العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 24-06-2009, 10:18 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا عاوز افهم وجهت نظر الشعب المصرى

اسمحلي يا استاذ فادي انا غير متفق معاك
الجودة و الاعتمادية مش محصورة في مرسيدس زي مبتقول و فولكس و سكودا من احسن العربيات من الناحية ده علي مستوي العالم. اما المشاكل اللي قلت انهم بيعانو منها و رغم انها مش كتير لكن سببها انهم بيحطوا تكنلوجيا العربيات الفارهة في العربيات العادية و طبعا بيتطروا يعدلوا فيها لخفض التكاليف و هو ده اللي بيسبب المشاكل و انا واثق انهم بيعملوا علي تلافي المشاكل ده و ومؤمن بنجاحهم.

من امتي بقت السرعة هي اللي بتحدد جودة العربية. و ميق قالك ان بورش بتنافس فيراري اصلا. فيراري بتصنع عربيات سوبر رياضية لا تصلح للاستخدام اليومي و لا داخل المدن و موجه الي الناس ذوي الدخول الخرافية لاستخدامهم في اوقات اجازتهم عكس بورش تماما اللي هدفهم صنع سيارة تعطيك الحس الرياضي و نفس الوقت تصلح للاستخدام اليومي و بسعر معقول. اما فيراري فليها لمبرغيني اللي علي حسب فكرتك عن اوبل تبقي عربية الماني بحكم انها مملوكة لاودي اللي كان ليها دور كبير في انتشال لامبورجيني و زيادة كفائتها و اعتماديتها عشان تقدر تنافس و ذلك باشتراكهم في مكونات كتيرة.

اعمل ايه بشباب الفيات و رشاقة الالفا لما تظهر مشاكلها و طبعا انت عارف ان سمعة فيات و الفا سابقاهم من الناحية دي خصوصا من ناحيةالمشاكل الكهربائية و ان كان في تحسن واضح في كلا الماركتين لكن لسة بدري لما يحصلو الالماني و علي مالناس تقتنع. اما بالنسبة للروح و الكلام دي فالالمان مبعترفوش بية. العربيات الالماني بتيقي مبنية علي اساس هندسي عالي و كل جزء بيبقي مصمم لعم غرض معين في تكامل مع باقي الاجزاء التانية. و موضوع السائق الحقيقي ده انا سمعتة هو هو بس كان علي البي ام اللي ما فيش اتنين يختلفوا علي المتعة في سواقتها

رايك طبعا علي عيني و راسي و انا معاك ان العربيات الايطالي كويسة لكن مش زي الالماني اما موضوع الفرنساوي دي فمش هكلم علية لان في ناس تتدايق مني بس سؤالي ليك ايه هي الابتكارات اللي خرجت من فرنسا في ال 10 سنين اللي فاتو و ان كان الفرنساوي مشهور بالثبات امال الالماني يبقي اية. اما موضوع الياباني فانت مبخس لحقهم قوي و انت كنت متفق معاك ان هدفهم غير العربات الاوروبي خالص.

انا شايف ان العربيات الالماني هي اكتر عربيات الواحد بيبقي مبسوط و مقتنع و هو سايقهم لانهم بيدوك اكتر من ميزة في نفس الوقت ان كانت جودة تقفيل او راحة و فخامة او حس رياضي و الكلام ده مبني علي تجارب.

في النهاية مقدرش اقول غير اولا اختلاف الاراء لبارت السلع

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 24-06-2009, 12:38 PM
الصورة الرمزية DK.Cupo
DK.Cupo DK.Cupo غير متواجد حالياً
من انا؟: Driving King
التخصص العملى: Don't Ask Please
هواياتي: السباحة والعاب القوى ورياضه الكنغوفو وقفز المظلات

DK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond repute

ارجوا التصحيح

بسم الله الرحمن الرحيم
مع احترامي ليك يا سام باشا

I do not like driving a fast but I love fly slowly

التعديل الأخير تم بواسطة islam_galal ; 24-06-2009 الساعة 01:45 PM
قديم 24-06-2009, 05:46 PM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute

