العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 30-10-2011, 06:16 AM
الصورة الرمزية ابو يمني
ابو يمني ابو يمني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات شبابيك p.v.c
هواياتي: الكمبيوتر

ابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بيكانتو ولا هيونداى I10 ولا شيفروليه سبارك , افيدونى

هاتي البيكانتو احسنهم واحدث شكل فيهم ال 2012 الجديدة شكلها تحفة ومتورها اقوي وهي افضل سيارة في فئتها ولازم تأخذي قرار وبعدين تستخيري وتتوكلي علي الله لانك لو قعدتي تسني كدة مش هتشتري هتفضلي خايفة من قرار الشراء

[SIGPIC][/SIGPIC]
قديم 30-10-2011, 07:17 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

الى مش فارق معاه الفلوس و القسط يبقى البيكانتو بلا منازع
لكن بسعر البيكانتو مانيوال اقدر اجيب i10 اوتو و باقل اقدر اجيب سيلاريو اوتو
فى رايى الاصلح لحضرتك طالما السعر فارق معاكى يبقى خير الامور الوسط
ركزى فى الاختيار ما بين ال i10 أوتو بـ 73500 و السيلاريو أوتو بـ 72000
و فعلا سعرهم مقترب اذا مكنش اغلى من الصالون المانيوال ذى الفيرنا و اللانوس و اللوجان
بس يستاهلوا لانهم أوتو و فرق الجودة و الاداء لصالحهم

بالرغم انى مقتنع بتفوق السيلاريو عن ال i10 الا انى ملقتش و غلبت فى البحث عن السيلاريو اوتو
السيلاريو تتميز بالاتى :
وسائل أمان غير موجودة بالجودة دى فى فئة الاسعار حتى 75 الف زى 2 airbags و ABS و EBD و الثلاثة دول انا معتبرهم طفرة فى السوق المصرى بس الى يفهم ( و اولهم المستورد مودرن موتورز الى بتهيألى مش حاسس بقيمة عربيته )
جنوط سبور
كاسيت قوى

ميزة ال i10
انتشار واسع ده يترجم لـ :
خدمة ما بعد البيع متميزة بتوكيل قوى
توفر قطع غيار
اوسع شوية من السيلاريو

عن نفسى إذا كانت السيلاريو الاوتوماتيك متوفرة كانت حتبقى اختيارى الاول لكن للاسف كنت منتظرها 4 شهور لغاية لما جبت ال i10 أوتوماتيك و الحمد لله

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 30-10-2011, 03:29 PM
الصورة الرمزية nawwara
nawwara nawwara غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خريجة أصول الدين - جامعة الأزهر - senior fitness trainer
هواياتي: الرياضة ، القراءة ، الأعمال الفنية

nawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو يمني مشاهدة المشاركة

هاتي البيكانتو احسنهم واحدث شكل فيهم ال 2012 الجديدة شكلها تحفة ومتورها اقوي وهي افضل سيارة في فئتها ولازم تأخذي قرار وبعدين تستخيري وتتوكلي علي الله لانك لو قعدتي تسني كدة مش هتشتري هتفضلي خايفة من قرار الشراء
انا مش خايفة من قرار الشراء ولا حاجة , لكن الأمر يحتاج الى تفكير ولمدة طويلة فعلا , انا مش كل مدة هاجيب عربية ودى هاتبقى اول عربية لى فى حياتى , فطبيعى لازم آخد وقت , اضف انى مش قايمة اجيبها حالا , يعنى قدامى وقت شوية اقرر فيه عشان مارجعش اندم على اختيارى
يعنى الموضوع تفكير بروية مش اكتر
جزاك الله خيرا
قديم 30-10-2011, 03:44 PM
الصورة الرمزية nawwara
nawwara nawwara غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خريجة أصول الدين - جامعة الأزهر - senior fitness trainer
هواياتي: الرياضة ، القراءة ، الأعمال الفنية

nawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

الى مش فارق معاه الفلوس و القسط يبقى البيكانتو بلا منازع
لكن بسعر البيكانتو مانيوال اقدر اجيب i10 اوتو و باقل اقدر اجيب سيلاريو اوتو
فى رايى الاصلح لحضرتك طالما السعر فارق معاكى يبقى خير الامور الوسط
ركزى فى الاختيار ما بين ال i10 أوتو بـ 73500 و السيلاريو أوتو بـ 72000
و فعلا سعرهم مقترب اذا مكنش اغلى من الصالون المانيوال ذى الفيرنا و اللانوس و اللوجان
بس يستاهلوا لانهم أوتو و فرق الجودة و الاداء لصالحهم

