العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 21-09-2011, 06:10 PM
hella_eng hella_eng غير متواجد حالياً

hella_eng is on a distinguished road
افتراضي شروخ في الحوض في ال 128

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
انا عندي 128 معدلة حالتها كويسة بس عندي شروخ في الحوض و لحمتها مرتين و برده بتشرخ
انا ناوي هغير المساعدين عشان ناشفة اوي فعاوز الحم الاول
اخلي السمكري يعمل حاجة غير اللحام عشان ماتشرخش تاني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
في حاجة ممكن تمسك العلب كويس ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟
اعمل ايه عشان مافتحش فيها تاني ؟؟؟؟؟؟؟
و ازاي احافظ على العربية من الشروخ دي على طول ؟؟؟؟؟
افيدوني افادكم الله
قديم 21-09-2011, 07:08 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شروخ في الحوض في ال 128

أولا يفضل تصور الشروخ أو توصف مكانها بدقة فين بالظبط في الحوض هل تقصد مكان تثبيت المساعد بالكارتيرة ولا شروخ في أنهي حتة بالظبط وهوا أصلا صعب جدا الكلام بالشرح كدة من غير صور.
السيارة على كلامك معدلة معدل فيها إيه بالظبط ياعني.
إذا وصف الداء عرف الدواء.

قديم 21-09-2011, 07:22 PM
الصورة الرمزية mohamed ellithy
mohamed ellithy mohamed ellithy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى اجهزه تعوضيه

mohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of light

بصراحه مشكله كبيره الشروخ فى الحوض دى

بس هل ممكن فعلا تتلخم وتتنسى ؟

وبعدين انصح بالبار اللى بيمسك الشسيه علششان متتفتحس تانى
قديم 21-09-2011, 07:58 PM
hella_eng hella_eng غير متواجد حالياً

hella_eng is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

أولا يفضل تصور الشروخ أو توصف مكانها بدقة فين بالظبط في الحوض هل تقصد مكان تثبيت المساعد بالكارتيرة ولا شروخ في أنهي حتة بالظبط وهوا أصلا صعب جدا الكلام بالشرح كدة من غير صور.
السيارة على كلامك معدلة معدل فيها إيه بالظبط ياعني.
إذا وصف الداء عرف الدواء.
عزيزي اسلام شكرا لاهتمامك
الشروخ في مكان تثبيت المساعد بالكارتيرة من جوه و فوق العجل و الحتة اللي تحت الاكسدام الامامي
انا اصدي معدل مو 1982
قديم 22-09-2011, 11:53 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hella_eng مشاهدة المشاركة

عزيزي اسلام شكرا لاهتمامك
الشروخ في مكان تثبيت المساعد بالكارتيرة من جوه و فوق العجل و الحتة اللي تحت الاكسدام الامامي
انا اصدي معدل مو 1982
أهلا بيك ياباشا بص ياسيددي شروخ الكارتيرة دي بتبقى عيوب في العفشة أكيد من غير كلام تشيك على العفشة وتشوف إيه المشكلة وغالبا إنتا موطي أو معلي العربية أو مغير المساعدين بحاجة ناشفة مش بتاعتها زبط العفشة ولم الشروخ ومش هتشوفها تاني إنشاء الله.
بالنسبة للشروخ الي تحت الإكصدام الأمامي دي بقى أنا ماكانشي ليا تجربة معاها فا مش عايز أفتي.

آآآه حاجة كمان العربية ال 128 من أضعف أنواع العربيات فا أي تقويات وتعديلات في الشاسيه هتفيدك كتير فيه ناس بتعبيه رصاص وفيه ناس بتقويه بزوايا لحام من قدام وورى وأنا لا أفضل اللحام وفيه تورشن بار بيركب بين الكارتيرتين وفيه ميزان بيركب بين الفردتين الي ورى حاول تفضي الحوض وتلم أي شروخ وتظبط الشاسيه وإنشاء الله تبقى زي الفل.
عارف إإيه ممكن يكون سبب المشكلة أصلا إني العربية دي يكون إتعملها إستعدال شاسيه على السخن.
إبقى طمنا على النتيجة.