اولا هزا الرد فقط للسيد فادى اللزى صب كل غضبه وطلع القطط الفطسانه فى الالمانى ورفع اوى من شان الايطالى بس بقى على فكره كل العربيات الايطالى فى اوروبا عموما عربيات الطبقه الفقيره عامله كده زى 28 فى مصر يعنى ملهاش ابدا وجه مقارنه مع العربيات الامانى اولا حضرتك بتقول ان الفرارى اسرع من المرسيدس فى الفورملا ون انا من محبى مشاهده الفورملا ون مسئلتش نفسك مين الى سايق الفرارى فى الفورملاون طبعا بطل العالم على التوالى الالمانى مايكل شوماخر يعنى الى كسب وسرع العربيه الفرارى هو السواق الالمانى لان مافيش واحد دكر ايطالى عرف يسرعها وعرف يسوقها بس بقى بعد استقاله واعتزال مايكل شوماخر الفورميلاون هل اصبح للفرارى اى صوت واى سرعه فى الفورميلاون كله دلوقتى المرسيدس والبى ام هما الى بيتصدرو المراكز المتقدمه فى السباقات بعد اعتزال مايكل الامانى سواق الفرارى وبعدين العربيات الجيتا والجولف شكلهم مش سخيف دول شكلهم سبحان الله احسن من منظر الفاروميو الفاروميو معملتش فقط الاعربيه واحده بس هى الموديل الجديد من 159 وموديل 156الفاروميو موديل ابتداء من2004 فما اعلى فقط السيدان منها هى دى الوحيده اللى شكلها مقبول فى كل العربيات الفا روميو انا عندى اصدقاء طلينه كتير فى المانيا وبعضهم بيشتغل معايا مافيش واحد منهم راكب عربيه ايطالى ولا عنده عربيه ايطالى انا سئالت واحد فيهم ليه انت مش راكب عربيه مثلا من عندكم ايطاليا ايطالى يعنى فيات او الفاروميو مثلا عارف بقى يا سيد فادى كان الرد بتاعه ايه مش هتتخيل رد قال ايه الشاب الايطالى صديقى ptmnlo123per1147هنا المفاجئه ليك يا سيد فادى ptmnlo123per1147رد عليا وقلى صحبى الايطالى انا فى المانيا وعوزنى اركب عربيه ايطالى اعتقد انت بقى لازم تفهم لوحدك يا غالى مش محتاجه شرح بقى للرد بتاع صحبى الايطالىptmnlo123per1147 وبعدين تصحيح معلومه الاسعار الفرارى فعلا غاليه بفرق واضح عن البورشه او اى عربيه المانى ptmnlo123per1147حضرتك بقى معرفتش ليه اقولك انا بقا ليه السبب ptmnlo123per1147السبب هو ان الفرارى كسبت معظم مسابقات الفورميلاون على التوالى وهو ده السبب الوحيد على ارتفاع سعرها ptmnlo123per1147 والفرارى مين الى عمل ليها شهره هوا السواق العالمى للفرارى مايكل شوماخر الالمانى ptmnlo123per1147وعلى رائ واحد حبيبى اوى هو مصرى عايش معاى فى نفس المدينه فى المانيا كان بيفكر يجيب عربيه علشان الشغل بتاعه فبيشورنى وبياخد رائ فى الموضوع فبقوله طيب ماتجيب دايو موجود منها فى المانيا بس دايو الجينرال موتورز مش دايو كوريا هههههه فبقوله وعلى فكره دى عربيه الشعب المصرى فضحك ورد على احنا فى المانيا بس المصرى هيفضل مصرى حتى لو تلع مش المانيا لو طلع المرييييييييييييييخ ولو طلع القمر المصرى هيفضل مصرىptmnlo123per1147 اكيد واضحه اوى الجمله الاخيره دى ptmnlo123per1147 حبيب قلبى فادى تحيا ال 28 هى دى ام العربيات ptmnlo123per1147
قديم 24-06-2009, 07:40 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

