العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

موضوع مغلق

قديم 10-09-2010, 05:29 PM
ابو مهند وبس ابو مهند وبس غير متواجد حالياً

ابو مهند وبس is on a distinguished road

شكرا يا استاز على المعلومات القيمه ولكن مفيش موديلات 2011

وهل الاسعار والقسط ده من الاخر ولا لسه فيها تغيير

عاوز اعرف الاسعار اللى فى قسم التقسيط حقيقيه وايه موديلات العربيات دى

عاوز اعرف الاسعار اللى فى قسم التقسيط حقيقيه وايه موديلات العربيات دى

التعديل الأخير تم بواسطة Saif eldien ; 11-09-2010 الساعة 08:52 PM
قديم 11-09-2010, 06:09 PM
mohamedfarouk2008 mohamedfarouk2008 غير متواجد حالياً

mohamedfarouk2008 is on a distinguished road
افتراضي رد: عروض تقسيط سيارات متجدده (إسبوعيا)

1-ارجو من سيادتكم توضيح معنى المرابحة الاسلامية.
2- لو انا معايا 10000 جنيه (مقدم) وعايز عربية (لادا سمارا)ب(50000 ) وعايز اقسط على 60 شهر ممكن تقولي نظام القسط هيكون ازاي (يعنى أدفع كام في الشهر وايه الاوراق المطلوبة لو في نصيب وتم التعامل او ممكن تبعتلي عرض اسعار على الميل mohamedfarouk80@hotmail.c om
هبقي متشكر ليك جدا.
قديم 14-09-2010, 03:40 PM
smartloop smartloop غير متواجد حالياً

smartloop is on a distinguished road

لو سمحتم انا واقع فى مشكلة القسط انا عايز اشترى سياره اسبرانزا A113 هى سعرها 50000 الف جنيه يا اقل بحاجة بسيطه المهم دخلت على مواقع كتير بلاقى عروض المقدم 10% من قيمه العربيه قولت كويس اجى اتصل لاقيته بيقولى مرتبك كام قولتله 800 جنيه وقطاع حكومى بيقولى مش هينفع على الاقل 40000 الاف جنيه يكون مرتبك للعلم انا كبير اطباء واكتر من 28 سنه طبيب ومرتبى اللى الحكومه بتدهولى 800 جنيه وادينى دكتور اعمل ايه ايه الحل لمشكلتى مين فى قطاع عام مرتبه 40000 الاف جنيه ياريت تفيدونى انا ممكن ادفع من 10 ل 15 % وكل شهر حوالى 700 جنيه ياريت حد يحللى المشكلة ولكم جزيل الشكر
قديم 14-09-2010, 07:53 PM
mido_60 mido_60 غير متواجد حالياً

جودى موتورز

mido_60 is a glorious beacon of lightmido_60 is a glorious beacon of lightmido_60 is a glorious beacon of lightmido_60 is a glorious beacon of lightmido_60 is a glorious beacon of lightmido_60 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed zaky mohamed مشاهدة المشاركة

ايه امكانية التقسيط في الغردقة بشرط المعاملة تكون شرعية تماما

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mimo78 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كل عام وانت بخير اولاً
ثانيا انا بسأل حضرتك على اساس امكانياتى(20000 كمقدم و1000ج قسط للوجان ) و يكون
مطابق للشريعة الاسلاميه بعيداً عن شبه الربا حيث اننى لا املك سياره واتمنى انى يكون عندى
وحضرتك انا وزملائى نريد حل باستفاضه وكذلك ليستفيد باقى الاعضاء فالمنتدى وشكراً لحضرتك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedfarouk2008 مشاهدة المشاركة

1-ارجو من سيادتكم توضيح معنى المرابحة الاسلامية.
2- لو انا معايا 10000 جنيه (مقدم) وعايز عربية (لادا سمارا)ب(50000 ) وعايز اقسط على 60 شهر ممكن تقولي نظام القسط هيكون ازاي (يعنى أدفع كام في الشهر وايه الاوراق المطلوبة لو في نصيب وتم التعامل او ممكن تبعتلي عرض اسعار على الميل mohamedfarouk80@hotmail.c om
هبقي متشكر ليك جدا.
ردا علي إستفسار الكثير من الاعضاء في موضوع المرابحه الاسلاميه
إختلف الفقهاء في مدي شرعيه القسط في السيارات
وإختلفت معهم المعايير والضوابط ليكون ذلك التعامل شرعيا
لذلك الافضل الذهاب إلي مشيخه الازهر والسؤال عن النظام الشرعي
(فالعلماء أولي بالافتاء )
و بعد إستفساركم منهم ومعرفه النظام الشرعي ومعرفه الفرق بينه وبين الربوي يمكنكم إبلاغي بتلك الشروط لتوجيه سيادتكم إلي أقرب النظم لذلك
مع توضيح الاختلافات إن وجدت

(( قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي ))
قديم 14-09-2010, 07:55 PM
mido_60 mido_60 غير متواجد حالياً

جودى موتورز

mido_60 is a glorious beacon of lightmido_60 is a glorious beacon of lightmido_60 is a glorious beacon of lightmido_60 is a glorious beacon of lightmido_60 is a glorious beacon of lightmido_60 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smartloop مشاهدة المشاركة

لو سمحتم انا واقع فى مشكلة القسط انا عايز اشترى سياره اسبرانزا A113 هى سعرها 50000 الف جنيه يا اقل بحاجة بسيطه المهم دخلت على مواقع كتير بلاقى عروض المقدم 10% من قيمه العربيه قولت كويس اجى اتصل لاقيته بيقولى مرتبك كام قولتله 800 جنيه وقطاع حكومى بيقولى مش هينفع على الاقل 4000 الاف جنيه يكون مرتبك للعلم انا كبير اطباء واكتر من 28 سنه طبيب ومرتبى اللى الحكومه بتدهولى 800 جنيه وادينى دكتور اعمل ايه ايه الحل لمشكلتى مين فى قطاع عام مرتبه 4000 الاف جنيه ياريت تفيدونى انا ممكن ادفع من 10 ل 15 % وكل شهر حوالى 700 جنيه ياريت حد يحللى المشكلة ولكم جزيل الشكر
للأسف يادكتور دي شروط البنوك إلي ممكن تتدي بمقدم 15%

(( قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي ))
موضوع مغلق

الكلمات الدليلية
عروض, عروض وتخفيضات, تقسيط سيارات