العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 27-04-2012, 11:52 PM
الصورة الرمزية ash_rsi
ash_rsi ash_rsi غير متواجد حالياً

ash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of light
افتراضي رد: رش بيجو 305 ... ممكن مساعدة؟

بص ياباشا اليوم كنت برش الكابوت بسبب واحد الله يكرمه يارب ولزقت كربون عشان ادارى البوظان بس قررت اشيله
عشان المرور بدأ يغلس ومش عاوز تتسحب رخصتى
المهم لقيت انواع بويات كتيره كلها ترجع ليك ولميزانيتك فيه الاوميجا وبعديه الكابسى دول مصرى والاوميجا ارخص
فيه نوع اسمه جنرال وده اغلى وبعديه الكورى وده اغلى وبعديه الاسكنز لو اصلى طبعا سمعت ان الكيلو وصل 750 جنيه
اعتقد لو الخبطات بسيطه تتدارى بالمعجون بس خليك حذر بلاش تبقى طبقه سميكه عشان البويه من اى خبطه هتقشر او تسمكر افضل جدا طبعا
نصيحه ليك اوعى النار فى ازاله البويه القديمه كده هتفكك الصاج من بعضه ومهما استخدمت سيلكون للزق استحاله هيكون زى اللزق الاصلى
الله يعينك وبالتوفيق
قديم 28-04-2012, 10:05 PM
A.Shoukry A.Shoukry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Instructor & Translator
هواياتي: Reading & Languages

A.Shoukry is on a distinguished road

جزاك الله كل خير يا ash_rsi ,,,, و معلش بقى حصل خير و ربنا يعوض عليك .... انا كنت بالعربية فى وسط البلد النهارده و بكره ان شاء الله هاروح اسجل براءة اختراع لإبتكارى نظرية "ان سلمت من التنح مش هتسلم من الغشيم" و هى نظرية تثبت بموجبها ان نسبة النجاة بالسيارة سليمة من غير خبطات فى شوارع القاهرة لا تتعدى 10% ايام الجمعة و العطلات الرسمية, اما فى الايام العادية فتكون النسبة 2% و مع زيادة مدة وجودك فى وسط البلد تقل النسبة 0.5 % كل ساعة ...
قديم 28-04-2012, 11:53 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

الشغل اللي انا بقول عليه يخشلو في 2500 مستريح بس حرام علي 305 الا لو حضرتك غاوي وحابب كده كمان النار مش بتفك الصاج من بعضه لو الصنايعي فاهم ومحترف بلغة الصنايعية مبيلسعش الصاج وكمان ارخص دلوقتي علبة المزيل ب80ج وانت هتحتاج 4 علب بالميت واكتر لكن النار في العربيات الجديدة مينفعش علشان الصاج مش محمل وكمان صاج العربيات الجديده مجلفن ضد الصدأ والنار بتلغي الجلفنه لو انت من الجيزة انا ممكن اعملهالك

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 02-05-2012, 11:03 PM
A.Shoukry A.Shoukry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Instructor & Translator
هواياتي: Reading & Languages

A.Shoukry is on a distinguished road

ربنا يخليك يا aimooooo ...... يعنى 2500 ده لو هنجيبها ارض بالنار ..... ... فى الحالة دى انا شايف ان لونها الحالى تحفة !!! ده حتى فوحلوقى جميل .... بالليل يبان اخضر و بالنهار يبان اغبر !!!
حرام عليكوا يا جدعان !!!
طب انت معندكش اى اقتراح بحيث التكلفة تقل؟؟؟ و لو انت اللى هتعملها هتعملها فين و بكام؟؟؟ و انا عينيا ليك ... كفاية ذوقك و الله ...