العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 15-03-2010, 03:53 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنا محتار يا جماعة ساعدونى

بصراحة كزده فى شكاوى من النيسلن صنى اكتر من شكوى وبالتالى خليك فى المضمون توكل على الله وخد البرتون عربية مش وحشة وهى صفقة ذكية للغاية مقارنة بسعرها وكمان المعروف ان نيسان صنى حمارة شغل لكن مش عارف اية اللى حصل ومعظم اللى معاه صنى ملاحظ انها متبهدله مش ماسكة نفسها معظم الاكصدامات مفكوفة وكمان ليا زميل جاب واحدة بيقول انها مش وحشة ومش حلوة بس هو حاسس انه اتسرع ربنا يوفقك رياريت تفكزر فى الالنترا سيارة موثوقة واعتمادية لا مجال للشك فيها
قديم 15-03-2010, 04:22 AM
mteleb mteleb غير متواجد حالياً

mteleb is on a distinguished road

طبعاً أنا متشكر على ردك وواضح إنى سهرتك معايا. طبعاً الإلنترا عربية كويسة وكل حاجة بس إنت عارف هى بتبقى امزجة فبصراحة الكورى والصينى خارج حساباتى تماما وأنا كانت من الأساس مستهويانى البيرسونا لكن ناس قالتلى الصنى أفضل وطبعاً نظراً لقلة خبرتى ( أو جهلى بالأصح) فضَلت إنى اسأل خبراء ـ أمثال حضرتك ـ وبصراحة شايف الموقع ده من أفضل المواقع اللى ممكن تفيد الواحد سواء فى اتخاذ قرار الشراء او بعد امتلاك العربية.
قديم 15-03-2010, 04:32 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

مع احترامى لك مفيش مقارنة تماما بين الكورى والصينى كمان الكورى من اامن السيارات عالميا وطبعا الكورى يسبق الماليزى من ناحية كزل شىء التقدم العلمى ومستوى التصنيع والتطوير طبعا كوريا هى لاعب لايستهان به خصوصا ان معظم مثلا سيارات كيا تحصل دائما على مستوى خمس نجوم فى جميع اختبارات الامان تقريبا فهى من اامن السيارات ولها سوق قوى خصوصا فى الولايات المتحده الامريكية وطبعا هيونداى حتى الشيفرولية هو نفسة دايو الكورية على كل الاحوال لو امزجة فكلامك صحيح مئة فى المئة اما لو كان مستوى قوة الصناعة طبعا الكزورى يسبق الماليزى المقتصر بانتاج بروتون بمراحل وطبعا هذا لا يقلل من شأن بروتون ولك منى خالص الشكر والاحترام مع خالص امنياتى باختيار موفق ودمتم
قديم 15-03-2010, 05:34 AM
dr.darsh dr.darsh غير متواجد حالياً

dr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond repute

أنصحك لو لسه ماعندكش معلومات كفاية
اقرأ أكتر في قسم المقارنات
http://www.masrmotors.com/vb/forumdi...f=3&order=desc

حتلاقي فيه أراء ومعلومات قيمة جدا ومن ناس معاهم العربية....بس انت دور في المواضيع اللي في فئة من 90 الى 100 ألف

أما لو سؤالك محصور بين الصني والبيرسونا...فأنا طبعا أرشح الصني
قديم 16-03-2010, 04:48 AM
motez motez غير متواجد حالياً

motez will become famous soon enough

بروتون بيرسونا أوتوماتيك فول اوبشن