العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 13-01-2009, 04:38 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الاسد الجريح .... يصبح اكثر ضراوه ..... مازيراتي

انا طبعا مبسوط جدا من المشاركات و وذوق كل الناس اللي شاركت و احييهم على مشاركتهم

بس كان نفسي الناس تقول رأيها عن الشركه اكتر من رأيها عن الموضوع ....
يعني شايفين انها تقدر تستمر امام شركات زي مرسيدس و بي ام و اوستن و جاجوار ...
و لا حتكون شركه متفرده بذاتها (زي بوجاتي مثلا) تعمل عربيات للصفوه خصوصا ان عربياتها غاليه جدا ....
ولا هي عايشه بس على امجاد الماضي ببركه دعا فيراري و الفا ؟...و فيات بتزق ...
اسئله كتير

يعني مش حزعل لو حد جه قال مازيراتي دي خلاص راحت عليها و العربيتين اللي بتعملهم دول حلاوه روح ... وكدا يعني .... بالعكس .... انا نفسي بسأل السؤال ده و عايز اعرفه

الجران توريزمو و الكواترو يعملو في مصر 3 مليون جنيه الواحده ... ضعف سعر الجاجوار XK8
و الاسعار دي من ملحق اخبار السيارات 3-1-09 ... لأني عمري ما شوفت مازيراتي في مصر

انا منكرش اني تعبت في الموضوع وحاولت اخرجه بأحسن صوره ... بس هدفي ان الناس تشارك برأيها من خلال المعلومات اللي عرضتها و اللي الناس تعرفها .... وكدا الموضوع يفيد الناس فعلا ... ودي تبقى احلا مشاركه ptmnlo123per1126
وشكرا للجميع و يارب يكون الموضوع عجبكم و افادكم ptmnlo123per122

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 14-01-2009, 02:29 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

سامح باشا ،،

الشركات دي الأعلي ربحيه في العالم

و عشان كده يوم ما واحدة منهم تتعرض للبيع

خمسين الف واحد يتمنوا يشتروها

و علي فكرة ممكن تكون شركة زي مازيراتي مش خطتها انها تتوسع في الانتاج اساسا

دول بيعكسوا المبدأ

بيع قليل و اكسب كتيييييييييييير

عشان كده كل الشركات في العالم بتحلم بانها تحط رجلها في سوق السيارات الفاخرة

هوا عايز يبيع كام عربية في السنة بمبالغ خرافية و دمتم

فحكاية هتستمر و تستطيع المنافسه

فهيا هتستمر و تستطيع المنافسة

قديم 14-01-2009, 04:21 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

بالضبط زي ما احمد باشا انور قال
مزيراتي مش من خطتها انها تزود موديلاتها
الموديلين دول معمولين للصفوه
يكفي ان المزيراتي في الامارات مش بيركبها غير الامراء
و بعدين كل الشركات دي تحت فيات و فيات بتدعمهم كويس

حـازم خـضـر

قديم 14-01-2009, 09:50 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

عندهم تاريخ - سمة خاصة - تكنولوجيا - نجاح اقتصادى

يبقى ليه مش هتستمر ومين يقدر يضيع كل ده

الازمة الاقتصادية بعيده عنها تماما لانها هتأثر على الكيانات الاكثر ضخامة اكتر وعلى الشركات اللى بتنتج بشكل كبير ولفئات متعددة من الناس

لكن الوضع بالنسبة لميزاراتى مختلف تماما لا عندهم mass production ولا ينفع اصلا زى ما وضح احمد انور وانتاجهم لشريحة واحدة (A+++) صفوه صفوه الصفوه

لكن تنافس مرسيدس وبى ام معتقدش خالص اولا لكل ماسبق وثانياً اصلاً بتخاطب رغبات معينة وبتقدم ذوق وطعم خاص لسيارة تختلف عما تقدمة العمالقة الالمان (البافارية ومرسيدس)

متقلقش سامح هتفضل موجوده شد حيلك انت بس اقبض الجمعية اللى انت عاملها علشان تشتريها يا اما حط اللى معاك مقدم وجيبها قسط وخلاص على خمس قرون ptmnlo123per122

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 14-01-2009, 10:05 AM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

على فكره العربيات ديه لو باعت كميات كبيره إقروا عليها الفاتحه
لأن مقتنوها أصلا بيجيبوها للتميز والإنفراديه فلو إنتشرت زي مرسيدس أو بي إم يبقى فقدت بريقها وماينفعش ساعتها إنها تتباع بالأسعار إللي بتتباع بيها ولا تتعمل بنفس الخامات إللي بتتعمل منها ولا حتى تتصنع بنفس الأسلوب (يدوي hand made ) لضمان التميز
يارجاله كل حاجه محسوبه عند الناس ديه هما عارفين بيعملوا إيه فيه تارجت مبيعات معين وكمان تارجت زبون معين ، الماركه ديه مش حتبقى سياره شعبيه (أقصد على مستوى السيارات الفاخره زي مرسيدس و بي إم دبليو كمثال) لأن ده هوه هدفهم
عدد قليل = سعر عالي جدا نظرا للتميز والندره = عدد محدود من الزبائن مضمونين على مستوى العالم

مفيش حاجه ممكن تتعمل من غير خطه مسبقه لازم نبقى متأكدين من كده إحنا بس إللي بنفكر بطريقه أحيانا عشوائيه وبها كثير من الإتكاليه والتواكل وده مش مبدأ الخواجه ptmnlo123per1127