العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 30-04-2010, 01:27 AM
mmm8602000 mmm8602000 غير متواجد حالياً

mmm8602000 is on a distinguished road
شركة المشرق العربى للتامين التكافلى

هذه الشركة هى المركز الاول فى الامارات من حيث التامين
واخذات ثانى اكبر شركة فى مميزاتها فى مجال التامين

قامت الشركة بفتح فرع جديد لها فى مصر فى مصر الجديده

ولها المميزات الكثيره التى تتناسب فى مجال التامين
وسوف تقوم الشركة خلال العام بفتح فروع لها فى كل من الاسكندرية وبورسعيد وسوف تكون الشركه الرائده فى المميزات الاتيه

السلام عليكم
اولا الشركه تابعه لمجموعه الفطيم - و هي تاني اكبر شركه تأمين بالأمارات- و لها عده فروع بدول عربيه مختلفه
الشركه ستحل محل اي تأمين بتوكيلي تويوتا و هوندا و ذلك بعد انتهاء وثائق تأمين كل عملاء هوندا و تويوتا
مع العلم انهم موجودين و شغالين في التوكيلين بجانب التأمين السابق ( علشان اللي عاوز يؤمن من الان معاهم )
و همه بيتعاملوا مع شركات فقط - يعني ملاك هوندا و تويوتا و موظفين البنوك اللي متعاقده معاهم-- مينفعش مثلا واحد من ملاك الجولف يروح يؤمن معاهم - الا لو توكيل فولكس فاجن اتعاقد معاهم

مميزاتهم عن باقي الشركات:
1- نسبه تأمين منخفضه مقابل المزايا المقدمه
3.5% كنسبه تأمين دون تحمل (ده للسيارات الزيرو فقط -و لمده عام اي مره واحده فقط)
3% كنسبه تأمين بتحمل و نسبته 10% من اجمالي الفاتوره
2- تقوم الشركه بمحاسبه التوكيل مباشره ( بعكس باقي الشركات - انت بتحاسب التوكيل و بعد كده تروح تاخد فلوسك من شركه التأمين )
3- اذا وجدت خدوش ظاهره الشركه مسؤوله عن معالجتها (معظم الشركات بترفض الخدوش - لازم خبطه )
4- لو قام احد بايذاء عجل سيارتك الشركه تتحمل التغيير ( يعني لقيت حد قطعه بسكينه او زجاج - غالبا مش هيتصلح - فهيغيرهولك )
5- مده التصليح بالتوكيل عشر سنوات - اول خمس سنوات عادي - والخمسه التانين هيزودوا نسبه التحمل الي 25%
و هيصلحلك في التوكيل برده
( اما باقي الشركات اللي بتصلح في التوكيل اساسا - بتصلح اول خمس سنين فقط بالتوكيل و بعد كده في ورش )
6-اذا كنت انت اللي غلطان في الحادث - الشركه بتصلح للي خبطته بحد اقصي 10000 - (عشره الاف جنيه)
7-لو عربيتك احتاجت تتنقل بونش بينقلوهالك بحد اقصي 100 جنيه (مئه جنيه) - و اي زياده تدفعها انت
- في حاله اصابه الركاب بيصرف 100 جنيه لكل راكب
الكلام ده كله انا مأكد علي الموظف انه سليم
و انا الحمد لله أمنت معاهم - وان شاء الله منشفش حاجه وحشه
و ياريت اي حد برده قبل ما يؤمن معاهم يتأكد من المميزات ده - و يقرأ الوثيقه جيدا
و لو لسه هتستلم سيارتك الجديده قريب و ناوي تؤمن - يفضل تؤمن قبل الترخيص علشان متتفحصش - لراحتك

لمن يريد الاستفسار ومعرفة الكثير ومقر الشركه عليه ان يراسلنى على هذا الاميل

محمود محمد

التعديل الأخير تم بواسطة Saif eldien ; 21-07-2010 الساعة 07:25 PM
قديم 06-05-2010, 05:37 PM

