العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 18-02-2011, 01:29 AM
king2islam king2islam غير متواجد حالياً

king2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the rough
عاجل ممكن مساعدة "عندى اختراع جديد" خاص بناقل الحركة العادى

السلام عليكم
شباب ارجو المساعدة من فتره كنت فكرة فى اختراع جديد خاص بناقل الحركة العادى وكنت حبت انى استفيد ببعض المعلومات منكم انا عندى عربيه قيات ريجاتا 85 وكنت زهقت من الفتيس اليدوى وحبيت اغيره الى اتوميتك بس لقيت ان العربيه مش تستاهل انها يركب لها واحد ففكرت ان فى كتير من الناس بتحب انها تستخدم العربيات الاتوميتك بس بتخاف من تكلفة الاعطال والتصليح لعلبة التروس الاتوميتك ففكرت ليه ميكونشى فى جهاز خاص بتغير القياده من عادى الى اتوميتك بدون تغير اى جزء فى علبة التروس العادية والحمد الله وصلت للفكره وصممتها ونظريا شغاله 100% بس حبيت اتأكد اذا كان فى حد مهتم بجهاز زى ده ولا لاء فأرجو اذا كان عند اى حد تعليق يرد عليا او انه لو حابب نتعاون مع بعض يراسلنى على البريد ده nc_newlook@yahoo.com
============
كمان ارجو اذا كان فى حد سمع عن جهاز زى ده يعرفنى لانى بصراحه مش عايز استمر فى تجربه مش هتفيد اى احد فى الاخر هضيع وقتى وبس وشكرا لكم واسف على الاطاله

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 18-02-2011 الساعة 09:10 PM سبب آخر: اضافة توضيح للعنوان
قديم 18-02-2011, 03:44 AM
THE_HERO2005 THE_HERO2005 غير متواجد حالياً

THE_HERO2005 is a jewel in the roughTHE_HERO2005 is a jewel in the roughTHE_HERO2005 is a jewel in the rough
افتراضي رد: ممكن مساعدة "عندى اختراع جديد"

والله انا كمان فكرت فى نفس الفكرة وتقريبا نظريا ينفع تطبق على ارض الواقع بس للاسف مش ملاقى حد مشجعنى فى الليله دى !!!
قديم 18-02-2011, 03:46 AM
THE_HERO2005 THE_HERO2005 غير متواجد حالياً

THE_HERO2005 is a jewel in the roughTHE_HERO2005 is a jewel in the roughTHE_HERO2005 is a jewel in the rough

ولو حبيت انا ممكن اساعد بالمعلومات الى انا وصلتلها يمكن نكمل بعض علشان انا عندى كذا طريقة بس نفس الفكرة والاختلاف فى الميكانيزم بتعها
قديم 18-02-2011, 01:09 PM
king2islam king2islam غير متواجد حالياً

king2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the rough

انا سعيد جدا على ردك ومعنديش اى مانع اننا نتعاون وبالنسبة للفكره كاتصميم انا وصلت له ورسمت الرسم الهندسى بتاع الجهاز بس المشكله انى خايف ان ممكن يكون هناك اشكال مختلفه لعلبة التروس فاذا كان عندك اى معلومات عن انواع علبة التروس المختلفه ياريت نتشارك بيها
قديم 18-02-2011, 01:35 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

انا على اتم الاستعداد للمشاركة فى الموضوع بما لدى من خبرة متواضعة ..

بس اتمنى مزيد من التوضيح ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