العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 30-11-2010, 03:16 PM
faten6 faten6 غير متواجد حالياً

faten6 is on a distinguished road
افتراضي رد: تكييف سوزوكي ماروتي 800 cc

معلومة يمكن تهمكما و يمكن لأ انا من السويس مش من القاهرة يعني الاماكن اللي بيقولي عليها اخي hm414 انا لا اعرفها
ألقاكما على خير. السلام عليكم و رحمة الله
قديم 30-11-2010, 03:22 PM
hm414 hm414 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشروع طبيب

hm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faten6 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله ربنا يبارك فيكم اخي حبيب الناس و اخي hm414 انا باحاول انفذب نعض الامور اللي باتعلمها منكم يعني اخوية حبيب الناس بالنسبة لرعشة الماكينة الصبح قال اني ادور و ما ازودش بنزين على طول الا بعد ثواني لغاية ما الزيت يبدأ يتحضر و بعدين ازود بالتدريج و فعلا عملت كده و لقيت النتيجة المطلوبة ,. و اخي hm414 ربنا يكرمك انا باستفيد من ملاحظاتك جدا بس والله والله انا باكشف علي الزيت يوميا بس المرة اللي كان الزيت ناقص جدا كانت العربية فيها شغل و كان الزيت محتاج يتزود بس على ما جات من الورشة كان الزيت زي ما قلت لكم بس انا والله مش مهمل و فعلا الزيت مابيسربش و برضو انا ساتأكد تاني بأمر الله , طيب موضوع مادة ادكتين اللي بنحطها في تانك البنزين قبل ما نفول و اللي قالوا لي انها بتنظف الكربيراتير حد يعرف عن الموضوع دا حاجة اللي قالي عنها قال اننا لما افول العربية قبل ما الراجل يحط بنزين 80 يحط المادة دي الاول و حيكون البنزين كأنه بنزين 90 أو 92 لو في معلومة عندكم عن الحكاية دي قولوا لي و ربنا ما يحرمني منكما .
اهلا وسهلا يا اختي
طالما ان العربية كان فيها شغل ممكن انه يكون الميكانيكي نزل جزء من الزيت مش مهم
اهم حاجه انك طمنتينا انك يوميا بتكشفي ومتأكده انه مفيش تسريب
وعموما مش محتاج الزيت كشف يومي
مره في الاسبوع كفايه جدا
وعينك على مؤشر الحراره وانتي ماشيه متنسيش تبصي عليه....
مادة الاوكتين ولا ليها اي لازمه في عربيتنا لانها بتنضف اكتر في العربيات الانجكشن
اما عن تنظيف الكاربيراتير ففي سبراي بيتباع وبيترش على الكربيراتير بطريقه معينه سهله والعربية دايره وبينظفه وانا جربته وممتاز جدا فعلا وسعره لا يتعدى من 15 الى 20 جنيه...
وخلي بالك
مفيش فرق في عربيتنا برضو في الاداء مابين بنزين 80 ولا 90 ولا حتى 92

لان انسب حاجه بالاساس للعربيه ال80...

ان شاء الله عربيتك دلوقتي في حالة كويسه وزي مقلتلك لما تغيري الزيت جربي الفيسكو2000 هتدعيلي ان شاء الله

تحياتي
قديم 30-11-2010, 03:27 PM

hm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to all

معلومة يمكن تهمكما و يمكن لأ انا من السويس مش من القاهرة يعني الاماكن اللي بيقولي عليها اخي hm414 انا لا اعرفها

ألقاكما على خير. السلام عليكم و رحمة الله
اوببا
انا آسف والله مكنتش اعرف
عموما اكيد برضو في حد عندكم ممكن تسألي بس الزملاء وان شاء الله كله يكون متوفر عندكم
وعموما كل محطات كار جاز على مستوى الجمهوريه فيها محطة تغيير زيوت فيسكو...

وموضوع التسريب مش ضروري تكشفي من تحت ولا تغسليها انما كفايه زي مقلتلك اركني في مكان نضيف بالليل والصبح حركي العربية وانزلش شوفي عالارض في آثار زيت ولا لأ لان غالبا لو في تسريب هتلاقيله اثر عالارض...
قديم 30-11-2010, 05:15 PM
faten6 faten6 غير متواجد حالياً

faten6 is on a distinguished road

السلام عليكم و رحمة الله , طيب الاسبراي ده اسمه ايه ؟ و كيف استعمله يعني كيف ارشه علي الكاربيراتير؟ و ممكن الاقيه يباع عند البنزينه وللا فين؟ و جزاك الله خيرا .بوركت أخي الحبيب و في انتظار رد أخي حبيب الناس. فعلا! لا خاب من استشار.
قديم 30-11-2010, 09:36 PM

السلام عليكم و رحمة الله , طيب الاسبراي ده اسمه ايه ؟ و كيف استعمله يعني كيف ارشه علي الكاربيراتير؟ و ممكن الاقيه يباع عند البنزينه وللا فين؟ و جزاك الله خيرا .بوركت أخي الحبيب و في انتظار رد أخي حبيب الناس. فعلا! لا خاب من استشار.
وعليكي السلام والرحمة والاكرام...
الاسبراي اسمه منظف كربيراتير وتجيبيه من اي محطة بنزين فعلا او بتوع اكسسوارات العربيات...
يترش بالطريقه الآتيه
الاول هتفكي عمة الكربيراتير تماما(اللي فيها فلتر الهوا)
وبعدين رجي البخاخه ورشي شويه على البوابات والعربية مطفيه

ودوري العربية
ممكن العربية متدورش من اول مره لكن دوريها
بعد اما تدوريها
امسكي سوستة البنزين اللي في الكربيراتير او خلي حد يقعد في العربيه ويزود بنزين ورشي شوية
ممكن العربية تطفي منك
ده حاجه عاديه متقلقيش استني شويه ودوري تاني وزودي البنزين ورشي كمان
كرري العمليه بحيث تخلصي تلت البخاخه بالطريقه دي

ووكده تنتهي العمليه....

في حاجه لو عملتيها برضو هتدي نتيجه افضل
قبل متقومي بالعمليه فكي البوجيهات من مكانها ودوري بالمارش تلات مرات كده وبعدين اعملي العمليه كلها
وان شاء الله كل حاجه تبقى تمام
في حاجه كمان
لو لاحظتي اثناء العمليه ظهور دخان اسود من الشكمان برضو ده حاجه عاديه لان دي الشوائب وتم حرقها...

ممكن تتفرجي عالموضوع ده برضو
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=25236

تحياتي