العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 12-07-2009, 05:35 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا عاوز افهم وجهت نظر الشعب المصرى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة

ما انا عارف ان فورد امريكية , انا مش جاهل للدرجة دى , بس كل الفورد اللى عند حضرتك دول تم تصميمها فى المانيا و تصنيعها كمان , هى سيارت المانى 100% 100
برغم ان الشركة الاصلية امريكية ,شوفت ازى

و اظن ان اوبل شركة المانى و فوكسيل ما هى الا النسخة البريطانية انما جميع المكونات و التصميمات المانية
و المينى بقيت ملك بى ام دبليو , ولولها ما وصل مينى لهذة المكانة التكنولوجية ولا حققت هذة المبيعات .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة

و عشان انا عارف انك بتحب تجادل , ادى استفتاء تانى اهة
عندك افضل سيارات ل 2009 من مؤسسة سيارة العام الاوروبية الشهيرة
بيشارك فى الاختيار صحفين و خبراء سيارات من كل اوروبا

السيارت الثلاثة الاولى المانية بالارقامة و سيارة العام هى الاوبل انسينيا

.اية رايك .

http://www.caroftheyear.org/voting-grid/2009_1/coty
فورد لها مصانع فى جميع انحاء العالم, من أول المانيا لحد انجلترا و البرازيل و جنوب أفريقيا و كندا.
الفورد فيستا لا تصنع البتة فى المانيا, الفورد فيستا تصنع فى البرازيل و جنوب افريقيا و الصين و المكسيك.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fiesta
الفورد فوكاس تصنع فى روسيا و الأرجنتين و حتى وقت قريب كانت تصنع فى انجلترا, لا أعرف ان كانت لا تزال تصنع هناك أم لا.
الفورد كا تصنع تصميمها مأخوذ من الفيات باندا و تصنع فى بولندا مع الفيات 500.
مصنع فورد فى المانيا هو احدى مصانع فورد الموجودة فى كل أنحاء العالم, فمنقدرش نقول أبدا انو فورد ألمانى, و الا لكانت المرسيدس مصرى مادامت يتم تجميعها فى مصر!
أوبل و فوكسهول و هولدن الاسترالية يصنعون نفس السيارات, و لا يوجد تصميمات خاصة بأوبل, فمثلا لنأخذ الكورسا الموجودة فى القائمة :
الاوبل كورسا تقوم على شاسيه من فيات الايطالية من ايام التعاون بين فيات و جنرال موتورز, المحركات كلها من جنرال موتورز, أما محركات الديزل فمأخوذة من فيات, و هى تشترك مع فيات جراند بونتو فى الشاسيه.
http://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Corsa
و كون فوكسهول تبيع فى انجلترا, فهذا ليس لكونها شركة ألمانية, بل لأنها اسم انجليزى محبوب هناك.
بالنسبة للجائزة اللى حضرتك اشرت اليها, و أشرت الى حيادها و قيمتها, فيات أخدتها 8 مرات, و هى بذلك أكثر الشركات حصولا عليها, و كانت أخر مرة الفيات 500 سنة 2008.
على فكرة أنا مش بكره الألمانى و لا بهاجم الألمانى, الألمانى عربيات كويسة جدا, و لكنها ليست الأفضل فى المطلق, و هى فى مصر واخدة سمعة فوق مستواها الحقيقى, فالفولكس ليست أفضل من فيات و بيجو, و المرسيدس و البى ام ليست أفضل من كاديلاك و الفاروميو.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى

التعديل الأخير تم بواسطة فادى ; 12-07-2009 الساعة 05:43 PM
قديم 12-07-2009, 06:32 PM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

فورد لها مصانع فى جميع انحاء العالم, من أول المانيا لحد انجلترا و البرازيل و جنوب أفريقيا و كندا.
الفورد فيستا لا تصنع البتة فى المانيا, الفورد فيستا تصنع فى البرازيل و جنوب افريقيا و الصين و المكسيك.
.
مصنع فورد فى المانيا هو من اكبر مصانع فورد فى العالم و دة خبر تصنيع الفيستا الجديدة اللى اخدت الجوائز فى مصنع المانيا فى كولونيا
http://www.themotorreport.com.au/671...ion-in-germany

و الفورد فيستا تم تصميمها فى مركز تصميم الشركة الرئيسى فى المانيا فى كولوينيا برضو

http://findarticles.com/p/articles/m...0/ai_n17951896
/
و بالنسبة لاوبل , مافيش شك انها المانيا , دى مش محتاجة مزايدة يا فادى , و التعاون موجود بين الشركات ,لكن لو كانت الفيات بينتو جيدة كانت عملت ارقام قياسية زى الكورسا كدة .

الصناعة الايطالية ممتازة طبعا , لكن على مستوى السيارات التجارية السيارت الالمانية تكسب مافيش شك .
و سمعة السيارت الالمانية مش من فراغ.

للاسف فيات تاخرت جدا فى مستوى التصنيع فى السنوات الاخيرة , ولا هى كسبت الدول الفقيرة زى الصين او الشرق الاوسط و لا هى نجحت فى اوروبا فى المنافسة اوبل او فولكيس او سيات حتى ,و الموضوع كلة بارقام المبيعات و تقديرات الخبراء , انا مش بجيب كلام من عندى .

و اخر فضيحة ايطالية اهى .

