العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 04-07-2012, 03:15 AM
mohamed said amer mohamed said amer غير متواجد حالياً

mohamed said amer will become famous soon enough
نقاش رد: تسقيط متور للريتمو

هغير العفشة اللى قدام كلها هخليها تشيل حتى لو ماتور تريلا المهم النظرية تمشى و بعدين أنا مش عايز اغيرها لانها كانت بتاعت والدى الله يرحمه ومش عايز افرط فيها انا بصيت على حجم الماتور 90%يخش الحوض الريتمو حوضها واسع و العفشة اللى قدام واللى ورا هتتغير بحاجة تستحمل الوزن و على فتح الشاسيه هيتعمله تقويات تخليها تخش فى قطرالمهم أنا عايز أعرف بعد كل الحاجات دى ينفع ولا لأ وشكرا

التعديل الأخير تم بواسطة mohamed said amer ; 04-07-2012 الساعة 03:28 AM
قديم 04-07-2012, 04:19 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تسقيط متور للريتمو

متزعلش منى كدا انت هتبوظ العربيه خالص
معلش اللى عاوز يسقط ده يجيب موتور مناسب للعربيه غير كده الموتور ال 3500 سى سى اللى حضرتك بتقول عليه ده معمول علشان يجر وزن مش يجيب سرعات عالية غير كدا هتصرف كتيير على العربيه والشاسيه مهما تصب فيه وتقوى فيه لازم هيكون فيه نقطه ضعف هيبداء يطلع منها شرخ معلش لو العربيه ديه غالية عندك فكل اللى حضرتك تعمله معاها تنزل تجيبلها موتور ريجاتا 1500 بالتكيف بتاعه كربراتير مش انجكشن
وتعزل العربيه تمام من جوه وتركب تكيفك على الموتور وازاز كهربا وسنتر وانذار ومرايات كهربا وفرش نضيف وياسلام بقى لو قبل ده كله تعمل سمكرة وبويه للعربيه كلها من اولها لاخرها على نضافه والتكيف تشغله وهتحس ان معاك عربيه بجد ولو عاوز تعمل شوية تقويات للشاسيه بسيطه
اعملها كده الشاسيه ممكن يستحمل الموتور ده بس انه يستحمل موتور بتاع عربيه اكبر من عربيه ميكروباص وكمان 3500 سى سى فمهما تعمل عمر الشاسيه ما هيتحمل القوة والاهتزاز الهائلين اللى هيولدهم الموتور ده
وفى الاخر الموضوع فى ايدك
ولو عملت اللى بقولك عليه هتبقى حافظت على العربيه وكمان هتستمتع بيها
جامد وهيبقى معاك عربيه مميزة

وطبعا القرار فى الاول والاخر لك

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 04-07-2012, 07:19 PM
mohamed said amer mohamed said amer غير متواجد حالياً

mohamed said amer will become famous soon enough

شكرا عل الرد و أنا محترم كلامك جدا بس انا عايز أعرف حاجة دلوقتى العربية لو أتغيرت بدل ما تبقى على علب تبقى على شاسية و المتور يتحط على الشاسه مع تقويات الصدر برده غيه المشكلة فى كدة غير أن الموضوع ده لو إتعمل هيخلى العربية طلقة وانا بصراحة بحب السرعات العالية ماتور الريجاتا مش هيدينى اللى انا عايزه من الأخر أنا عايز اخليها شبه ال126الى فى الرابط المرفق العربية على شاسيه ماتور قوى ثبات عالى إلى حد ما ..................سوبر كارhttp://world-viewer.com/photos/fiat-126-colo/12/

التعديل الأخير تم بواسطة mohamed said amer ; 04-07-2012 الساعة 07:31 PM
قديم 04-07-2012, 08:07 PM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute

يعم حرام عليك بدل متركب متور ملاكى متسمعلوش صوت تركب متور ديزل وتسمع مزيكة حصبله طلعه من الكبوت
وبعدين حتى لو عملت تقويات للشاسيه والعفشه وزن المتور ده لوحده هيخلى العربيه تقيله اوى من قدام وخفيفه من وراء يعنى لقدر الله لو كلت مطب هتتقلب
وعما هجوبك على اللى انته عايزه
المرور لا يسمح بالعب فى قواعد المتور ولا تركيب متور لنوع تانى غير نفس نوع العربيه
يعنى المرور هيقفلك فى حتت قواعد المتور

قديم 04-07-2012, 08:46 PM
cars admire
Guest

حصرى Fiat Ritmo Diesel : تسقيط متور للريتمو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed said amer مشاهدة المشاركة

سؤال لأهل الخبرة هو ممكن يتسقط متور فيات دوكاتو3500سى سى ديزل وتربو و أنتر كولر لعربية يات ريتمو مع تحويلها للدفع الرباعى طبعا أنا عارف هتقولوليى الشاسيه مش هيستحمل .......هيتعملة تقويات و يبقى أقوى من شاسيه الجيب بس السؤال هل ينفع ولا لأ و المرور أخباره إيه,,وده لينك للعربية فيات دوكاتو للى ميعرفهاشhttp://motoburg.com/1785-fiat-ducato.html
Fiat Ritmo 130 TC Abarth

سترادا

1900 سى سى تربو ديزل

WATERPUMP FIAT RITMO, SEAT IBIZA DIESEL

1700 سى سى ديزل

Fiat Ritmo Diesel

سيليكتا cvt اوتوماتيك

ديزل

The late model TC. Note the fuel pump that is located on the cam box

16v versions