العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 25-08-2010, 07:17 PM
memoo9999
Guest

افتراضي رد: مين إللي إتقرص من تاجر عربيات

دا امتداد جميل لموضوعى مقاطعه ***** التجار "**** فئه"
ولكن مش مشكله انكتشترى من خارج محافظتك
ومش مشكله شهاده مخافات مهى ساريعه لمده شهر
ومش مشكله توكيل واحد مدام صاحبه ادامك
ولو حبكتها اوى مش هتعرف تشترى
المهم ونصصيحه فى معرض كتير بتبيع المستعمل على انه زيرو تماما زى المصريه

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 15-09-2010 الساعة 07:47 PM
قديم 25-08-2010, 07:19 PM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

ياههههه فعلا ياخونا تجار المعارض دول ** أنا كنت هاقع كذا مرة وأكتشفت إنك أوعى أبدا تشترى من تاجر ولا غيره
يعنى أنا كنت رحت أشترى عربية ولاقيت عربية أمام معرض دايو نوبيرا العربية ياخونا تشوفوها تقولو عربية لسه خارجه من المعرض وفابريقة بره وجوه وكلمت صاحبها فيها طبعا كنت خلاص هاخلص فيها وبعد كده كلمت أستاذ حازم هنا فى حاجة إن العربية فيها مشكلة إنها أوروبى ومترخصة ولكن 99!!!! وهو بيقول لا دى موديل 2003 لكن أنا منزلها كده عشان الترخيص ياخونا معلش بس منظر العربية كان يجنن لكن أنا قلت لنفسى تانى يوم فوق لنفسك ياهبل وأسمع كلام أستاذ حازم سيبك منها وفعلا خلعت منها والحمد لله لأن دى كانت فى البييييع تييييت

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 15-09-2010 الساعة 07:48 PM
قديم 25-08-2010, 09:53 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memoo9999 مشاهدة المشاركة

دا امتداد جميل لموضوعى مقاطعه ولا د الكلب التجار "ازبل فئه"
ولكن مش مشكله انكتشترى من خارج محافظتك

لا معلش ديه مشكلة كبيرة جدا انا شوفت ناس ايام ما كنت متمرمط في بيع عربيتي كانو بيصوتوا من ان عربيتهم مش من نفس المحافظه

ومش مشكله شهاده مخافات مهى ساريعه لمده شهر

لا المخالفات سارية لمدة 14 يوم فقط مين اللي قالك شهر ده

ومش مشكله توكيل واحد مدام صاحبه ادامك

هو انا هربط صاحب العربية بالتوكيل جنبي بعد ما اشتريها من بفتره مين اللي قال الكلام ده

ولو حبكتها اوى مش هتعرف تشترى

لو محبكتهاش كدا اللي هيشتري هيلبس في الحيط وعن تجربة وبعدين بين الشاري والبايع يفتح الله

المهم ونصصيحه فى معرض كتير بتبيع المستعمل على انه زيرو تماما زى المصريه

انا مش مقتنع بفكرة المصرية للسيارات ديه لانك انتا كدا دخلت نفسك في متاهه كبيرة فالافضل يكون البيع بينك وبين صاحب الحاجه بدون اي وسيط
قديم 26-08-2010, 04:47 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

كروسير :
شهاده المخالفات ساريه لمده شهر واحد فقط مش 14 يوم و انا متأكد من كلامي.
شراء السياره من المالك الاصلي طبعا احسن شئ لكن لو واحد ثقه و معاه توكيل مافيش مشكله.
انا عربياتي كلها بشتريها من تاجر واحد فقط و بيجيب معايا من الاخر و لو عجبتني العربيه من بره مش ببص جواها!!!! و الله دا حصل في اللانسر لاني واثق فيه و بشتريها لنفسي.
وكانت ملاكي اسكندريه و نقلتها في المرور عندي بمنتهي البساطه بمجرد وجود الرخصه ساريه و اللوحات و شهاده المخالفات و القد المسجل و خلصت كل حاجه في خمس ساعات(لاني كنت بنقل اللوحات من العربيه القديمه علي اللانسر و برخص العربيتين سوا) !!!

حـازم خـضـر

قديم 26-08-2010, 04:59 AM
محمد شهاب محمد شهاب غير متواجد حالياً

محمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond repute

يا جماعة هو فعلا مدة شهادة المخالفات زمان كانت 14 يوم
بس ده كان زمان قوى
دلوقتى هى مدتها شهر وبقالها فترة طويلة على كده

تحياتى للجميع