اعمل ايه بشباب الفيات و رشاقة الالفا لما تظهر مشاكلها و طبعا انت عارف ان سمعة فيات و الفا سابقاهم من الناحية دي خصوصا من ناحيةالمشاكل الكهربائية و ان كان في تحسن واضح في كلا الماركتين لكن لسة بدري لما يحصلو الالماني و علي مالناس تقتنع. اما بالنسبة للروح و الكلام دي فالالمان مبعترفوش بية. العربيات الالماني بتيقي مبنية علي اساس هندسي عالي و كل جزء بيبقي مصمم لعم غرض معين في تكامل مع باقي الاجزاء التانية. و موضوع السائق الحقيقي ده انا سمعتة هو هو بس كان علي البي ام اللي ما فيش اتنين يختلفوا علي المتعة في سواقتها
اعتقد انو الحديث عن أعطال الفاروميو و فيات موضوع خارج الاطار الزمنى حاليا,
حتى الحديث عن اعطال سيتروين و رينو خارج الاطار الزمنى ايضا,
كل هذه الشركات تحسنت اعتماديتها بشكل ملحوظ فى السنوات الأخيرة,
فيات صممت نظام ألى لتصنيع المحركات اسمه FIRE, Fully Integrated Robotized Engine, استطاع هذا النظام انتاج محركات بجودة عالية و اعتمادية متفوقة, كما قلل من تكلفة الانتاج.
لمن لا يعلم فان مصانع فيات هى مصانع السيارات الأكثر ميكنة فى العالم.
ده الى جانب انها الشركة الوحيدة التى استطاعت تقليل عدد القطع المستخدمة فى صناعة السيارة بنسبة كبيرة, مما انعكس على تخفيف الوزن و تحسين الاعتمادية و تقليل تكلفة الانتاج.
و مؤخرا احتلت الباندا صغيرة فيات مرتبة متقدمة على صعيد الاعتمادية فى المانيا, بلد المرسيدس و البى ام!
زمان كنا بنقول انو السيارات الايطالية هى سيارات رياضية الطابع بجودة غير مكتملة,
أعتقد انو حكاية جودة غير مكتملة دى لا محل لها من الاعراب الأن,
و حتى فى مصر, عمرنا ما سمعنا عن حد بيشتكى من فيات بونتو أو سيينا أو بترا,
ده الى جانب انو سيارات فيات القديمة مازالت تجرى فى شوارع مصر بكفاءة عالية, و99.99% منها بنفس موتوراتها اللى نازلة بيها, الشباب بتشد بيها و تتشقلب و تاخد غرز و تلبس فى مطبات و تسافر و تروح و تيجى بعربية عمرها 20 و 30 سنة!!
و هنروح بعيد ليه أنا معايا شاهين بقالها 70 الف تقريبا من غير مشاكل تذكر, رغم انها اعادة انتاج تركى-مصرى لسيارة فيات قديمة من السبعينات.

المرسيدس فى الفورملا ون انا من محبى مشاهده الفورملا ون مسئلتش نفسك مين الى سايق الفرارى فى الفورملاون طبعا بطل العالم على التوالى الالمانى مايكل شوماخر يعنى الى كسب وسرع العربيه الفرارى هو السواق الالمانى
مايكل شوماخر سائق عظيم ده صحيح,
و لكن تذكر انو فى الفورمولا وان 80% بيعتمد على العربية, و 20% فقط للسواق,
مايكل شوماخر قعد أول موسمين مع فيرارى من غير بطولة لأن سيارة فيرارى ساعتها كانت سيئة,
بلاش شوماخر عندك دايمون هيل, كان بطل مع ويليامس, و لما سابهم و راح جوردان على ما اعتقد الموسم اللى بعديه علطول مشافش خط النهاية, لأن عربية جوردان كانت سيئة,
اذن العربية لها العامل الأكبر فى تحديد البطل, فيرارى كسبت 16 بطولة سائقين و هى الأكثر فوزا على الاطلاق فى سباقات الفورمولا وان, و سعرها مرتفع من قبل مايكل شوماخر,
الحاجة الأخيرة انت عارف مايكل شوماخر الألمانى بيسوق ايه فى حياته العادية؟
فيات باندا, و هو يشيد بيها جدا, كما أنه مشهور بحبه لمنتجات الشركة الايطالية و اعلانات فيات كلها مايكل شوماخر.
مايكل شوماخر ذات نفسه بينصح بمنتجات فيات.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 24-06-2009, 08:17 PM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute

ptmnlo123per1147طبعا مايكل شوماخر لازم ينصح بالايطالى طول ما هو عامل عقد اعلانات مع الشركه وكله بحسابه ptmnlo123per1147