العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 14-02-2013, 02:07 AM
الصورة الرمزية حمدي 84
حمدي 84 حمدي 84 غير متواجد حالياً

حمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the rough
افتراضي رد: معرفة اي حاجه عن تركيب السيراميك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yassersaky مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أ / حمدي
كنت عايز اسال سؤالين بس علشان الصنايعي شغال عندي دلوقتي
انا كنت جايب سيراميك ريسبشن 50*50 وكنت عايز اعملة نظام زوايا او 45 يعني
انا عندي الريسبشن 9.5 *3.5 فطبعا طويل بس مش عريض فهل لو عملتة زوايا مش هتبان فية واعمل عادي وخلاص لان الصنايعي بيقولي المكنة بتاعتة مبطقتعش البلاطة 50 دية لانة معاة مكنة 60 وانا عارف انها مشكلتة هو مش مشكلتي بس عايز اعرف بخبرتك البلاطة ال50 هتبان في الريسبشن الضيق دة ولا اية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tomyseal22 مشاهدة المشاركة

بعد اذن الاستاذ حمدي
بس هو فعلا البلاطة الخمسين هتكون كبيرة علي عرض الريسبشن
كان الافضل تجيبها اصغر شويه
لان والدي عمل كده وجاب البلاط كبير و الريسبشن عرضه صغير
و طلع شكله مش حلو خالص و السيراميك مش مش مناسب للمساحه
البلاطة الخمسين عايزة مساحه واسعه عشان تبان
لو انت شاري من السلاب ممكن تغير السيراميك بأصغر خلال 15 يوم
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اسمحلي بداية ان احي الاخ الفاضل علي اجابة ووجهة نظره وكلا مه صحيح الا اني اختلف معه في جزئيه بسيطه الا وهي ان كل مكان له خصوصياته من حيث المقاس وهل البلاطه الكبيره لها مساحه محددة بحيث لو قلت عنها اتينا بالصغيرة ام ان المساحه تقريبيه؟ واني اري انها تنفع هي هذه المساحه ولا يشترط ان يكون رائي هو الصواب ممكن يكون راي حضرتك اصوب مني الا اني اقول انها تنفع لان علي ما اذكر ان البلاطه الخمسين القطر بتاعها بيساوي 70 سم وبالتالي ان عرض الصاله ياخذ خمس بلاطات صحاح بدون كسر او غلايق والطول تقريبا يزيد عن 12 بلاطه واعتقد المساحه كافيه واما عن ان المقص ال60 لا يقطع البلاطه ال50 علي السوكه او ال45 فهذا صحيح الا انه توجد طريقه لقطع نفس البلاطه ال50 علي نفس المقص ال60 وهي مجربه اكثر من مره ولا يوجد بها اي عيوب هي تحتاج صنايعي جرئ اوخبره لانه ممكن يقول متنفعش لانه ربما لا يقتنع او يخاف يجرب وخصوصا لما يكون الامر جديد عليه بيكون فيه هيبه شويه وهو انه يصل قطر البلاطه ببعضه عن طريق شد خط بالقلم عليها وبعدها يضع البلاطه فوق الكساره بتاع المقص ثم يضع علامه علي الكساره تقابل سوكة البلاطه حتي لا يضطر شد الخط علي كل بلاطه يريد قطعها والفديه هتمشي علي البلاطه حوالي 95% ويقلب البلاطه ويمشي بالفديه ليكمل الخط ال5% الباقيه وبكدي يستطيع قطع البلاطه وعلي فكره الطريقه ليست صعبهوان قال انها تاخذ وقت هي تاخذ حوالي خمس دقائق لانه هذه الطريقه هتكون في الخيط فقط اما باقي الغلايق البلاطه هتتحط عادي لانها هتكون اقل من النصف وطبعا الخيط عندك علي المساحه المذكوره 12 بلاطه يعني هيقطع 6 بلاطات ب12 نصف ونصيحه لو استصعب الامر لا تضغط عليه واتركه يعملها عدله حتي يكون الشغل افضل وربنا يوفقك

واخر دعوانا بتوفيق ربنا ان الحمد لله الذي وحده علا
قديم 17-02-2013, 10:56 AM
yassersaky yassersaky غير متواجد حالياً

yassersaky is on a distinguished road

اولا احب اشكرك يا اخ حمدي علي ردك الوافي وفعلا كلامك صح وانا مشيت علي كلامك وعملتة عدل وطلع شكلة الحمد لله حلو
بس فية مشكلة تانية عندي انا كنت جايب سيراميك شرايح باركية
وبعد ما الصنايعي ركبة سقا اسمنت ابيض بس شكلة معجبنيش فهل ممكن نسقية بني عادي بعد كدة بالاوكسيد ولا لازم نشيل الطبقة القديمة \
قديم 19-02-2013, 01:48 AM
الصورة الرمزية حمدي 84
حمدي 84 حمدي 84 غير متواجد حالياً

حمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yassersaky مشاهدة المشاركة

اولا احب اشكرك يا اخ حمدي علي ردك الوافي وفعلا كلامك صح وانا مشيت علي كلامك وعملتة عدل وطلع شكلة الحمد لله حلو
بس فية مشكلة تانية عندي انا كنت جايب سيراميك شرايح باركية
وبعد ما الصنايعي ركبة سقا اسمنت ابيض بس شكلة معجبنيش فهل ممكن نسقية بني عادي بعد كدة بالاوكسيد ولا لازم نشيل الطبقة القديمة \
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الشكر لله واما عن السقيه ان كانت الفواصل عميقه بحيث تستوعب كميه اخري من الاوكسيد فممكن وان كانت مرتفعه بحيث تكون في مستوي البلاطه واعتقد انها لابد من شيل الطبقه القديمه ودي فيها صعوبه ولو سقيت عليها في هذه الحاله الفواصل تاكد ان كوي الفواصل هيكون مش كويس ستجد اماكن رفيعه واخري سميكه واخري مرتفعه ومنخفضه

واخر دعوانا بتوفيق ربنا ان الحمد لله الذي وحده علا
قديم 24-03-2013, 05:34 PM
motez motez غير متواجد حالياً

motez will become famous soon enough

السلام عليكم

انا عندى سيراميك الحمام يا استاذ حمدى ابيض قى احمر الراجل كان ساقى الفواصل اللى فى السيراميك الاحمر باسمنت ابيض وكانت الفواصل عميقة فجبت اكسيد احمر وعجنته باسمنت ابيض و غيرت لون الفواصل الى الاحمر والحمد لله شكلها حلو المهم داخل على اكثر من اسبوع كل ما بل قماشة مياه وامسح االبلاط الاحمر الاقى السقية الحمراء اللى انا عملتها بتشلفط فخايف تدخل على الفواصل البيضاء فى السيراميك الابيض فايه السبب وهل اسبوع غير كافى لنشفان السقيه ...
قديم 25-03-2013, 12:09 AM
الصورة الرمزية magdy_c_c
magdy_c_c magdy_c_c غير متواجد حالياً

magdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond repute

موضوع مميز