العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 22-09-2011, 12:04 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شروخ في الحوض في ال 128

اول حاجة لازم مقاسات الحوض ترجع مظبوطة تانى يعنى معروف من الركبة الى الركبة اعتقد 101.5سم حاجات زى كدة السمكرية عرفنها لازم تتعمل لها زراجين والزرجينة تعد حوالى سعتين وبعد كدة يتم اللحام
اما الجزء اللى تحت الاكصدام دى اسمها الصدر اللى راكب علية شداد الميزان وعادة فى الـ 128 بيتشرخ اما انك تجيبة جديد بـ 50 جنية وتجيب عدد 2 ركبة الواحدة بـ 20 جنية وتركبهم التلاتة مع بعض فى العربية او انك تكتفى بلحام الصدر وتقوية الركب بس مش عارف بحس ان لحام على لحام مش بيكون قوى
وبعدين السمكرى بيحاسبك كتير لو فضل يلحم باللمبة والاشتغلاات اللى انت عارفها دى
بيتهيالى حل ركبتين جداد مع قنطرة احسن لانها المقاسات استاندر وبعدين يتلحمو فى علب الشاسية
بعد كل دة لازم تجيب شداد اللى بيركب بين المساعدين تفاديا لفتح او قفل الشاسية تانى
ملحوظة عشان ترجع الشاسية لوضعة الطبيعى لازم تفك الكبالن من النحيتين وبعد التركيب شيل اى ورد بلدى محطوطة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 25-09-2011, 01:18 AM
hella_eng hella_eng غير متواجد حالياً

hella_eng is on a distinguished road

الف شكر على مشاركتكم يا رجاله انا الحمد لله ظبطها رحت للسمكري حطينا الزرجينة و فتحنا الحوض علي 99.9 و عملي لحام فوق العجل و رملي الركبتين اللي تحت القنطرة و ظبت العفشة و الحمد لله العربية ملهاش صوت بس كنت عاوز أعرف احط بلاك علي الركب عشان ماتجيلهاش بارومة تاني ولا اعمل ايه؟؟؟؟؟
قديم 28-09-2011, 07:08 PM
بذرة بذرة غير متواجد حالياً

بذرة is on a distinguished road

ممكن اعرف دفعت كام
قديم 23-01-2012, 04:17 PM
الصورة الرمزية msm_classic
msm_classic msm_classic غير متواجد حالياً
من انا؟: مجنون عربيات
التخصص العملى: System Administrator
هواياتي: السيارات والميكانيكا

msm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nice

متابع
وهل ندهن على الحمات ولا لاء؟
قديم 24-01-2012, 03:51 PM
الصورة الرمزية msm_classic
msm_classic msm_classic غير متواجد حالياً
من انا؟: مجنون عربيات
التخصص العملى: System Administrator
هواياتي: السيارات والميكانيكا

msm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بذرة مشاهدة المشاركة

ممكن اعرف دفعت كام
انا لسه عامل القصه دي امبارح بس كنت طالع من حادث
كان في زرجينه في العلب + وشروخ في الحوض + تقويات في الركي + سمكره رفرين وكبوت وبارومه في الدواسه وشويه ردود في جمب العربيه
تكلفه السمكري = 550 جنيه بالعافيه
وخليت بتاع الدوكو يدهنلي بلك في الصدر ومكان الزرجين معجون في الحوض فقط دون دهان ومكان البارومه في الدواسه
وربنا يقومه بالسلامه عشان اتعقد