العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > برليانس Brilliance

برليانس Brilliance بريليانس Brilliance من الشركات الصينية الجديدة التى حققت نجاحاً كبيراً فى فترة صغيره نتجية تعاونها مع الشركة البافارية وتقديمها لموديلات بجودة متميزة وتصميمات حديثة اوروبية الطابع BS6 -BS4 - BC3 - FRV - سبليندور

قديم 01-08-2010, 10:21 AM
الصورة الرمزية kimo_kf
kimo_kf kimo_kf غير متواجد حالياً

kimo_kf is on a distinguished road
افتراضي رد: ما هي عيوب السيارة Brilliance FRV

ألف شكر والله يا sonson56 لحقتيني على آخر لحظه
انا كنت ناوي أشتري الـFSV وهي موتورها نفس موتور الـFRV (الموتور الصيني مش الميتسوبيشي) وكنت قلقان منه وكل اصحابي مهاهم الموديل اللي موتوره ميتسوبيشي.
بس الحمد لله ربنا بعتك ليا
قديم 01-08-2010, 12:20 PM
akramesg akramesg غير متواجد حالياً

akramesg is on a distinguished road

خلاص هات اوتو 1600 زى الفل معايا
قديم 01-08-2010, 12:54 PM
الصورة الرمزية kimo_kf

الاوتوماتيك أغلى بـ82000 أنا أخري 75000 وانا مبحبش الاوتوماتيك بصراحة علشان العربيه اللي معايا حاليا اوتوماتيك و الفتيس باظ قبل كده وغلبت لحد ما لقيت ميكانيكي بيفهم في الاوتوماتيك وبرضو متظبطتش قوي.
قديم 01-08-2010, 12:56 PM
الصورة الرمزية kimo_kf

شكلها كده حترسى على فيرنا أو جيتز
قديم 01-08-2010, 04:13 PM
Dr.Khaled Youssef Dr.Khaled Youssef غير متواجد حالياً

Dr.Khaled Youssef has a spectacular aura aboutDr.Khaled Youssef has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sonson56 مشاهدة المشاركة

فى الحقيقة تقيمى بخصوص السيارة بريليانس اف ار فى موديل 2010 فقط لآن اصدقاءى اللى عندهم موديلات سابقة ما بيشتكوش من اللى انا بلاحظه عندى لأن موديل 2010 تكنولوجيا مختلفة و موتور مختلف .
أداء الموتور سىء حتى بعد صيانة ال 2000 كم و حتى الآن انا مشيت 4000 كم و مافيش تغير ملحوظ و التوكيل عمال يدينى حقن بنج و ما فيش تقدم و تتلخص عيوب الموتور فى الآتى :
1 - الأكسلراتير ( دواسة البنزين ) كهرباء مش سلك و ده بيخللى أداء السيارة و استجابتها بطئ و كذلك عدم حساسية دواسة البنزين في الركن مثلا او لو عايز تركن فى مكان مرتفع قليلا او لو واقف على مطلع زى مدخل جراج من الجراجات العمومية لا تستطيع التحكم فى السيارة علما بانى ممتاز فى قيادة السيارات و بقود سيارات بقالى 40 سنه
2- عند تشغيل التكييف يضعف الموتور بشكل ملحوظ خاصة فى السرعات البطيئة مثل الأول و الثانى
3- السيارة غير موفرة للبنزين على الأطلاق و اللى موجود فى التالوج ده هجس و كذب و دى مش شكوتى انا الوحيد بل قابلت فى التوكيل عدة اشخاص لهم نفس الشكوى و علشان تعوض ضعف الموتور بتضطر تدوس بنزين علشان العربية تسحب معاك و ده بيزود استهلاك البنزين مش بيوفر ولا حاجة و احد اصدقائى اشتكى من ان سيارته نفس الموديل بتعمل 190 كم فى الصفيحة و ده اقل من نصف المكتوب فى الكتالوج - و عند الشكوى فى التوكيل بنسمع كلام فارغ من ناس مؤدبين بس كلام ميأكلش عيش و لا يغير فى الأمر شيئ و يقف التوكيل عاجزا اما حل المشكلة
و اعتقد ان الأسباب اللى كتبتها هى سبب نزول سعر موديل 2010 بقيمة 12000 ج عن موديل 2009 ( طبعا ده شيئ غريب و مش منطقى )
شكرررررررررررررررررا
كنت هامشى ورا شكلها و اشتريها
ربنا يعينك عليها
وطبعا صعب الواحد يشترى صينى اوتوماتيك
بس غريبة توكيل البافارية يعمل الحركات دى فى الناس