الفاروميو بتنقل تصميتها من اوبل فى احدث سيارتها ..حاجة تكسف بالنسبة لايطاليا , اللى هى بلد النحت و الفن اساسا .

http://carscoop.blogspot.com/2009/07...eo-milano.html

عموما يا فادى كل واحد لة رأية و قناعتة فى النهاية , و الفروق بين الدول الغربية مش كبيرة فى رايى , لكن المانيا تكسب بالنسبة لجودة السيارت التجارية بدون منازع .
قديم 12-07-2009, 11:48 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

و بالنسبة لاوبل , مافيش شك انها المانيا , دى مش محتاجة مزايدة يا فادى , و التعاون موجود بين الشركات ,لكن لو كانت الفيات بينتو جيدة كانت عملت ارقام قياسية زى الكورسا كدة .
الجراند بونتو عاملة أرقام قياسية بالفعل, و هى سابع أكثر السيارات مبيعا فى أوروبا.

للاسف فيات تاخرت جدا فى مستوى التصنيع فى السنوات الاخيرة , ولا هى كسبت الدول الفقيرة زى الصين او الشرق الاوسط و لا هى نجحت فى اوروبا فى المنافسة اوبل او فولكيس او سيات حتى ,و الموضوع كلة بارقام المبيعات و تقديرات الخبراء , انا مش بجيب كلام من عندى .
الكلام ده كان ينفع تقولو من 5 سنين بس عندما كانت فيات تعانى من سكرات الافلاس بسبب أخطاء فى الادارة, انما الأن فان مبيعات فيات هى الأكثر نموا فى اوروبا, و تجاوزت أخيرا مجموعة بيجو-سيتروين, و ارتفعت حصتها من 8.8% الى 9.3% من السوق الأوروبية, و زادت حصتها فى السوق الألمانية نفسها من 3.5% الى 5%, و فى السوق الفرنسية رفعت نسبتها من 4.5% الى 5.1%.
الكلام ده كان فى مايو اللى فات, و من المتوقع أن تصل حصة فيات الى 10% من السوق الأوروبية فى شهور معدودة.
http://www.lifeinitaly.com/node/6151
لا تنسى أيضا انها الشركة الأوروبية الأكثر ربحية فى العام الماضى(بينما تعانى اوبل من الافلاس), هذا غير أنها اشترت كرايزلر الأمريكية و تستعد لتسويق موديلاتها بالسوق الامريكى.
و رغم الازمة الاقتصادية الخانقة فان مبيعات فيات زادت بنسبة 5% فى اوروبا وحدها.
و حققت البرافو مبيعات فوق المتوقع فى اسواق استراليا و نيوزلنده.
أما ال500 فقد أبهرت العالم و اضطرت فيات الى زيادة الانتاج عدة مرات لتلبية الطلب المتزايد عليها و الذى وصل فى بعض الأحيان الى الانتظار بالشهور للحصول على فيات 500!!
و فيات هى الشركة الوحيدة التى زادت مبيعاتها فى شهر ابريل الماضى و لم تهبط.. كما أنها هى و فولكسفاجن الشركتين الوحيدتين اللتان حققتا أرباحا بدلا من الخسائر فى العام المنصرم.
http://www.detnews.com/article/20090...Western+Europe

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 13-07-2009, 07:18 AM
mody10_10 mody10_10 غير متواجد حالياً

mody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond repute

يا اخ واوا بص شكلك مغرم بحاجه اسمها المانى دى بقا مش المانى دى تشيكى دلوقت شوف جمهوريه اتشيك عمله ازاى وبعدين اتكلم وبعدين محدش يزعل منى انا كنت فى الكويت الاسكودا محدش بيركبها لانها عربيه حقييييييييييييييره جدا يعنى الناس اللى معاها فلوس كانت على الاقل تفكر تجيب عربيه الخضار من اسكودا بس بيفضلو اليبانى عنها شوف وصلت لدرجه ايه وانا قولت من الاول الاحترام لى بى ام ومرسيدس وبعدين لو جيت تدور صح هتلاقى ان الالفا روميو اغلى بكتير من البى ام واحسن منها وهى تبع فيات صح ولا انا غلطان انما بقا جهل الشعب المصرى جه بسبب المرسيدس المانى ولما عرفوا ان الاسكودا المانى قالو من ريحت الالمانى تبقا حلوه من غير تفكير عملو زى البقره اللى مغمين عنيها سورى على التشبيه كذالك الاوبل قالو المانى وهى مش المانى ده بقا قمه الجهل بالسيارات وانا اهو وانتوا اهو هنشوف بعد كده اسكودا عمله ازاى فى السنين اللى جيه وبعدين مفكرتوش فى حاجه ليه كل السنين دى الاسكودا مغيرتش شكلها طول العمر ده مع ان السيارات التانيه فى التغير المنوط بين الشركات اقول ليه زى الفيات 128 والادا شكلهم ثابت واتعودنا عليه عشان عربيات عمود البلد من الاخر ولما اسكودا لما فكرت تغير الشكل غيرت الفانوس لا جيتو على نفسكوا

تحياتى للجميع
قديم 13-07-2009, 01:10 PM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody10_10 مشاهدة المشاركة

يا اخ واوا بص شكلك مغرم بحاجه اسمها المانى دى بقا مش المانى دى تشيكى دلوقت شوف جمهوريه اتشيك عمله ازاى وبعدين اتكلم وبعدين محدش يزعل منى انا كنت فى الكويت الاسكودا محدش بيركبها لانها عربيه حقييييييييييييييره جدا
عربية حقيرة جدا .....!!! , الحقيقة كلامك دة بياكد ان الكويتة دول لا يفقهو شىء فى السيارات , و الحقيقة ولا اى حاجة تانية , دلو شوية قبائل عاشية على ابار بترول .
هو انا ححد اختياراتى و تقيمى بناء على اختيارت على الكويتة , انت بتهزر اكيد .....

و انا مش مغرم بالامانى ولا حاجة ,بس انا بقول حقائق و انت اركب اللى يعجبك