العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 31-03-2011, 06:03 AM
presairo_92 presairo_92 غير متواجد حالياً

presairo_92 is on a distinguished road
افتراضي لانسر ولا كروز؟؟

كنت عايز اعرف رأيكم بالنسبة لكل من اللانسر الشارك وطرازاتها المختلفة و الكروز
وياتري انهي الاحسن والانسب لطالب جامعة فيهم وبرضو اسعار ومواصفات الهاي لاين بتاع كل واحدة

انا عن نفسي حابب اللانسر جدا بس في ناس بيقولولي بلاش منها من غير اسباب واضحة (كله بيقول انا عارف ناس معاهم وبيشتكوا منها جامد) فهل الكلام دا حقيقي؟؟
اقصد انها ممكن تتعبني (مع ملاحظة اني هادي في السواقة وباجيب ال 100 بالعافية)
قديم 31-03-2011, 11:25 AM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لانسر ولا كروز؟؟

خليك فى لانسر المكواة ... منتشرة أكتر و ركبتها أكتر من مرة (بسم الله ما شاء الله)

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 31-03-2011, 11:36 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

اولا الاتنين فيهم نفس العيب - كبر حجم وثقل العربية علي قدرة الماتور وده اللي بيخلي العربية سحبها ضعيف والعمر الافتراضي للماتور قصير - لكن فعلا انا اعرف ناس كتير معاها شارك بتشتكي منها جامد

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 31-03-2011, 11:51 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

الكروز فل اوبشن هاي لاين فتحة سقف اوتو عاملة 159,900 جنيه - بدون فتحة ب 147 الف
اللانسر الشارك سبورت اكشن - فل اوبشن اوتو - فتحة سقف ب 155 الف - بدون فتحة سقف و برضه سوبر سبورت فل اوبشن اوتو ب 130 الف

رأيي؟؟؟ اللانسر طبعا!!! كفاية انك بعد ما تهلكها تقوم زي الباشا تجيب موتور ايفو او تيربو من الحرفيين تسقطوا فيها ب 10 الاف جنيه بحبشتكناته كلها و تبقى معاك عربية سبور بجد شكل و مضمون
و على فكرة موتور اللانسر ال 1500 اقوى من موتور الكروز ال 1600
حاجة اخيرة - دي ياباني و التانية كوري - و انت عارف الفرق
قديم 31-03-2011, 03:17 PM
presairo_92 presairo_92 غير متواجد حالياً

presairo_92 is on a distinguished road

الف شكر يا جماعة علي الردود
وmmffor انا اول مرة اعرف ان الكروز كوري انا فاكرها امريكي بما انها شيفورليه
وبالنسبة لموضوع ان العربية تتهلك دا بيكون بعد اد ايه (يعني في متوسط عمر اد ايه للانسر؟) وهل لو جيت ابيعها تجيب سعرها ولا هاخسر فيها جامد ؟
والسبورت اكشن دي هل هي ال ex اللي منتشرة بشكل كبير ولا طراز تاني؟
ومعلش طولت في الاسئلة بس دي ان شاء الله هاتكون اول عربية اجيبها في حياتي ومش عايز اقع في مقلب فيها

الكلمات الدليلية
شارك, هاي لاين, كروز, ميتسوبيشى لانسر, شيفرولية