العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > السيارات التجارية > ميكروباص

ميكروباص عالم الميكروباص و عفاريت الأسفلت

قديم 18-02-2013, 02:27 PM
الصورة الرمزية احمد ابو فارس
احمد ابو فارس احمد ابو فارس غير متواجد حالياً

احمد ابو فارس is on a distinguished road
للاهمية رد: اسال عن لوحات الخاص و الاجرة والرحلات والمدارس واجراءات اللوط

معلش يا كينج ايه المحافظات اللى بيها ترخيص رحلات مفتوح للميكروباصات 14/15 راكب ؟

قديم 22-02-2013, 03:40 AM
King of the road King of the road غير متواجد حالياً
من انا؟: القاهرة
التخصص العملى: محاسب وبدرس قانون
هواياتي: شغلي

King of the road will become famous soon enough
افتراضي رد: اسال عن لوحات الخاص و الاجرة والرحلات والمدارس واجراءات اللوط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد ابو فارس مشاهدة المشاركة

معلش يا كينج ايه المحافظات اللى بيها ترخيص رحلات مفتوح للميكروباصات 14/15 راكب ؟

الاستاذ احمد ابو فارس السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بخصوص استفسارك عن المحافظات التى بها ترخيص سياره ميكروباص بصفة رحلات . اود ان انبهك اننى قد شرحت هذا من قبل فى مشاركه اخرى . ومع ذلك هجاوبك بس ياريت تحدد السيارة الميكروباص المراد ترخيصها هل هى جديده ام مستعملة ؟ ولو مستعملة كنت عايز اعرف هى حاليا ايه او كانت تحمل لوحات ايه قبل تسليم لوحاتها؟ عموما لو السيارة زيرو قدامك الاسكندرية _بور سعيد_ الاقصر _ القليوبيه بعد 6 شهور من ترخيص السيارة خاص
قديم 25-02-2013, 12:23 AM
الصورة الرمزية احمد ابو فارس
احمد ابو فارس احمد ابو فارس غير متواجد حالياً

احمد ابو فارس is on a distinguished road
Smile رد: اسال عن لوحات الخاص و الاجرة والرحلات والمدارس واجراءات اللوط

الف الف الف شكر يا كينج S LAM
قديم 28-02-2013, 03:53 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

ربنا يبارك فيك يا كينج علم غزير و عطاء من القلب

عندي استفسار

انا من سكان القاهرة و بفكر اشتري عربية ميكرو باص بغرض الاستخدام الشخصي (عائلي) فهل هناك شروط معينة للترخيص كملاكي ؟ عدد الكراسي مثلا ،

و اذا كان ما ينفعش تترخص ملاكي فما هو البديل ؟ و هل هناك فارق بين قيمة الترخيص الملاكي العادي و بين الحلول البديلة من ناحية الضريبة السنوية مثلا خاصة و ان مثل تلك السيارات تتمتع بسعة لترية كبيرة

و اخر سؤال هل هناك اختلاف بين اقصي مدة ترخيص ما بين الملاكي و البدائل الاخري (يعني انا اعرف ان الملاكي ممكن ترخيصه لمدة 3 سنوات مثلا فهل ذلك ينطبق ايضا علي التراخيص البديلة )

و شكرا مقدما

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 05-03-2013, 05:40 AM
King of the road King of the road غير متواجد حالياً
من انا؟: القاهرة
التخصص العملى: محاسب وبدرس قانون
هواياتي: شغلي

King of the road will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamhussein0 مشاهدة المشاركة

ربنا يبارك فيك يا كينج علم غزير و عطاء من القلب

عندي استفسار

انا من سكان القاهرة و بفكر اشتري عربية ميكرو باص بغرض الاستخدام الشخصي (عائلي) فهل هناك شروط معينة للترخيص كملاكي ؟ عدد الكراسي مثلا ،

و اذا كان ما ينفعش تترخص ملاكي فما هو البديل ؟ و هل هناك فارق بين قيمة الترخيص الملاكي العادي و بين الحلول البديلة من ناحية الضريبة السنوية مثلا خاصة و ان مثل تلك السيارات تتمتع بسعة لترية كبيرة

و اخر سؤال هل هناك اختلاف بين اقصي مدة ترخيص ما بين الملاكي و البدائل الاخري (يعني انا اعرف ان الملاكي ممكن ترخيصه لمدة 3 سنوات مثلا فهل ذلك ينطبق ايضا علي التراخيص البديلة )

و شكرا مقدما
الاستاذ حسام حسنى السلام عليك وعلى كل من صلى على اشرف الخلق سيدنا محمد خير خلق الله صلى الله عليه وسلم . اولا اعتزر على التأخير فى الرد على سؤالك بخصوص امتلاكك لميكروباص بغرض ترخيص لصفه ملاكى . هل الميكروباص انتاج محلي ولا مستورد ؟ وهل سبق له الترخيص من قبل ؟ او عليه لوحات حاليا او سابقا باى صفه ترخيصيه؟ كل ما ذكرت يجب ولابد ان يكون عدد الركاب +السائق =9 راكب وذلك من خلال فاتوره الصنع لو السيارة محليه . ومن خلال الافراج الجمركى لو السيارة مستورده . وفى حال اذ كانت السيارة اكثر من 9 راكب والسياره محليه الصنع يتم التوجه الى الشركه المصنعه لتغيير الفاتوره . هذا اولا
اما ثانيا. يجوز ترخيص السياره بصفه رحلات او مدارس او خاص بحسب قانون المرور وتعليمات الاداره العامه وحسب المحافظه المراد الترخي بها .
ثالثا . لا يجوز الترخيص لاكثر من 3 سنوات عدا الملاكي والدراجات النارية
رابعا . نعم هناك اختلاف من حيث كافه الرسوم السنوية بين السيارات بصفه الملاكي والسيارات التى تحمل صفات الاخري
ومن الافضل ان تتواصل معي من خلال 01064867673 حتى لا يطول الشرح ونظرا لعدم تواجدي بشكل دائم فى الموقع.