رد: شركة المشرق العربى للتامين التكافلى

السلام عليكم

ارجو عدم اضافة اميلى لان قد تركت الشركه والذى ير ان يدخل موقع الشركة

www.aoic-eg.com
قديم 06-05-2010, 05:38 PM

افتراضي رد: شركة المشرق العربى للتامين التكافلى

ارجو عدم مراعاة ذلك ولكم جزيل الشكر

قديم 06-05-2010, 05:40 PM

رد: شركة المشرق العربى للتامين التكافلى

[quote=mmm8602000;173540]
هذه الشركة هى المركز الاول فى الامارات من حيث التامين
واخذات ثانى اكبر شركة فى مميزاتها فى مجال التامين

قامت الشركة بفتح فرع جديد لها فى مصر فى مصر الجديده

ولها المميزات الكثيره التى تتناسب فى مجال التامين
وسوف تقوم الشركة خلال العام بفتح فروع لها فى كل من الاسكندرية وبورسعيد وسوف تكون الشركه الرائده فى المميزات الاتيه

السلام عليكم
اولا الشركه تابعه لمجموعه الفطيم - و هي تاني اكبر شركه تأمين بالأمارات- و لها عده فروع بدول عربيه مختلفه
الشركه ستحل محل اي تأمين بتوكيلي تويوتا و هوندا و ذلك بعد انتهاء وثائق تأمين كل عملاء هوندا و تويوتا
مع العلم انهم موجودين و شغالين في التوكيلين بجانب التأمين السابق ( علشان اللي عاوز يؤمن من الان معاهم )
و همه بيتعاملوا مع شركات فقط - يعني ملاك هوندا و تويوتا و موظفين البنوك اللي متعاقده معاهم-- مينفعش مثلا واحد من ملاك الجولف يروح يؤمن معاهم - الا لو توكيل فولكس فاجن اتعاقد معاهم

مميزاتهم عن باقي الشركات:
1- نسبه تأمين منخفضه مقابل المزايا المقدمه
3.5% كنسبه تأمين دون تحمل (ده للسيارات الزيرو فقط -و لمده عام اي مره واحده فقط)
3% كنسبه تأمين بتحمل و نسبته 10% من اجمالي الفاتوره
2- تقوم الشركه بمحاسبه التوكيل مباشره ( بعكس باقي الشركات - انت بتحاسب التوكيل و بعد كده تروح تاخد فلوسك من شركه التأمين )
3- اذا وجدت خدوش ظاهره الشركه مسؤوله عن معالجتها (معظم الشركات بترفض الخدوش - لازم خبطه )
4- لو قام احد بايذاء عجل سيارتك الشركه تتحمل التغيير ( يعني لقيت حد قطعه بسكينه او زجاج - غالبا مش هيتصلح - فهيغيرهولك )
5- مده التصليح بالتوكيل عشر سنوات - اول خمس سنوات عادي - والخمسه التانين هيزودوا نسبه التحمل الي 25%
و هيصلحلك في التوكيل برده
( اما باقي الشركات اللي بتصلح في التوكيل اساسا - بتصلح اول خمس سنين فقط بالتوكيل و بعد كده في ورش )
6-اذا كنت انت اللي غلطان في الحادث - الشركه بتصلح للي خبطته بحد اقصي 10000 - (عشره الاف جنيه)
7-لو عربيتك احتاجت تتنقل بونش بينقلوهالك بحد اقصي 100 جنيه (مئه جنيه) - و اي زياده تدفعها انت
- في حاله اصابه الركاب بيصرف 100 جنيه لكل راكب
الكلام ده كله انا مأكد علي الموظف انه سليم
و انا الحمد لله أمنت معاهم - وان شاء الله منشفش حاجه وحشه
و ياريت اي حد برده قبل ما يؤمن معاهم يتأكد من المميزات ده - و يقرأ الوثيقه جيدا
و لو لسه هتستلم سيارتك الجديده قريب و ناوي تؤمن - يفضل تؤمن قبل الترخيص علشان متتفحصش - لراحتك