العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 09-02-2012, 03:36 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: الفتيس رايح فى داهيه ولازم أتكيف على الوضع الحالى طب أزاى ؟!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكشفى مشاهدة المشاركة

هو بس ممكن اسأل سؤال قبل ما الماتور يبوظ كان فى مشاكل فى الفتيس ولا الموضوع استجد بعد العمرة
الموضوع أستجد بعد العمره ياباشا
بص هيا المشكله دى كانت ظهرت زمان وأتحلت انما لحد قبل ما الميكانيكى ياخدها كانت كويسه بعد العمره المشكله ظهرت بشكل مبالغ فيه

قديم 09-02-2012, 03:39 PM

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold

بشكركوا جدا يا جماعه على الردود والأهتمام
عندى ملاحظه : دلوقتى انا زى ما قولت الفتيس بيشتغل والعربيه مبطله فأنا وانا فى الجراج جربت أبطل و أجيب الأول وبعدين أدور العربيه وانا دايس دبرياج وفرامل بس لاحظت حاجه غريبه وهيا انا اول ما ادور العربيه بتمشى لقدام بالرغم انى دايس فرامل ومش بتقف غير لما اشد فرامل اليد للأخر مش عارف بقى هيا ده طبيعى ولا ممكن الأرض مايله مع العلم ان الحكايه دى مش بتحصل غير و لما اعمل حوار الاول ثم أدور العربيه
هيا دلوقتى كل اللى نفسى أوصله أزااااااااى اقدر أطلع بس الطلعه الاولى بالعربيه بعد كده الفتيس بيظبط لام العربيه تمشى والميكانيكى نفسه لما كنت عنده كان الفتيس معلق كده بس هوا عرف يمشى بالعربيه انا عايز اعرف ازاى بقى !!

قديم 09-02-2012, 04:37 PM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

ياباشا دي منظومه يعني مينفعش تبقي حاجه فيها بايظه وتبقي عايز تتكيف عليها لانها حتبوظلك حاجات تانيه
وحتة العربيه بتمشي دي اكنك مش دايس دبرياش ومحمل عالفتيس وانت بتدور
جرب كده تجيب الاول او التاني وتدور من غير متدوس دبرياج حتلاقيها بتعمل نفس القصه
وده تحميل كبير عالفتيس وخصوصا ان السي سي بتاعك عالي فحاول تشوف الورشه اللي ادماير وصفهالك وان شاء الله تلاقيلها حل

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 09-02-2012, 04:39 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedraafat00 مشاهدة المشاركة

بشكركوا جدا يا جماعه على الردود والأهتمام
عندى ملاحظه : دلوقتى انا زى ما قولت الفتيس بيشتغل والعربيه مبطله فأنا وانا فى الجراج جربت أبطل و أجيب الأول وبعدين أدور العربيه وانا دايس دبرياج وفرامل بس لاحظت حاجه غريبه وهيا انا اول ما ادور العربيه بتمشى لقدام بالرغم انى دايس فرامل ومش بتقف غير لما اشد فرامل اليد للأخر مش عارف بقى هيا ده طبيعى ولا ممكن الأرض مايله مع العلم ان الحكايه دى مش بتحصل غير و لما اعمل حوار الاول ثم أدور العربيه
هيا دلوقتى كل اللى نفسى أوصله أزااااااااى اقدر أطلع بس الطلعه الاولى بالعربيه بعد كده الفتيس بيظبط لام العربيه تمشى والميكانيكى نفسه لما كنت عنده كان الفتيس معلق كده بس هوا عرف يمشى بالعربيه انا عايز اعرف ازاى بقى !!

علي كلامك دا احنا كده ممكن نكون بنتكلم علي دبرياج واطي وعايز يعلي شوية عشان يفصل تروس الفيتيس او فقط اسطوانة فراملها ضعيفة

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 09-02-2012, 04:49 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

علي كلامك دا احنا كده ممكن نكون بنتكلم علي دبرياج واطي وعايز يعلي شوية عشان يفصل تروس الفيتيس او فقط اسطوانة فراملها ضعيفة
الدبرياج عالى لان زماااااااان كانت ظهرت المشكله دى وعشان تتعالج علينا الدبرياج و قعدنا كتير اوى الفتيس شغال زى الفل بس دلوقتى للاسف المشكله دى ظهرت