العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 03-02-2009, 10:21 AM
ابو حسناء ابو حسناء غير متواجد حالياً

ابو حسناء is on a distinguished road
افتراضي رد: اللانسر و حقيقتها

الف شكر يا اخى الحبيب وبارك الله فيك
انا معى لانسر فى الخليج فى السعوديه ذات الطرق المميزه دوليا
واراها سياره جيده جدا جدا بالنسبه لسعرها الرخيص نسبيا
فى السابق كنت املك شفروليه لومينا ltz ذالت الرفاهية العاليه طبعا فهى امريكيه
بعدها غيرت الى GMC جيمى سياره قىيه جيده رفاهيه
ولاكن بعد ان استقر عملى داخل مدينة الرياض واصبح عملى لا يحتاج اى سفر بعيد
استعمالى اليومى لا يزيد عن 200 كم

وجت انى لا احتاج الى سياره كبيره بإمكانيات عاليه وتكلفه عاليه حتى فى البنزين الرخيص

ووجت الانسر بارك الله لى فيها مغطيه كل احتياجاتى

الشاهد هو ما المطلوب من السياره لديك

بالتالى تتحدد المواصفات والسعر المناسب بلا حاجه للئسراف

فاخوكم قد عانى كثيرا من الاسراف بدون داعى
قديم 14-02-2009, 01:39 AM
الصورة الرمزية abdalla45
abdalla45 abdalla45 غير متواجد حالياً

abdalla45 will become famous soon enough

السلام عليكم
موضوع جميل رغم النقاشات والاختلافات وصاحب الموضوع فعلا بيشير لنقطه مهمه وهى اسباب انتشارها فى مصر زياده جدا عن الطبيعى ورايى انا الشخصى ان الى يشترى عربيه لازم يحسب كل حاجه قبل ميشتريها احتياجاته طبعا الى تتوافق مع امكانياته ودى اهم حاجه مع العلم انا بحب شكل اللانسر لكن مجربتهاش بس بحبها من كلام الناس عليها مش اكتر لكن متمناش انى اركبها دا رأيى
قديم 14-02-2009, 11:08 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

بصراحة انا شايف ان الموضوع ده مبالغ فيه بشكل غير عادي. احنا جبنا اللانسر البومة اول ما نزلت سنة 2004 لاختي و لسه بيعينها من كام شهر و العربية زي الفل. و مين قال اللانسر مش موجودة في الخليج دي مرطرطة هنا في الكويت(و السعودية و دبي علي حد علمي) و تعتبر سيارة الهنود الاولي بلا منازع لان معظمهم بيدوروا علي عربية تكون اقتصادية الي ابعد الحدود سواء في سعرها او قطع الغيار او استهلاك البنزين و ده من اهم مميزات اللانسر. وفي الخمس سنين الي كانت معانا مقبلتناش ولا مشكلة و الحمد لله. اما عن مقارنتها بالعربيات التانية فرايي هتلاقوة هنا
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=5233
قديم 14-02-2009, 07:59 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

وديه مقارنة بين موديلات المتسوبيشى لانسر والهيونداى النترا

http://www.masrmotors.com/vb/showpos...6&postcount=21

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 28-08-2009, 11:33 PM
egyits egyits غير متواجد حالياً

egyits is a jewel in the roughegyits is a jewel in the roughegyits is a jewel in the rough

السلام عليكم كل سنه وانتو طيبين انا هكتب تقيمى للانسر انا اشتريت لانسر بومه موديل 2007 فى شهر 11 2006

العربيه 1600 اتوماتيك

عن تجربه العربيه لم تحتاج لتغير اى قطعه او بمعنى اصح داخله على 3 سنين من غير ما اتكلف اى قطع غيار

السحب انا راضى عنه وفى حاجه احنا نسينها ان العربيه موديل 2007 مزوده بكمبيوتر السواقه وده بيتعرف على

طبيعة السائق بمعنى انك لو انتى سواقتك هادئه العربيه هتاخد على ده ولو انتا بتحب التسارع العربيه هتاخد على كده

فممكن الناس اللى بتيجى تجرب بتكون العربيه واخده على السواقه الهادئه فبيحس ان العربيه مش بتسحب

وفى سبب تانى انا المتور مصمم بتقنية cvt وديه تقنيه مش بتحس بلغيارات وديه بتسبب مشكله للبعض منا

انه عايز العربيه تلقط غيارات اعلى فى وقت اسرع وده مش هيتحقق مع هذا النظام وانا شيفها ميزه لكن اللى

عايز سحب الحل موجود انك تجيب ال Ds

هنا بقا انتا هتحرق اكتر على الغيار وهتحس بسحب رهيب ممكن يخليك تخاف انك توزد اصلا

يعنى عن تجربه انا بحس انى انا بتسحب مع العربيه

فى مره كنت ماشى فيها بسرعه كبيره واخت مطب فى الضلمه المهم العربيه طارت من فوق المطب

ومسكت فرامل العربيه فرملت فى خط مستقيم وكنت متوقع منها انها تلف او تنحرف لكن الثبات كان

كويس جدا و اعتقد ده رد على ان العفشه اى كلام العفشه رياضيه ومستخدم فيها اقوى نوع مساعدين يابانى وديه معلومه كنت

سمعتها من احدى مهندسين الصيانه بلتوكيل

ده اللى بيدى احساس ان العفشه ناشفه على حد تعبير بعض الناس ونهاية الكلام ارى ان اللانسر بومه تحقق مبدء افضل قيمه مقابل السعر

وديه تجربتى الشخصيه حبيت انقلهالكم ورمضان كريم

التعديل الأخير تم بواسطة egyits ; 29-08-2009 الساعة 12:03 AM