بالرغم انى مقتنع بتفوق السيلاريو عن ال i10 الا انى ملقتش و غلبت فى البحث عن السيلاريو اوتو
السيلاريو تتميز بالاتى :
وسائل أمان غير موجودة بالجودة دى فى فئة الاسعار حتى 75 الف زى 2 airbags و ABS و EBD و الثلاثة دول انا معتبرهم طفرة فى السوق المصرى بس الى يفهم ( و اولهم المستورد مودرن موتورز الى بتهيألى مش حاسس بقيمة عربيته )
جنوط سبور
كاسيت قوى

ميزة ال i10
انتشار واسع ده يترجم لـ :
خدمة ما بعد البيع متميزة بتوكيل قوى
توفر قطع غيار
اوسع شوية من السيلاريو

عن نفسى إذا كانت السيلاريو الاوتوماتيك متوفرة كانت حتبقى اختيارى الاول لكن للاسف كنت منتظرها 4 شهور لغاية لما جبت ال i10 أوتوماتيك و الحمد لله
ما شاء الله اللهم بارك ..
آراء حضرتك سديدة , والله كأنك بتقرأ أفكارى , نفس اللى فكرت به بالظبط , بالفعل انا استقريت على واحدة من اتنين اما الi10 او السيلاريو ..
اللى بفكر فيه دلوقتى هو الاوتوماتيك والمانيوال وايهم اسهل من حيث الصيانة
سمعت ان الفتيس الاوتو معقد شوية ومش اى حد يفهم له ولو باظ بيتغير كله على حسب ما قرأت هنا فى المنتدى وبالتالى هايكون مكلف , ورأى آخر بيقول انه حلو بالنسبة للسير فى الزحمة بدل ما الواحد كل شوية يجيب اول تانى اول تانى وعبقال ما يرجع البيت تكون رجله الشمال تعبت من الدبرياج ..
الرأى ده عجبنى , الا انى خايفة من حكاية الصيانة دى , وفى نفس الوقت باقول لنفسى , طب ما العربيات الجديدة عموما المفروض ان الدبرياج فيها خفيف يعنى مايتعبش الرجلين ..
إيه رأى حضرتك فى الموضوع ده
قديم 30-10-2011, 07:42 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

رأيي و الله اعلم
المستقبل للأوتو كله دلوقتي بيجيب أوتو البلد بقي الزحام حمل كبير علي الي سايق خاصة السيدات
الزيرو له ضمان
و بعد الضمان طالما في انتظام في الصيانة يبقي بإذن الله حيعيش
و عن نفسي في اللانوس الدبرياج سهل بس كتير بالاخص في القاهرة ساعات زحام في مسافة تتمشي علي الارجل في 5 د بالعربية تاخد ساعة ففعلا الاوتو يستاهل
و سواء فتيس السيلاريو او ال i10 فانا مفترض انهم اعتمادية عالية
و عن تجربة مع زوجتي قبل ما اجيبلها اوتو و بتقعد جنبي و انا سايق مانيوال في زحام و مواقف صعبة قالتلي مش حعرف اتصرف كده بمانيوال لازم أوتو
و انا نفسي في اجازاتي بقيت استسهل و اركب ال i10 طالما مفيش شيل كتير
فعشان متبقاش السواقة صعبة عليكي الاوتو حيسهلها خالص
ده غير ان معظم الفتايس الي اتغيرت كانت في حدود الف الي الف و 500 استيراد
و عربية زيرو مش قبل 5 سنين عشان يحصل مشكلة من الفتيس ده ان حصلت اساسا

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا