة وبعد الفحص والتمحيص الشديد ومع الامكانيات المحدودة استخرت الله في شراء لوجان(وربنا يستر) (بعد سهر ليالي مع مقارنات مع اللانوس والفرنا و الساجا معلش اول عربية ليه والفلوس مابتجيش بالساهل) فكنت عاوز من حضراتكم تنصحوني ,انا ان شاء الله ناوي اجيبها كاش(توتو علي كبوتو) بعد عمل جمعيه رهيبة بدل وجع دماغ التقسيط والناس اللي بتقول حرام وكنت عاوز اروح احجزها الاسبوع اللي جاي فكنت عاوز اعرف احسن مكان في اسكندرية احجزها منه (انا كنت رحت المصرية النهاردة وبداءو الكلام علي 71 الف موديل 2011 وقاللولي ممكن مع الجدية السعر ينزل شوية والتسليم بعد يومين بالظبط) فهل كدة معقول ولا ممكن الاقي مكان احسن اجيبها منه زي التوكيل او طارق او اباظه فكنت عاوز نصيحتكم , ثانيا ايه هي احسن الوان لللوجان وايه هي الحاجات اللي بستلمها مع العربية وايه هو الورق اللي همضي عليه وقت الحجز وقت دفع باقي المبلغ والاستلام

معلش انا بتقل عليكم بس ده من عشمي
وشكرا اخوكم دكتور محمود
قديم 06-07-2011, 02:11 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: نويت وعزمت النية ومحتاج مساعدتكم بشدة

انا داخل بس اقول لحضرتك الف مبروك وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها والعربية بسم الله ما شاء الله انتشرت بطريقة كبيرة جدا ولو ان سعرها رفع جامد يجي 3000 جنيه بس هيه تستاهل وقريب ان شاء الله قطع غيارها هتبقي متوفرة زيها زي الفيرنا والانوس انا بقولك كدا وانا معايا الفيرنا علي فكرة مش معايا لوجن

ويارتني كنت من اسكندرية علشان اقدر افيدك

وبعدين حبايبنا الاسكندرانية مغرقين المنتدي ان شاء الله واحد منهم هيقدر يفيدك في المكان الصحيح
قديم 06-07-2011, 10:01 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

اسكندرية فيها كذا واحد بص نصحتي ليك روح هاتها من عند الطارق اللي في ستي سنتر (كارفور) عشان بخفضها 500ج عن تمنها وعنده منها باذن الله كل الالوان والموديلات وبيخلص ورقها في اقل من 3ايام - ومبروك عليك اللوجان مقدما ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها ونشوفك بيها منور اسكندرية

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 06-07-2011, 11:06 AM
MOSTAFA SALLAM MOSTAFA SALLAM غير متواجد حالياً

MOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of light

مبروك مقدما و ربنا يباركلك فيها و يكفيك شرها .
و بالنسبة لمكان الشراء فأبعد عن المصرية تماما و روح احجز من عند الطارق اسماعيل _ كارفور و هيديلك موديل 2012 ب 71000 جنيه و بلاش المصرية هناك شوية نصابين .
قديم 06-07-2011, 12:12 PM
abo-gamal abo-gamal غير متواجد حالياً
هواياتي: من هواة السيارات

abo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to all

الف مبروك مقدما وربنا يبارك لك فيها ويعطيك خيرها ويكفيك شرها

انا للاسف مش من اسكندرية ومقدرش افيدك فى جزئية المعرض
لكن بالنسبة للاوراق طبعا تاخد منهم عقد الشراء وتتاكد من رقم الشاسيه والموتور المكتوب فى العقد يكون مطابق مع شهادة الافراج الجمركى والسيارة اللى انت هاتستلمها وده شيء مهم جدا علشان المرور

بالنسبة للالوان اعتقد ان الالوان كلها حلوة والاختيار راجع الى ذوقك
اما الاشياء اللى تراجعها فى السيارة ( كتالوج السيارة - شوف قراءة عداد الكيلومتر - تستلم كوريك واستبن ومفتاح عجل - راجع على السيارة من الخارج مفيش خدوش او خبطات - طاسات الحلية للعجل )
وفى النهاية راجع مع المعرض كيفية استخدام الزراير والاوبشن اللى فى السيارة

- بعد استلامك للسيارة باذن الله يوجد بعض النصائح عند القيادة اول 1000 كم وده للمحافظة على السيارة وهى
* اولا خلى القيادة هادئة وبلاش التسارع المفاجيء
* ثانيا لا تتخطى 3 rpm فى الالف الاولى
* ثالثا بلاش تشغل التكييف

بعد ما تخلص الالف كيلو تمتع بالقيادة وربنا يبارك لك فيها