العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 06-01-2013, 01:43 PM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all
افتراضي لسة بسوق جديد و كنت عايز اجرب سفر ولأ

مساء الخير على احلى شباب فى المنتدى الجميل دة
انا لسة كانت من فترة عامل موضوع علشان استفاد من خبرات حضراتكم فى موضوع السواقة و انا بتعلم فى مدرسة سواقة
كنت بتعلم فى مكتب تعليم قيادة على عربية 128 و طلعت الرخصة الحمد للة -- الكلام دة كان فى اول شهر 9 اللى فات
و اخر الشهر اشتريت سيارة BYD F3 و عايز اقولك كانت حاجة تانى غير اللى سوقتة من حيث الابعاد و الاحجم و حسيت انى عمرى ما ركبت عربية
المهم اتنين جيران كل يوم قعدو يعلمونى عليها لمدة اسبوع كل يوم واحد و الحمد للة بقيت بمشى فى اى حتة صبح وليل بس اول يوم الاكصدام الخلفى شمال اتحك فى ميكروباص علشان كان مقرب منى جدا و انا كنت مشغل اشارة يمين و هلف بس الحمد للة جت بسيطة جدا طلعت حكة خفيفة
انا روحت بيها لنا اقاربنا فى العاشر من رمضان كان يوم جمعة الساعة 11 الصبح ووصلت لسرعة 110 و 120 و خفت ادوس عن كدة انا اصلا معرفش الطريق بس مشيت من جسر السويس من اولة و كنت فاكر انى هوصل لموقف العاشر و اسأل هناك لكن لقيت يفت مكتوب عليها العاشر اسماعلية و بورسعيد و مشيت عليها مع متابعا على التيلفون مع الناس اللى رايحلهم بس مش انا اللى بكلمهم كان والدى
بس المشكلة انى بحس انى مش متحكم فى الدركسيون بحس ان العربية بترقص على خفيف مع انى بسمع من اللى معاة العربية انها تقيلة على الارض و لحد 140 فى قمة الثبات
انا متعود جوة مصر بسوق بأيدى الشمال بس لكن لما بكون طريق مفتوح بمسك بأيدى الاتنين علشان لما بوصل الى 80 جوة القاهرة بأيد واحدة بحس انى مش متمكن قوى منها
و مطلوب منى اسافر بيها المنصورة فى خلال الاسبوعين اللى جايين
فأية نصياحكم ليا علشان اتمكن من الدركسيون
شكرا جدا
قديم 06-01-2013, 01:54 PM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لسة بسوق جديد و كنت عايز اجرب سفر ولأ

نصيحه انسي حوار انك تسوق بايد واحده دي نهاائي
عالاقل اول سنتين سواقه كده ويفضل لو دايما
لان الايدين بيوزونوا بعض وممكن ايدك تسرح لوحدها غير ان السواقه بايد واحده دي كانت حتعملي مصايب كتير قبل كده موقف مفاجئ قدامك الدركسيون يفلت منك اي حاجه ممكن ايد واحده متسعفكش
شوف انا بسوق بايد واحده اهو بس بقولك بجد بلاش بس انا عشان اتعودت عالسواقه كده فعلا لكن نصيحه متعودش نفسك علي كده لانها مش من قواعد القياده الامنه
وبالنسبه للسفر يبقي حد معاك بيعرف يسوق يبقي جمبك لتنبيهك ومش لازم سرعات عاليه دلوقتي لان العربيه بتغري
وطالما انت متعرفش الطريق عامل ازاي يبقي توقع اي مفاجئات وكل مسرعتك كانت اقل كل محتعرف تسيطر عليها في اي مفاجأه
ومبروك عليك يباشا

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 06-01-2013, 08:25 PM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko مشاهدة المشاركة

نصيحه انسي حوار انك تسوق بايد واحده دي نهاائي
عالاقل اول سنتين سواقه كده ويفضل لو دايما
لان الايدين بيوزونوا بعض وممكن ايدك تسرح لوحدها غير ان السواقه بايد واحده دي كانت حتعملي مصايب كتير قبل كده موقف مفاجئ قدامك الدركسيون يفلت منك اي حاجه ممكن ايد واحده متسعفكش
شوف انا بسوق بايد واحده اهو بس بقولك بجد بلاش بس انا عشان اتعودت عالسواقه كده فعلا لكن نصيحه متعودش نفسك علي كده لانها مش من قواعد القياده الامنه
وبالنسبه للسفر يبقي حد معاك بيعرف يسوق يبقي جمبك لتنبيهك ومش لازم سرعات عاليه دلوقتي لان العربيه بتغري
وطالما انت متعرفش الطريق عامل ازاي يبقي توقع اي مفاجئات وكل مسرعتك كانت اقل كل محتعرف تسيطر عليها في اي مفاجأه
ومبروك عليك يباشا
انا متشكر جدا لاهتمام حضرتك
انا عموما لما هسافر هيبقى الصبح كدة بعد الساعة 10 علشان ابقى بعيد عن الشبورة و يبقى فى الصبح فى النور
لكن اللى زعلنى لما رحت العاشر بحس ان العربية ان من اقل لمسة للدركسيون العربية بحس ان العربية خفيفة و بتتمرجح مش عارف دا منى ولا من العربية
تنصحنى بأية علشان ابقى متمكن فى العربية فى السفر
و هاخد بكلام حضرتك و هحاول اتعود امسك بأيدى الاتنين
شكرا جدا
قديم 06-01-2013, 08:59 PM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

نصيحة اخوية بلاش تسوق علي طيق سفر قبل 8 شهور سواقة يومية في البلد
سواقة طريق السفر اسهل بس الغلطة علي طريق السفر بتكون وحشة
حاجة كمان طريقة المنصورة زي الزفت مطبات وتكاتك عكس اتجاه وفي كل حتة وناس بتعدي
الطريق الزراعي سيء ومينفعش مع حد لسه جديد
من المنصورة للقاهرة ارحم شوية
انا كنت بروح من بورسعيد للمنصورة الطريق الزراعي اسوأ

وبلاش تسوق بايد واحد انا كنت بامشي 150و 160كم بايد واحد بس فعلا مكنتش بعرف اسوق بايدايا الاتنين تعود بقه بس فوق ال160 بحضن الطارة ههههههه التعود وحش
ربنا يسترها عليك وعلينا ولو ينفع متسافرش بالعربية يكون افضل او علي الاقل يكون جانبك حد بيسوق من زمان

قديم 06-01-2013, 09:03 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
بخصوص ان العربيه بتلعب يمين وشمال ياريت تشيك على ضغط الهواء داخل الأطارات وتراجع على زوايا العجل
وتوكل علي الله وخلى في ثقه بالنفس وتشجع بس بيداك الأثنين في الأول وبلاش السرعه تغريك
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين