العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 22-01-2009, 05:15 AM
الصورة الرمزية ayman abdelrazek
ayman abdelrazek ayman abdelrazek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales director

ayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بروتون على خطى سوبارو ...

ايه صراع العمالقة ده يا جماعة أنا مش هشارك فى الموضوع ..................

أنا هتفرج على منجم الدهب ده وأرجع بضهرى مرشيدير ...........ptmnlo123per11 46

والله يا جماعة مناقشةو معلومات مبهرة يشكر هذا الجمع الذهبى عليها والله...........

ومبروك ياباشمهندس أحمد كامل على الذهبية ولو انى ناديت كتير انك تاخدها بالتذكية

أبو الفتوح رئيسأ
قديم 22-01-2009, 11:24 AM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

شكرا جزيلا ياأيمن باشا ptmnlo123per1118

بس تعليقا على كون ميراث لوتس الهندسى قد يكون غير مفيد للانتاج التجارى اسمحولى انقل عن محرر الاخبار (عدو احمد انور اللدود) الخبر التالى عن استعانة كيا بمكتب استشارات لوتس لتعديل نظام تعليق السيارة سول
Kia brings in Lotus to give their suspension some Soul

ومن ناحية تانية انا شايف ان تقديم سيارة اقتصادية بنكهة رياضية او بمستوى تادية اعلى من المعروف عن السيارات الاقتصادية ميزة وعامل مفاضلة مهمممممممم جدا

وانا شايف ان النقطة ديه تحديدا كانت سبب فى نجاح عربيات كتير اقتصادية برضو اذكر منها

البروتون جين تو طبعا بالتعليق المتميز واداء الموتور العصبى
الفيرنا باداء موتورها العصبى
الكيا برايد ومن ثم الكيا ريو والبيجو ال 207 بتسارع اقرب للسيارات الرياضية

فالشاهد ان العربية الاقتصادية لما تكون فيها لمحة رياضية ولو بسيطة بتديها ميزة مهمة قد تكون مسئوله بشكل اساسى عن نجاح السيارة ككل وسعى كيا للتعاون مع لوتس اعتقد انة نابع من تفهمهم للنقطة ديه
أنا قصدي بأنه غير مفيد مش بالمعنى ده
أنا وجهة نظري مختلفه حبتين يعني أنا أحترم تجربة هيونداي فقد كانت تعتمد على تكنولوجيا ميتسوبيشي إلى عهد قريب وقد كان ذلك مناسبا جدا لإمكانيات سياراتها على صعيد الشركتان فالشركتان تنتجا سيارات تجارية فمدى الإستفاده للمستهلك والشركة الجديده (هيونداي) كبير جدا
أما أن أشارك شركة عملاقة في مجال السيارات الرياضية وأنا عندي سيارات تجاريه أنا شايف إن إستفادتي مش حتكون في محلها بمعنى إن لو هما إدوني تكنولوجيا عندهم فتكلفة هذه التكنولوجيا لاتتناسب مع المستخدم لهذه السيارة الإقتصاديه وده حنلاقيه واضح جدا جدا في أسعار قطع غيار السيارة إللي إشتركت لوتس في تجهيز محركها وأجهزة التعليق الخاصة بها فمثلا مش طبيعي مثلا طقم تيل فرامل أمامي جين 2 يكون من سنتين (الأصلي) بـ 400 جنيه ptmnlo123per1128
ده جنان وتيجي تدور على سبب إرتفاع ثمن قطع غيارها تجد أن سببه أن الشركة التي تدخلت في تصميم ونقل تكنولوجيتها للبروتون جين 2 (مثلا) لاتهتم بهذا الجانب الإقتصادي على قدر إهتمامها بالأداء وخلافه
أما هيونداي كانت تأخذ تكنولوجيتها من صانع لسيارات إقتصاديه مثلها لكي يهتم هو الآخر بنفس توجهات الشركة
ويوم ما الدنيا شطحت معاهم جابوا مصمم إيطالي عشان يصمم لهم الماتريكس
أنا عارف طبعا إن كيا هي هيونداي بس أكيد كيا مش شركة مبتدئه عشان تاخد التكنولوجيا بتعاة لوتس هيا التانيه زي بروتون اللي ماعندهاش الخبرة السابق والكافيه

ده رأيي برضه يمكن عندكوا حق
قديم 22-01-2009, 05:20 PM
الصورة الرمزية issam89
issam89 issam89 غير متواجد حالياً

issam89 will become famous soon enough

موضوع حلو على البروتون

انا تعجبني البروتون GM2
قديم 23-01-2009, 01:14 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek مشاهدة المشاركة

ايه صراع العمالقة ده يا جماعة أنا مش هشارك فى الموضوع ..................

أنا هتفرج على منجم الدهب ده وأرجع بضهرى مرشيدير ...........ptmnlo123per11 46

والله يا جماعة مناقشةو معلومات مبهرة يشكر هذا الجمع الذهبى عليها والله...........

ايمن باشا ... اي حد يشارك في الموضوع ده يبقى عضو ذهبي على طول ....
الف مبروك يا ريس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة issam89 مشاهدة المشاركة

موضوع حلو على البروتون

انا تعجبني البروتون GM2
شكرا لمرورك استاذ عصام ... و يارب تعجبك باقي الموضوعات

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 05-02-2009, 03:10 AM
الصورة الرمزية MohabSaeed
MohabSaeed MohabSaeed غير متواجد حالياً

MohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond repute

سام باشا طبعا موضوع تحفه كعاده مواضيعك المميزه جدا

لو برتون نفذت الفكره ديه و حققو نتائج كويسه فى الراليات بالتأكيد حيكتبو اسمهم و من ذهب فى عالم السيارات و فى اوروبا خصوصا

شركات زى سوبارو و ميتسوبيشى ماكانش ليهم اسم غير بعد اشتراكهم فى الراليات .؟

THE ELEGANT ALFA ROMEO 156 AUTO DELTA 3.7 GTA - AM SUPER
The Most Beautiful & Powerful Front Wheel Drive Car Ever Made - 400 Horses Power - From 0:100 Km\h in4.8 Sec & Top Speed 290 Km\h