العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 23-03-2011, 03:37 AM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold
افتراضي اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

زى ما اتفقنا ما حدش يفتى ..ماااااشى علشان انا متعقده من مدرسين السواقه..
و انا اول المبتدئين و ده اول سؤال
1لما اكون نازله من على كوبرى و انا اصلا كنت طالعاه على التانى امور و انزل و رجلى على الفرامل فقط للتحكم والا افضل على الغيار و رجلى دايسه دبرياج و فرامل ؟

والبقيه لاحقا و شكرا مقدما
قديم 23-03-2011, 03:51 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

الحالتين واحد طالما حضرتك دايسة دبرياج يبقى مش هتفرق العربية ممورة ولا معشقة غيار ...

لان الدبرياج بيعمل عملية فصل ما بين الموتور والفتيس اللى منه للعجل .. يعنى بمعنى اصح بيعمل فصل بين الموتور والعجل ...

فساعتها العربية هتنزل من على الكوبرى بفعل الجاذبية فقط ...

تحت امرك فى باقى الاسئلة ....

نورتى المنتدى ....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 23-03-2011, 04:01 AM
الصورة الرمزية CARDIO

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold

شكرا جزيلا ا/حسام
طيب انا سمعت ان لو خلليتنى على الغيار و دوست دبرياج و فرامل ده بيبقى مكتف العربيه احسن و ما تجريش منى ؟ ايه رايك فى الكلام ده ؟
2 هل ممكن انقل من الغيار الرابع للتانى لو رجلى تقلت على الفرامل شويه و انا بهدى و اللا لازم اعدى على التالت؟
و شكرا
قديم 23-03-2011, 04:06 AM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

من غير مانفتى
- طالما حضرتك لسة مبتدأة يبقى لازم تسمعى كل اللى يتقال لك
- والغيار فى طلوع الكوبرى مش شرط الثانى يعنى لو الطريق مفتوح ممكن نمشى على غيار اعلى
- وبعدين نزول الكوبرى ممنوع نهائيا ً تمورى العربية وخليها على غيار - اذا كان الكوبرى ماشى ومش واقف - اما اذا كانت الحركة بطيئة جدا وهنقف كتير يبقى ممكن نمورها
- وان احتجنا نقلل السرعة يبقى مع الدبرياج والموضوع نسبى يعنى كثرة استخدام الدبرياج اثناء التوقف او الحركة ببطىء لة تأثير سىء على المدى الطويل

التعديل الأخير تم بواسطة mesho70 ; 23-03-2011 الساعة 04:53 AM
قديم 23-03-2011, 04:11 AM
الصورة الرمزية CARDIO

طيب و السؤال التانى؟