العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 02-12-2010, 11:23 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال عاوز اطرحة من زمان وياريت الناس ترد علية بأمانة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

انا رأيي المتواضع ان اللي بتتكلم عليه حالة في مصر بس لان زمان فيات كانت مشروع قومي مصانع شركة النصر تعمل بكامل طاقتها على تصنيع سياره مصريه (نصر) و ذلك بتجميع سيارات فيات الايطاليه و ده اللي ادى الى انتشارها بالصوره اللي بتتكلم عنها في مصر بالاضافه طبعا الى ان فيات اساسا متخصصه لسيارات المدينه بمحركات صغيره و موفره و انتشارها هو اللي ادى الى توافر و رخص قطع غيارها ( كله تقليد حاليا و غالبا كله صيني) و توافر قطع غيارها و رخصه ادى الى انتشارها اكثر !!!! بس فعلا مكانتش عربيات متينه زي ما في ناس فاكره و كلنا عارفين مدى بشاعه و سوء ميكانيكا القرده و مدى ضعف شاسيه ال 128 و مدى سرعة تاكل صاج كارتيرات ال 127 و مشاكل عفشة ال 132 التي تصعب حلها و اعطال كورونة ال 131 المستمر و ارتفاع اسعارها!

نيجي للحديث من فيات : العربيه دي عربيه ناجحة بكل المقاييس بس التوكيل اثبت فشله برضه بكل المقاييس لانك لما تفكر تدخل عربية سمعتها سابقاها زي فيات بتوافر قطع غيارها و رخص ثمنها اعتقد ان الحل الامثل ليه انه كان يأجر مصانع شركة النصر و يتعاقد على شراء خطوط تجميع لعربيه رخيصه من فيات زي البونتو كلاسيك مثلا مع دعاية ممتازه و مستمره و يغرق محلات الايطالي المتوفره اساسا في كل شارع وحارة بقطع غيار ليها الاصلي او تصنيع اوروبي (و بالتبعية التجار حيعملوا تقليد ليها في الصين و يبيعوه بربع التمن ) و كل حاجتها حتبقى متوفره اصلي و تقليد زي الكوري و يرجع سمعة فيات تاني لان الناس حتفهم ان فيات اتطورت و باقت تستاهل كل جنيه يندفع فيها و شوية شويه يدخل خطوط انتاج جديده او يستورد عربيات زي برافو و 500 بجوار الحصان الرابح اللي حيعتمد عليه و هو البونتو! هي دي الحاجه الوحيدة اللي ممكن فيات الجديد ينجح فيه بالذات لأن علاقة مصر بفيات غير علاقتها بأي ماركه اخرى تفتح توكيل و تشتري كام عربيه من كل موديل و تبيعهم
فيات اداريا مش فاشلة في شراكتها لكرايسلر لأنها بكل بساطة عايزة تقتحم سوق السيارات الفاخرة او العائلية كبيرة الحجم لمنافسة مرسيدس و بي ام جبليو بسيارات بقاعدة عجلات طويلة و كبيرة ككرايسلر و محركات عملية و ذات قدرات عالية كالفا روميو و تصنيع ايطالي اوروبي
قديم 02-12-2010, 11:38 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

فيات اداريا مش فاشلة في شراكتها لكرايسلر لأنها بكل بساطة عايزة تقتحم سوق السيارات الفاخرة او العائلية كبيرة الحجم لمنافسة مرسيدس و بي ام جبليو بسيارات بقاعدة عجلات طويلة و كبيرة ككرايسلر و محركات عملية و ذات قدرات عالية كالفا روميو و تصنيع ايطالي اوروبي
هو التاريخ بيقول انهم فشلوا اداريا و تسويقيا .. والدليل شراكتهم مع جنرال موتورز
اما حاليا منقدرش نقول هي نجحت و لا فشلت لانها لسه في بدايه الشراكه و لسه مفيش اي انتاج مشترك ظهر
كرايسلر اساسا مش شركه قويه علشان فيات تستفيد منها في منافسه بي ام و مرسيدس
اذا كانت كرايسلر نفسها مش قادره تنافس الشركات المنافسه ليها حتنافس الكبار ازاي !!
دي يدوبك شمت نفسها شويه لما دايملر تعاونت معاها و كانت اسواء فترات مرسيدس
اما فيات لوحدها برغم امكانياتها وخبرتها في الفئات المتوسطه و الصغيره مقدرتش تنافس فولكس جولف بالبرافو .. يبقى ازاي حتنافس مرسيدس بكريسلر !!!!

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 03-12-2010, 06:41 AM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold

اولا اشكر كل الاعضاء الى ادو المعلومات الجامدة دى بجد مجهود غير عادى للاستاذ sam sam بجد انتا راجل رائع فى تاريخ السيارات... و ايضا اشكر استاذ والاخ وليد باشا على المعلوماتك ومساعدتك ليا بجد فى الرد على الموضوع وكل شى كل الشكر والتقدير ليك .. واستاذmmffor ايضا العضو الاخ المتميز وبحب ردودة وكل شخص شارك فى الموضوع وكل معلومة اضافها هنا بجد كل الشكر والتقدير واكيد فيات شركة محترمة و طول عمرها محترمة بترخها فى صناعة السيارات ويارب ترجع وتنتشر زى الاول وتبقى الاولى فى المبيعات زى زمان لان سيارة لا تنسىFiat شكرا بس كان ليا حاجة كنت عايز اقولها يا استاذ و الاخ mmffor ان العربيات فيات بتاع زمان كان فيها مشاكل بس لغايت الان متوصلة ومتوكبة العصر وعايشة و مش بتقول لا فى وفى اى وقت شغالة و سهل تصلحها حتى لو فيها عيوب وبردة محبوبة لغايت الان وفى حاجة بردة اعادة البيع مزال جيد معنى سيارات اهلكت وفات عليها الزمن
قديم 03-12-2010, 11:36 AM
الصورة الرمزية MmFFoR

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

بصراحة انت شخص نشيط و عاجبني فتحك لمواضيع كتير مهمة و مثيرة للاهتمام لان انا مش بشارك الا في المواضيع المهمة و اللي ممكن يبقى فيها افاده للاخرين! و لسه حالا واخد بالي ان حضرتك صاحب اغلب المواضيح! سعيد بالتحدث معاك و ادارة حوار بصحبتك و بحييك على اسلوبك المحترم
قديم 03-12-2010, 11:43 AM
الصورة الرمزية MmFFoR

انا اظن ان الموضوع ده تم مسح بعض المشاركات التي تحتوي على خلاف في الحوار؟ واللا انا اتجننت؟ عموما لو ده حصل يبقى كويس انه اتمسحت المشاركات دي! كلنا اخوات و ناضجين و رجالة!